تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

اندازه گیری فسفات به روش اسپکتروفتومتری

اندازه گیری فسفات به روش اسپکتروفتومتری

در اندازه گیری فسفات به روش اسپکتروفتومتری ، با دستگاه اسپکتروفتومتر Hach مدل dr2800 قابل انجام است. که برای اندازه گیری فسفات به روش اسپکتروفتومتری باید پارامتر های آزمایش تهیه گردد. البته با توجه به دستگاه های اسپکتروفتومتر موجود در بازار که از برند های متفاوت انگلیسی تا چینی و … در بازار موجود می باشد دستور العمل اندازه گیری فسفات نیز متفاوت است که ما در اینجا به تشریح آن می پردازیم.

  1. ابتدا نمونه را صاف کرده و با توجه به اینکه نمونه در چه وضعیتی قرار دارد از لحاظ رنگ و بو و tss و … نمونه را رقیق می کنیم.
  2. پس از رقیق سازی به اندازه ۱۰ سی سی  از نمونه را در سل های مربوط  ریخته و تنظیمات دستگاه را روی اندازه گیری غلظت فسفات(PO4) قرار داده.

    اندازه گیری فسفات به روش اسپکتروفتومتری
  3. در اندازه گیری فسفات به روش اسپکتروفتومتری ، باید ابتدا نمونه شاهد یا بلنک را به دستگاه وارد کرده و دکمه zero دستگاه را فشار دهیم. نمونه بلنک یا شاهد در اندازه گیری فسفات خود نمونه می باشد. که به صورت بلنک در دستگاه قرار می دهیم.
  4. سپس به نمونه اصلی، ری ایجنت مورد نظر فسفات را که توسط کمپانی هک ارائه می شود اضافه می کنیم و به صورت عمودی به همراه کلاهک سل تکان میدهیم. رنگ نمونه آبی می شود. هرچه غلظت فسفات نمونه بیشتر باشد رنگ نمونه تمایل بیشتری به آبی شدن دارد.
  5. پس از تکان دادن نمونه، باید نمونه را به مدت ۲ دقیقه در حالت عادی قرار داده شود. این مدت ۲ دقیقه دستروالعمل دستگاه می باشد و توسط خود شرکت hach ارائه گردیده است.
  6. ابتدا ظرف سل را با دستمال تمیز نموده و با احتیاط در دستگاه قرار می دهیم و دکمه read را فشار داده تا غلظت فسفات در نمونه مشخص گردد.خرجی اندازه گیری غلظت فسفات را می توان بر حسب میلیگرم بر لیتر فسفات یا میلیگرم بر لیتر فسفر نشان داد. حد استاندارد فسفات در آب آشامیدنی کوچکتر از 0.01 میلیگرم بر لیتر فسفات می باشد.
اندازه گیری فسفات به روش اسپکتروفتومتری

 

4.3/5 - (6 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp