تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایشگاه خاک کشاورزی

آزمایشگاه خاک کشاورزی

در آزمایشگاه خاک کشاورزی بمنظور تعیین مواد محلول و کیفیت خاک کشاورزی، آزمون های فیزیکی ، شیمیایی و فلزات سنگین بر روی نمونه های خاک انجام می شود. کیفیت خاک عامل مهمی در رشد و نمو گیاه است. پارامتر های متغیر و متفاوتی بر روی کیفیت خاک تاثیر دارد که این پارامتر ها عوامل فیزیکی ، شیمیایی و فلزات سنگین می باشد که هر یک از آنها ، تفسیر خاصی در رشد گیاه دارند.

 

آزمایش و تعیین کیفیت خاک تاثیر زیادی بر روی کیفیت و رشد گیاه در خاک دارد.

پارامتر هایی از خاک که در آزمایشگاه خاک کشاورزی الزاما باید مورد آنالیز قرار بگیرد تا نتیجه کیفیت خاک مشخص شود شامل پارامتر های شیمیایی و فیزیکی برای تعیین مقدا کاتیون ها و آنیون های خاک از جمله  نسبت جذب سدیم ، سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیوم ، شوری ، ضریب تبادل کاتیونی ، غلظت فلزات سنگین خاک از جمله آهن ، روی، مس ، منگنر و … می باشد.

دستگاه های متفاوت و روش ها مختلفی برای آنالیز و اندازه گیری پارامتر های تعیین کیفیت خاک موجود است که این پارامتر ها را بستگی به نوع و روش های فیکس شده برای آنها آنالیز می نمایند. مثلا برای اندازه گیری فسفات خاک که روش های متفاوتی وجود دارد که بعد از عصاره گیری و یا هضم نمونه نسبت به اندازه گیری آن با دستگاه اسپکتروفتومتری اقدام می شود.

میزان استاندارد ترکیبات خاک کشاورزی

 

استاندارد فلزات سنگین موجود در خاک برای کشاورزی به شرح زیر است:

میزان استاندارد فلزات سنگین خاک کشاورزی

 

در آزمایشگاه خاک کشاورزی ، تجزيه ها در حد ميلي گرم در كيلوگرم صورت مي پذيرد، لذا خاكي را كه به صورت نمونه مركب انتخاب كرده ايم بايد به شيوه صحيح تهيه گردد چراكه نمونه اشتباه نتايج گمراه كننده اي را به همراه دارد.

سرشت و طبیعت خاک مانند ظرفیت نگهداري رطوبت در خاک، واکنش خاک، درجه حرارت، بافت و ترکیب خاک و مواد آلي خاکها و همچنین مدت زمان دوام میکروارگانیسمها خارج از میزبان، نقش بسیار اساسي در بقا و نگهداري میکروارگانیسمها دارد. میکروارگانسیم ها نیز در تبادل کاتیون ها و آنیون های آب بسیار تاثیر گذار هستند.

حفظ سلامت خاک از طریق پایش خاک در آزمایشگاه خاک کشاورزی براي کشاورزي پایدار از اهمیت فراواني برخوردار است. خصوصیات میکروبیولوژي و شیمایی و فلزات سنگین که در بالا ذکر شد ، سلامت خاک را نشان می دهد. خاک به طوري باید باشد که کاربرد پساب در کشاورزي سلامتی خاک و محصول را نباید به خطر اندازد.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :

سلام خسته نباشید من کشاورز می باشم میخواستم بدونم میتونم نمونه خاک زمین خودم را براتون بفرستم تا میزان املاح معدنی مشخص شود و نسبت به آن به تقویت زمین اقدام کنم

با سلام. بنده در حال خرید یک زمین ۲۵ هکتاری برای کاشت گل محمدی در ورامین هستم. متاسفانه نمیدانم که آیا نوع خاک زمین برای گل محمدی مناسب است یا نه. لطفا مشخص فرمایید از چند بخش زمین لازم است نمونه گیری کنم و خدمتتون بیارم. هزینه و زمان ارایه نتیجه را هم لطف کنید مشخص فرمایید. با تشکر

با سلام و وقت بخیر…
زمین شما چند متر مربع می باشد؟
بایستی از عمق 30 تا 60 سانتیمتر زمین نمونه به اندازه حدود 1 کیلوگرم برداشته… خاک یکدست و بدون کلوخه بوده…
بایستی میزان مواد ماکرو و میکرو و بور در خاک بررسی شده و مقدار اختلاف آن با استاندارد مقایسه شود.

با سلام
میخواستم بدونم برای زمینی 2 هکتاره چند نمونه خاک، آماری تقریبا کامل از وضعیت کلی زمین رو میتونه بدست بده و اینکه برای تاریخ فعلی (31 خرداد 98) هزینه آزمایش موارد پایه ای خاک کشاورزی چه مقدار هست؟ در لینک بالا که گذاشتین اشاره ای به هزینه آزمایش خاک کشاورزی نشده. در صورت امکان شماره تلفنی که مستقیما ما رو به بخش مربوطه وصل کنه رو هم محبت کنید اینجا بذارید
ممنون

سلام. خدا قوت. میخواستم بدونم مقدار عنصر mg , mn در خاک جنگلی معمولا چقدر است؟حد مجاز این عناصر بر حسب ppm در خاک معمولی چقدر باشد تا گیاهان اسیب نبیینند؟

whatsapp