تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

استاندارد آب بویلر

استاندارد آب بویلر

استاندارد آب بویلر ، بستگی به پارامتر های شیمیایی و فیزیکی و فلزات سنگین موجود در نمونه آب دارد. از جمله این پارامتر ها می توان به سیلیس ، آلومینیوم ، آهن، منگنز،کلسیم،منیزیوم،آمونیاک،بی کربنات،کل املاح محلول،مس، روی، سختی کل،قلیائیت،پی اچ،اكسيژن خواهي شيميايي و مواد معلق اشاره کرد. تعیین مقدار بهینه این مواد در آزمایشگاه شیمی آب تعیین می گردد.

استاندارد آب بویلر

با توجه به اینکه کیفیت آب صنعتی در بسیاری از شرایط وجود ندارد باید نسبت به تهیه نصفیه و فیلتراسیون آب های مورد نظر برای سختی گیری و بهینه سازی کیفیت اقدام لازم را بعمل آورد. که البته در سختی گیری و فیلتراسیون و بهینه سازی آب برای استفاده در سیستم تاسیسات و بویفلر باید به این نکته دقت کرد که سختی گیر هایی که با سیستم تبادل یونی کار می کنند می توانند سختی آب را کاهش دهند اما باعث افزایش قلیائیت آب شده و همین امر باعث تغییر شاخص های خوردگی همچون ضریب ریزنار و لانزلیه می شود که همین عمر ابعث خوردگی سیستم تاسیسات شده و در صورتی که سیستم لوله کشی تاسیسات مورد نظر از جنس فلز آهن باشد ممکن است که با خورده شده آهن غلظت و کیفیت آب تغییر نموده و مورد الایندگی قرار بگیرد.

به منظور جلو گیری از ایجاد رسوب در جداره لوله های مبدل های حرارتی به آب برجهای خنک کننده اسید سولفوریک تزریق میشود، تا
مانع تجزیه بیکربناتهای محلول به کربناتهای غیر محلول و رسوب گردد.مقدار تزریق اسید توسط ضرایب اشباع لانگ لر و ریزنار صورت میگیرد. افزایش دما فعل و انفعال را به سمت راست سوق میدهد و کربنات کلسیم اضافی روی سطوح مبدل های حرارت رسوب مینماید.
زيان هاي ناشي از خوردگي در شبكه هاي تاسیسات و سیستم بویلر بسيار سنگين است. تخريب لولـه‌ها و مصالح ساختمان فقط از زيانهاي آب خورنده است زيرا ورود مواد حاصل از خورندگي آب نه تنها از كيفيت آن مي كاهد بلكه ممكن است خطرات جدي براي مصرف كنندگان نيز بوجود آورد، براي مثال مطالعات چند سال پيش كه بر روي آب بوستون صورت گرفت، نشان مي‌دهد كه مقدار مس 19% ، آهن 9% و سرب 65% بيشتر از مقادير استاندارد آب آشاميدني ارائه شده توسط سازمان بهداشت امريكا USPHS مي باشد و جالب است گفته شود كه بيشترين اين آلاينده‌ها ناشي از خوردگي شبكه توزيع مي باشد اين بررسي ها نشان مي دهد كه سرب موجود در خون رابطه مستقيم با ميزان سرب آب آشاميدني دارد.

 

 

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp