تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

رابطه آلودگي هواي با مرگ و مير

رابطه آلودگي هواي با مرگ و مير :

بررسي رابطه آلودگي هواي با مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي- عروقي و تنفسي چه می تواند باشد. محيط زيست يكي از اركان بسيار مهم حيات و توسعه محسوب مي شود زيرا نقش هاي متعددي را براي ايجاد تعادل در مولفه هاي مختلف حيات بازي مي كند. يكي از مهمترين مسائل زيست محيطي و بهداشتي دركشورهاي پيشرفته و خصوصاً درحال توسعه، از جمله در ايران آلودگي هوا مي باشد.
بررسي و تجزيه و تحليل مطالعات متعدد انجام شده نشان از آن دارد كه آلودگي هوا از عوامل جديد خطرات ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي بوده و تاثير بسزايي در ابتلا به بيماري هاي تنفسي دارد. عوامل تاثير گذار در ارتباط آلودگي هوا با مرگ و مير ناشي از بيماري هاي مذكور در هر كشور يا شهري متفاوت بوده و تاثيرات متفاوتي داشته است.
با توجه به آلودگي هواي با مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي- عروقي و تنفسي، شناخت صحيح از چگونگي تاثير، راههاي انتشار و همچنين ارائه و پياده سازي راه حل هاي مناسب در راستاي حذف و يا كاهش آلاينده هاي هوا در جهت كاهش مرگ و مير ناشي از بيماري هاي مذكور و ساير بيماري هاي ضروري مي باشد.

رابطه آلودگي هواي با مرگ و مير

از زمان برپايي آتش، آلودگي هوا با انسان بوده است ولي در دوران هاي مختلف به جنبه هاي متفاوتي از اين آلودگي اهميت داده شده است. در مقياس كوچك، آلودگي هاي محلي آثاري از مزاحمت هاي ساده تا بيماري هاي خطرناك و دير علاج و در حد جهاني مسائلي مثل تخريب لايه اوزن، باران هاي اسيدي و گرمايش زمين را باعث مي شوند.
آب و هوا يكي از فاكتورهاي كليدي در محيط زيست هستند، انسان نمي تواند بدون هوا حتي يك يا دو دقيقه زنده بماند در حالي كه يك فرد مي تواند هفته ها بدون غذا و روزها بدون آب زندگي كند.
از آنجايي كه هوا ظرفيت بالايي در نگهداشت آلاينده ها را داراست و به طور مستقيم به زندگي روزمره انسان مربوط مي شود، از مشكلات زيست محيطي ويژه و مهم مي باشد.
اثر آلودگي هوا بر سلامت انسان از دير باز مورد توجه بوده و با حوادث تلخ و ناگواري كه در نيمه قرن بيستم ميلادي در آمريكا و اروپا در افزايش مرگ و ميرها رخ داده، نمايان شده است.
مروزه خطرات بالقوه آلودگي هوا، جمعيت انساني را در مقياس گسترده اي تحت تأثير قرار داده است و بيش ترين آن ها نيز متوجه افراد پرخطر، شامل افراد مسن، كودكان، بيماران قلبي- عروقي، مادران باردار و جنين آنان مي باشد.علاوه بر اين آلودگي هوا تحقق توسعه پايدار را نيز با خطر مواجه ساخته است.براساس آمار سازمان جهاني بهداشت 2012 در هر سال 7ميليون نفر در اثرآلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و افراد زيادي نيز از بيماري هاي ناشي از آن رنج مي برند.آلاينده هاي هوا مي توانند سلامت عمومي را از طريق تأثير بر سيستم هاي تنفسي، گردش خون، عصبي و گوارشي و نيز ايجاد حساسيت به خطر
بياندازند.
مطالعات متعددي در سال هاي اخير در نقاط مختلف جهان درخصوص مشخص كردن رابطه بين آثار آلودگي هوا و سلامت انسان ها انجام شده است. بر اساس نتايج اين مطالعات تأثير افزايش آلودگي هوا و افزايش عفونت هاي دستگاه تنفسي، حساسيت چشم، بيني و حلق، كاهش ديد و واكنش هاي آلرژيك، بيماري هاي مزمن تنفسي، سرطان ريه، بيماري هاي قلبي و مرگ و مير مشخص و قابل توجه مي باشد.

بررسي هاي بوك دردانشگاه ميشيگان آمريكا بر روي استنشاق ذرات آلاينده هوا و ازن وگرفتگي عروق قلبي برسلامت بزرگسالان درسال 2013نشان مي دهد كه قرارگرفتن درمعرض اين آلاينده ها سبب گرفتگي در عروق مي گردد.همچنين بررسي سيستماتيك آلودگي هوا به عنوان يك عامل مؤثر بر بيماري قلبي و عروقي در آسياي جنوبي مورد مطالعه كه نتايج حاصل از اين مطالعه حاكي از وجود ارتباط بين افزايش شهرنشيني، جمعيت و آلودگي هوا با جنبه هاي بهداشتي (قلبي و عروقي) و افزايش بروز بيماري هاي غير واگير بود در ايران نيز تحقيقات مختلفي در خصوص آلودگي هواي با مرگ و مير از جمله بيماري هاي قلبي- عروقي و تنفسي صورت گرفته است كه از اين ميان مي توان به مطالعه صورت گرفته توسط كارشناسان جايكا(گروه مشاوران ژاپني مجري طرح تحقيقاتي مرتبط با آلودگي هواي تهران) درسال 1379اشاره كرد. بر اساس نتايج اين مطالعه مشخص گرديد كه آلودگي هوا، سالانه هفت تا نه هزار نفر از شهروندان تهراني را به كام مرگ مي فرستد. در مطالعه ديگري كه در كرمانشاه در طي سال هاي 1390-1389صورت گرفت، مشخص شد كه افزايش % 1در غلظت ريز گردها مي تواند موجب بالا رفتن تعداد بستري هاي ناشي از بيماري تنفسي و بيماري قلبي به ميزان % 5و %1و همچنين  0.3 درصد مرگ بيماران قلبي شود.

Rate this post
به اشتراک بگذارید :
whatsapp