تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

روش نمونه گیری آب

روش نمونه گیری آب

برای آگاهی از روش نمونه گیری آب بایستی برای نمونه برداری از بطری هایی استفاده شود که به دقت شسته شده و در مرحله نهایی با آب مقطر آبکشی و سپس استریل شده اند. اگر نمونه های مورد نظر حاوی کلر باشد با استفاده از تیوسولفات سدیم کلر باقیمانده و خنثی می شود برای این منظور به بطری با حجم ml 120 و مقدار 0.1 mlمحلول تیوسولفات سدیم 10%اضافه می شود که این مقدار قادر به خنثی کردن 15mg1 کلر باقیمانده می باشد. برای نمونه های آب شرب به این مقدار را می توان به میزان ml0.1  از محلول3% تیوسولفات سدیم در بطری ml۱۲۰ کاهش داد .هنگام تهیه نمونه یک فضای خالی حداقل 5.2cm در بطری باقی بگذارید تا به سهولت بتوان نمونه را با تیوسولفات سدیم مخلوط کرد .

توجه :حجم نمونه نباید کمتر ازml ۱۰۰ باشد.

روش نمونه گیری آب

نمونه برداری از آب آشامیدنی

قبل از باز کردن شیر دهانه آن را شعله دهید به مدت ۲ تا ۳ دقیقه شیر را باز کنید تا جریان یکنواختی از آن عبور کند جریان آب را طوری تنظیم کنید تا آب بدون پاشیدن وارد بطری استریل شود از شیر هایی که چکه می کنند نمونه برداری نکنید زیرا باعث تماس آب با سطح خارجی شیر و در نتیجه آلودگی آب می شود برای نمونه برداری از شیرهای آب سرد و گرم نیز باید به مدت ۲ دقیقه آب گرم باز باشد سپس ۲ تا ۳ دقیقه جریان آب سرد از شیر بگذرد و طبق روش بالا نمونه برداری انجام شود.

نمونه برداری از آب چاه

اگر چاه دارای پمپ دستی است اجازه بدهید تا به مدت ۵ دقیقه قبل از نمونه برداری آب چاه جریان یابد و چنانچه چاه دارای پمپ الکتریکی است نمونه را از شیر خروجی تهیه کنید اگر هیچ پمپی وجود ندارد یک بطری استریل که به وزنه ای اتصال یافته را به چاه بفرستید و نمونه را تهیه کنید توجه کنید که نمونه با آب سطحی چاه آلوده نشود.

نمونه برداری از آب تصفیه نشده

برای نمونه برداری مستقیم از رودخانه نهر دریاچه مخازن آب چشمه و چاه کم عمق نمونه را از قسمت هایی از آب که منبع استفاده مصرف‌کنندگان است تهیه کنید گرفتن نمونه از نزدیک سواحل یا خیلی دور از منبع اصلی برای آزمایش مطلوب نیست.

نمونه برداری از آب های سطحی

برای تشخیص منبع گسترش آلودگی رودخانه محل که می‌تواند فرادست و فرودست محل مورد مطالعه باشد و فواصل زمانی نمونه گیری اهمیت خاصی دارد به عنوان مثال برای ارزیابی تخلیه فاضلاب هر ۴ تا ۶ ساعت و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه روز باید نمونه برداری کرد تکرار نمونه برداری ممکن است برایآب‌های recreationalبه صورت فصلی برای منابع آب روزانه و برای کنترل تصفیه فاضلاب ساعتی باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp