تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

تجهیزات میکروب شناسی آزمایشگاه آب

تجهیزات میکروب شناسی آزمایشگاه آب

تجهیزات میکروب شناسی آزمایشگاه آب که برای آنالیزهای میکروبی آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از انکوباتور ، آون استریل کننده با هوای داغ ، اتوکلاو ، گاز استریل ، تجهیزات شمارش چشمی ،پراب اندازه گیری PH ، ظروف آماده سازی مدیا ، پیپت و سیلندر ، ظروف گیرنده پیپت ، یخچال ، تجهیزات اندازه گیری دما ، ظروف رقیق سازی نمونه ، پتری دیش ، تجهیزات فیلتراسیون غشایی ، لوله های تخمیر ، بطری های نمونه  می باشد.

 

انکوباتور از تجهیزات میکروب شناسی آزمایشگاه آب

انکوباتور باید دمای مشخص و متحد و یکسانی را در تمامی زمان ها در تمامی نقاط نگه داری کند. در تمامی نواحی مورد استفاده نباید بیشتر از 0.5 درجه تغییر در دما اتفاق بیفتد. در نظر گرفتن چنین با استفاده از انکوباتور های آب ی با کنترل ترموستاتی دمای پایین که گرما را به صورت تدریجی به سیستم اضافه می کند که گرما را از کف و دیواره به محیط انکوباتور اضاف می کند. و همچنین انکوباتور دارای تجهیزاتی برای چرخش گرمای داخل محیط را داشته باشد.

انکوباتور های تجهیز شده به گرما با دمای بالا رضایت بخش نیستند. چراکه چنین گرما دادنی وقتی به طور غیر مناسب اتفاق بیفتد باعث گرما دادن غیریکنواخت و نا متعادل و اضافی می شود که این مهم خود باعث مانعی در رشد باکتریایی می شود.

انکوباتور هایی که زیاد گرما می دهند ممکن است رضایت بخش تر باشند برای واحد های با دمای بالا  با سیم کشی مناسب در کنار هم چیده شده باشند به منظور بهره برداری در دمای پایین و با نصب تجهیزات مکانیکی چرخش هوا. بسیار قابل قبول است که دماهای معمولی اتاق انکوباتور به صورت زیاد تغییر کند. به منظور نگه داری بهینه لابراتوار های آزمایشگاه بهتر است که در دمای مشخصی که از مقدار نهایی توصیه شده، دستگاه نگه داری شود.

به همین دلیل ، اتاقک انکوباتور باید به خوبی تجهیز شده باشد و دمای یکنواخت و یکسانی را توزیع نماید تا باعث چرخش هوا به اندازه کافی در داخل انکوباتو شود. وقتی چنین اتاقک هایی استفاده می شود ثبت بازه دمای روزانه باید اتفاق بیفتد و مشخص شود که وصعیت دمای در هر لحظه به چه شکلی است.

فراهم کردن انکوباتور با سیم فلزی باز و یا قفسه های سوراخ سوراخ شده نیز توصیه می گردد. به طوری که این اطمینان را بدهد که درجه حرارت به صورت  یکنواخت در سراسر اتاقک انکوباتور وجود دارد. فاصله بین دیوارها و ستون های ظروف یا سبد لوله ها باید به فاصله 2.5 سانتی متر قرار داده شود. 

نگه داشتن یک دماسنج دقیق، قابل ردیابی بر اساس استاندارد ، با لامپ در مایع (گلیسیرین، آب یا روغن معدنی) که در هر یک از آنها قرار می گیرد قفسه را در داخل انکوباتور استفاده می کند و ثبت مقادیر دما روزانه (ترجیحا صبح و عصر و بعد از ظهر) توصیه می گردد. 

علاوه بر این، مطلوب است تا حداکثر و حداقل ثبت دما حفظ شود و دماسنج در داخل انکوباتور در قفسه میانی برای ثبت دامنه ناخالصی بیش از یک دوره 24 ساعته ثبت شود. در فواصل زمانی، تغییرات دما در داخل انکوباتور را هنگام پر شدن تعیین شود و  حداکثر ظرفیت تعیین گردد. بهتر است هر زمان که ممکن است یک دماسنج نصب شود تا مداوم دما را نگه دارد. 

اتوکلاو از تجهیزات میکروب شناسی آزمایشگاه آب
Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp