تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش فلزات سنگین آب

آزمایش فلزات سنگین آب : 

آزمایش فلزات سنگین آب در آزمایشگاه آب شرکت آبرام توسط دستگاه جذب اتمی انجام می گردد .آزمایش فلزات سنگین به منظور شناسایی فلزات سمي که زير مجموعه اي از فلزات هستند انجام می گردد. كه تعاريف زيادي براي آنها پيشنهاد كرده اند، انجام می گردد. اين تعاريف بر اساس چگالي، عدد اتمي، وزن اتمي، برخي خصوصيات شيميايي و همچنين سمي بودن آزمایش فلزات سنگین آبارائه گرديده است.

آنچه بسياري از تعاريف بر روي آن توافق دارند چگالي بالاي  (5g.cm-3 )اين گروه از فلزات مي باشد. چهار منبع بزرگ و شناخته شده فلزات سمي كه مستقيماً با فعاليت هاي انساني در ارتباط هستند عبارتند از:

  • زهاب اسيدي معدن  (AMD) كه در اثر فعاليتهاي معدنكاري ايجاد ميگردد.
  • صنعت آبكاري
  • توليد انرژي با سوختهاي زغالي
  • فعاليتهاي هسته اي همراه با معدنكاري اورانيوم و فراوري آن و توليد باطله از ساير صنايع كه اين نوع آلودگي را ايجاد مينمايند ميتوان به كود شيميايي، دباغي، باطري سازي، كاغذ سازي، ساخت حشره كشها و … اشاره نمود.

بسياري از فلزات ايجاد شده توسط فعاليتهاي فوق به صورت كاتيونهاي ساده در طبيعت حضور دارند. دو دليل عمده براي تمايل به حذف فلزات از محلول هاي آبي عبارت است از :

  1. حذف سميت آنها (جنبه زيست محيطي)
  2. بازيابي فلزات ارزشمند (جنبه اقتصادي)

توزيع و انتشار فلزات سمي در محيط زيست موضوعي با اهميت است، چرا كه خاك و آب آلوده بر سلامتي ساكنان مناطق اطراف تأثير منفي مي گذارد. برخي از اين فلزات براي محيط زيست و سلامت جانداران مضر بوده(مانند كروم، سرب، آرسنيك، كادميوم و جيوه)، برخي از آنها سبب خوردگي شده مانند سرب و روي و برخي ديگر به جهات ديگر مضر هستند.اين فلزات به دليل سميت، تمايل به حضور در ساختار گياهان و ماندگاري در طبيعت نگراني هاي بسياري را متوجه خود ساخته اند.

از نظر اتحاديه اروپا 12 عنصر كه بيشترين نگراني را ايجاد مينمايند عبارتند از: كروم، كبالت، كادميوم آرسنيك، تلوريوم، قلع، سرب، نيكل، منگنز، جيوه، روي و مس. برخي از اين عناصر به ميزان بسيار كم براي انسان لازم هستند (نيكل، كروم، مس و كبالت)، در حالي كه بقيه سرطان زا يا سمي بوده و يا بر سيستم اعصاب مركزي (جيوه آرسنيك و سرب)، كليه ها و كبد (مس، كادميوم، سرب و جيوه)، پوست، استخوان و يا دندانها (كادميوم، كروم و نيكل) آسيب ميرسانند.تشخيص و تصفيه آلودگي مستلزم پايش ، تعيين توزيع فضايي، غلظت و ويژگي هاي آلودگي بر اساس نمونه گيري هاي منظم و آناليزهاي آزمايشگاهي و بررسي پيوسته محيط با روش هاي درونيابي زمين آماريبوده كه بسيار وقت گير و پر هزينه است و تنها اطلاعات محدودي راجع به نقطه و زماني خاص را به ما مي دهد. علاوه بر اين با گذر زمان تغييرات بسياري در الگوي پراكندگي و غلظت اين مواد به وجود مي آيد.


يكي از فناوري هايي كه پتانسيل بالايي در جايگزيني روش هاي نمونه برداري و آناليز مرسوم داشته و بدون تماس و بسيار كم هزينه اجرا مي گردد، سنجش از دور است. در اين مقاله برخي از مهمترين مطالعاتي كه پيرامون پايش گسترش فلزات سمي با كمك سنجش از دور زميني و فرا زميني صورت گرفته است، مورد بررسي قرار مي گيرد.

آزمایش فلزات سنگین آب

پراكندگي فلزات سمي در محيط زيست، چالش بزرگ پيش روي انسان معاصر است. فعاليت هاي انساني مانند حمل و نقل، معدنكاري و ساير صنايع از مهمترين عوامل ايجاد كننده اين تهديد روزافزون هستند. كشت و كار در خاك هاي كشاورزي آلوده به اين فلزات و به تبع آن توليد محصولات غذايي آلوده، امنيت غذايي و سلامت انسان ها و ساير جانداران را با خطر جدي مواجه كرده است.

از اين رو بررسي آزمایش فلزات سنگین آب با هدف پايش سلامت آن ها وهمچنين تعيين قوانين و دستورالعمل هاي مناسب ضروري مي نمايد. بررسي سنتي توزيع فضايي غلظت فلزات سمي توسط نمونه برداري و آناليزهاي آزمايشگاهي متعدد صورت مي گيرد كه به نوبه خود بسيار زمان بر، پر هزينه و با كارايي كم است. سنجش از دور به دليل كم هزينه و غير مخرب بودن و همچنين سرعت و دقت به نسبت بالا مورد توجه محققان براي تعيين خصوصيات مختلف خاك و آب، از جمله محتواي فلزات سمي قرار گرفته است.

 

 

4.9/5 - (7 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp