تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

اندازه گیری باقیمانده سموم

اندازه گیری باقیمانده سموم

اندازه گیری باقیمانده سموم بر اساس استاندارد سازمان محیط زیست آمریکا (EPA) توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی که دارای ستون های مویینه با شناساگر های فسفر- نیتروژن (NPD) یا دارای شناساگر  FPD قابل اندازه گیری است. اندازه گیری باقیمانده سموم ترکیبات فسفره شامل اندازه گیری ترکیبات آنالیت بر اساس جدول زیر می شود.

 

اگرچه اطلاعات ارائه شده برای اندازه گیری تمامی ترکیبات شیمیایی فوق است ولی هرکدام از این موارد می تواند در یک آنالیز منحصر و تکی مورد بررسی قرار بگیرد. این محدودیت وجود دارد چراکه ترکیبات شیمیایی و رفتار کروماتوگراف ها به گونه ای است که این ترکیبات ممکن است به صورت مشترک بیان شود یا به اصطلاح coeluate داشته باشند.باید ستون مشخص ، شناساگر مشخص و پروسه کالیبراسیون مشخص برای هر آنالیت در دستگاه تعریف  شود. هر کدام از آنالیت های بالا این پتانسیل را دارد که در اندازه گیری سایر پارامتر های مزاحمت ایجاد کند.

این متد ، شامل ستون جفتی است که پیکربندی سخت افزاری آن به گونه ای است که وقتی دو ستون gc به یک سیستم تزریق نمونه  و به دو شناساگر مجزا متصل می گردد. این روش باعث می شود که برای تزریق یک نمونه همزمان دو ستون آنالیز درگیر کار باشد.

انتخاب شناساگر اندازه گیری باقیمانده سموم فسفره

دو شناساگر FPD و NPD  برای اندازه گیری باقیمانده سموم فسفره که شامل ترکیبات بالا می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. شناساگر FPD با اندازه گیری مقدار نشر گونه های دارای فسفر و سولفور کار می کند. عملکرد شناساگر ها بوسیله فیلتر مناسب و تنظیم مقدار هوا و هیدروژنی که به شعله تزریق می شود ، مشخص می گردد. شناساگر NPD ، یک شناساگر مجهز به سیستم یونش شعله ای است که به شعله سرامیکی روبیدیوم مجهز شده که باعث شده است که پاسخ آنالیت های فسفر و نیتروژن بهینه شود. شناساگر FPD ، دارای حساسیت بالاتری بوده و انتخاب پذیری بیشتری دارد اما در آزمایشگاه های محیط زیستی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از سیستم ستون ۱۵ متری برای اندازه گیری تمام ترکیبات بالا دارای اعتبار نیست. آنالیت باید در رزولوشن کروماتوگراف در مقدار بهینه و مناسب  عملکرد قرار داشته باشد.

شناسایی ترکیبات بر اساس ستون تکی باید به تایید ستون دوم برسد یا اینکه تکنیک دیگری برای آن انتخاب شود. این متد شرایط آنالیز را برای ستون های کروماتوگرافی گازی که می توانند برای تایید اندازه گیری های ستون اولیه مورد استفاده قرار گیر ، توصیف می کنند.

 

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp