تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آب استخر شنا

آب استخر شنا

آب استخر شنا شامل آنالیز میکروبی ، شیمیایی و فیزیکی آب می باشد که در آزمایشگاه آب شرکت آبرام اجرا می گردد. آنالیز آب استخر مطابق با استاندارد سازمان ملی استاندارد مورد آزمایش میکروبی و شیمیایی قرار می گیرد.آزمایش های میکروبی آب استخر شامل پارامتر های توتال کلی فرم ، شمارش باکتری های هتروتروف ، کلی فرم  گوارشی،باکتریهای استافیلوکوکوس ،باکتری های استرپتوکوکوس مدفوعی  و باکتری های سودوموناس می باشد. پارامتر های شیمیایی مورد آزمایش آب استخر شنا شامل پارامتر های سختی کل، قلیایئت کل ، میزان کدورت آب و پی اچ و … می باشد.

 

آزمایش میکروبی آب استخر های شنا باید به صورت ماهانه انجام شود.

جمع آوری نمونه های آب برای آنالیز های میکروبی نمونه های آب استخر شنا باید بر اساس استاندارد شماره ۹۰۶۰a کتاب مرجع استاندارد متد باشد. باید از ظروف استریل به حجم ۱۲۰ میلی لیتر تا ۴۸۰ میلی لیتر استفاده کرد. (در صورت امکان به اندازه کافی سدیم تیو سولفات (Na2S2O3 ، که غلظتی معادل ۱۰۰ میلی گرم بر لیتر را در ظرف داشته باشد.) این مقدار از سدیم تیوسولفات را با اضافه کردن0.1میلی لیتر ۱۰ درصد محلول (Na2S2O3) به یک ظرف 120 میلیلیتری یا 0.4 میلیلیتر۱۰درصد محلول (Na2S2O3)به ظرف ۴۸۰ میلیلیتری. بعد از اضافه کردن سدیم تیوسولفات حتما درب ظرف مورد نظر گذاشته شود.

نمونه بردای آب استخر شنا

نمونه ها آب استخر برای آنالیز میکروبی آب باید در طول زمانی که استخر پر از آب است و تماس بدن شناگران با آب وجود دارد ، گرفته شود. حتی تعداد شناگرانی که از آب استخر استفاده می کنند در نتایج آنالیز ممکن است تاثیر بگذارد. نمونه ها با دقت جمع آوری شود و ظرف استریل با زاویه ۴۵درجه سانتیگراد کنار استخر گذاشته شود و نمونه برداشته شود. یک بار آهسته درب بطری را جدا کنید و سپس درب بطری همیشه جلوتر از دست باشد و سریعا روی بطری گذاشته شود. به هیچ وجه بظری هایی که داری سدیم تیو سولفات هستند با آب شسشتو داده نشوند. 

اکثر باکتری هایی که در استخر های شنا وجود دارند، در عرق و چربی بدن، بزاق دهان و مخاط هستند که از همین طریق به آب استخر تخلیه می شوند. نمونه های اضافی مورد نیاز برای آنالیز آب را از سطح کوچک را در مناطقی که دارای ارتفاع ۱ متری از سطح می باشند، تهیه شود.( نهایتا ۲۰ سانتی متری) به صورت عمودی از طریق سطح آب و خارج کردن آن به سمت بالا با سرعت حدود 6 سانتی متر بر ثانیه باید اتفاق بیفتد.

برای به حداقل رساندن انتقال آلودگی میکروبی یه ظروف نمونه بدرای ، بشقاب شیشه ای و کاغذ دیواری را در فویل فلزی قرار داده و قبل از استفاده با اتوکلاو کردن استرلیزه شوند. در زمان جمع آوری نمونه، کلر باقی مانده یا سایر مواد ضدعفونی کننده را در کنار استخر تعیین کنید.

 

آنالیز میکروبی آب استخر شنا

آزمایش میکروبی آب استخر شنا

  • شمارش باکتری های هتروتروف : بر اساس استاندارد شماره ۹۲۱۵  استاندارد متد
  • آزمون های تعیین کل کلی فرم : بر اساس بخش ۹۲۲۱ و ۹۲۲۲ و ۹۲۲۳ استاندارد متد
  • آزمون های تعیین کلی فرم گوارشی : بر اساس بخش ۹۲۲۱ و ۹۲۲۲ و ۹۲۱۱ استاندارد متد
  • آزمون استافبلوکوکوس : 
  • آزمون سودموناس : بر اساس بخش 9213E و 9213F استاندارد متد
  • آزمون استرپتوکوکوس : بر اساس بخش 9230 استاندارد متد

 

3/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp