تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

باکتری های بیماری زا آب

باکتری های بیماری زا آب

باکتری های بیماری زا آب به آن دسته از باکتری های بیماری زا گفته می شود که که در هرمرحله ای در چرخه حیات ممکن است وجود داشته باشند و ایجاد بیماری برای انسان بنمایند. هدف اصلی از تصفیه آب و فاضلاب این است که تعداد قابل ملاحظه ای از باکتری های بیماری زا آب را کاهش دهند و میکروارگانیزم ها به سطح قابل قبول برسند. برای حذف یا غیرفعال کردن همه پاتوژن هایی که قادر به ایجاد بیماری برای انسان هستند.

 

باکتری اشرشیا کلی از باکتری های بیماری زا در آب می باشد که عموما در روده انسان و حیوان رشد می یابد.

 

علیرغم موفقیت قابل توجه برنامه های تصفیه آب و فاضلاب و بهداشت عمومی ، بهبود سلامت عمومی، موارد پراکنده و شیوع بیماری های ناشی از آب در نقطه منابع توزیع آب همچنان ادامه دارد. آب و فاضلاب ممکن است دارای طیف وسیعی از باکتری هایی بیماری زا باشد. باکتری های گروه کلی فرم که شامل باکتری های کلیفرم مدفوعی و کلی فرم کل می شوند.

باکتری های بیماری زا آب در بدن انسان هستند و از طریق پوست دست نخورده یا مصدوم، استنشاق، خوردن، آسپیراسیون و تماس مستقیمبا غشای مخاطی چشم، گوش، بینی، دهان و اندام تناسلی و مدوفوع ممکن است به بدن انسان منتقل شوند.بیش از 80 نوع از باکتری هایی که برای انسان ها غیر بیماری زا هستند، زیستگاه طبیعی خود را دارند و در بدن انسان زندگی می کنند.

علاوه بر این، برخی از باکتری های بیماریزائی فرصت طلب مانندPseudomonas، Serratia، Acinetobacter، Chromobacterium، Achromobacter، Aeromonas، و … .

دیگر باکتری های فرصت طلب(باسیلوس، Enterobacter، Klebsiella، Actinomyces، Streptomyces، و غیره) هستند که گاهی اوقات به آب وارد می شوند از زیستگاه طبیعی آنها که خاک یا ماده گیاهی می باشند. باکتری های بیماری زا آب که فرصت طلب نیز می باشند، ممکن است از شبکه های توزیع آب و تصفیه خانه های فاضلاب رشد زیستی نموده و در آب حضور یابند.  آلودگی آب و انتقال بیماری ممکن است از شرایط تولید شده در سیستم های تصفیه آب آشامیدنی باشد که به درستی کار نمی کنند. علاوه بر این، فعالیت های تفریحی در فضای باز مانند استخر های شنا (از جمله استخر و گرم کابین ها، قایقرانی، کمپینگ و پیاده روی)، همه انسان ها را در معرض خطر بیماری های ناشی از آب با خوردن یا تماس مستقیم با آب آلوده قرار دارند.

تشخیص آزمایشگاهی بیماری عفونی به جداسازی عامل آنزیم یا آنتی بیوتیک، پاسخ آنتی بادی در بیمار بستگی دارد. معاینات میکروبیولوژیکی محیطی برای نظارت بر صحت محيط زيست و مشکلات مربوط به مشکلات در نظر گرفته شده است. گیاهان تصفیه و سیستم های توزیع، و در حمایت از تحقیقات اپیدمیولوژیک شیوع بیماری تاثیر دارند.

در حقیقت، میکروب شناسی بهداشت عمومی می تواند در هر دو مورد  میکروبیولوژی بالینی و محیطی تخصص داشته باشد تا در نتیجه باعث تسهیل تحقیقات اپیدمیولوژیک شود.

هنگام آزمایش باکتری های بیماری زا آب در نمونه های محیطی، معمولا توصیه می شود شامل تجزیه و تحلیل برای ارگانیسم های شاخص علاوه بر شاخص های کلی فرم (کل کلیفرم ، کولیفرم مدفوعی ، و E. coli)، استرپتوکوک های مدفوع، انتروکوک، کلسترییدیوم پرفریژنز و آئروموناس آنها باشد. به عنوان شاخص های کیفیت آب پیشنهاد شده است.

 

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp