تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

اندازه گیری mtbe

اندازه گیری mtbe :

برای شناسایی و اندازه گیری mtbe مشخص است که این ترکیبات از مواد شیمیایی اضافه شونده به بنزین است. و کاربرد آن در افزایش عدد اکتان سوخت به منظور بهره وری بیشتر از بنزین می باشد. mtbe از طرف سازمان حفاظت محیط زیست امریکا به عنوان یک ماده مضر با احتمال سرطان زایی بالا طبقه بندی شده است. همچنین RCRA نیز این ماده را در لیست مواد خطرناکه قرار داده است.

این ماده از مخازن زیر زمینی داری سوخت در مراکز پخش فراورده ها و سایر منابع نگه داری آن نفوذ کرده. ویژگی های خاص فیزیکی و شیمیایی MTBE موجب نفوذ سریع این ماده در خاک و ورود به آب های زیر زمینی میگردد. خاک رس اصلاح شده، حاصل تغییراتی  و شیمیایی است. که در ساختار شیمیایی بنتونیت معمولی انجام گرفته و دارای خاصیت جذب هیدروکربن های می باشد.

متیل ترشیو بوتیل اتر یا MTBE یک اتر فرار به فرمول شیمیایی (CH3 )3COCH3)می باشد. و در دمای محیط، مایعی است بیرنگ و زلال و بویی شبیه تربانتین دارد. این ترکیب در برخی از حلالهای آلی به خوبی حل میشود. ضمناً این ماده قابل اشتعال است اما به طور خود به خود اکسید نمیشود. ازلحاظ شیمیایی خنثی است و اسیدها و بازهای ضعیف بر روی آن تاثیری ندارد.

اولین بار در ایالات متحده در اواخر دهه 1970 مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل مسایل اقتصادی و ملاحظات تهیه و تامین اکسیژنات ها انتخاب شد.در سال1993تولید MTBE  در میان سایر مواد شیمیایی در ایالات متحده در رده دوم قرار گرفت.در حدود 95 % کل MTBE تولیدی در جهان به عنوان بالا برنده عدد اکتان در بنزین استفاده میشود. در واقع MTBE ، میزان 2تا5 درصد وزنی به عنوان جایگزین تترا اتیل سرب به بنزین اضافه شده و سبب کاهش تولید منواکسید کربن و ازن اتمسفری می شود و مشکل مه دود را تا حدودی رفع می نماید.

با توجه به مطالعات اپیدمیولوژیکی و بالینی، مطالعات حیوانی و مطالعات متابولیکی و کینتیکی در اندازه گیری mtbe به عنوان یک ماده مضر برای سلامتی انسان با خطر سرطان زایی بالا، این ماده از طرف EPA و RCRA معرفی شد ه است. mtbe از طرق گوناگون می تواند وارد محیط زیست گردد.  نشت و رها سازی از مخازن زیر زمینی نگه داری سوخت در پالایشگاه ها، انبارها و نیز پمپ بنزین ها از راه های عمده نشت این ترکیب به خاک و سپس به آب های زیر زمینی می باشد.

MTBE ،به علت نفوذپذیری زیاد، حلالیت بالا در آب، ثابت هنری پایین به گونه که در شکل زیر دیده می شود.

اندازه گیری mtbe

وجود MTBE در سفره های آب های زیر زمینی،  سازمان های حفاظت محیط زیست در نقاط مختلف دنیا از جمله کشور امریکا را مجبور به وضع قوانینی برای غلظت مجاز این ماده در آب آشامیدنی نموده است. همچنین پاک سازی سفره های آب های زیر زمینی از MTBE  مورد توجه بالایی قرار گرفته است. که استفاده از شیوه تبادل کاتیونی به وسیله رس ها برای جذب این ترکیب یکی از این روش ها می باشد.

کانی های رسی به علت خواصی چون سطح ویژه بالا و ساختار خاص کریستالی، که موجب جذب کاتیونی می گردد. به عنوان یک جاذب کارا جهت فلزات همواره مورد توجه بوده. با استفاده از نمک های چهارگانه آمونیومی ، است.

Rate this post
به اشتراک بگذارید :
whatsapp