تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

کلرزنی مخازن آب

کلرزنی مخازن آب

از انواع ترکیبات برای کلرزنی مخازن آب استفاده می شود. این ترکیبات عبارتند از گاز کلر ، محلول هیپوکلریت سدیم و دانه های هیپور کلریت کلسیم. گاز کلر تحت فشار و درجه خاصی به صورت مایع در می آید و در ظروف فولادی در ظرفیت های مختلف به بازار عرضه می شود.کلر زنی آب استخر ها که در مخازن ذخیره نگه داری می شود به همین منوال است. گاز کلر متصاعد شده از کلر مایع شدیدا سمی است لذا استفاده از کلر مایع در صورت شرایط زیر مجاز است :

  • وجود یک دستگاه کلر زنی مناسب که بتواند محلول با غلظت بالا را به آب مخازن تزریق کند.
  • تحت نظارت شخصی انجام شود که تسلط کاملی بر فرآیند های مورد نظر دارد.

 

هیپوکلریت سدیم به صورت محلول در ظرف های ۵ تا ۱۰ لیتری. گاهی تا ۱۰۰ لیتری در بازار موجود است.  هیپوکلریت سدیم به طور تقریبی ۵تا ۱۵ درصد حجمی ، حاوی کلر است و شرایط انبار کردن آن باید به گونه ای باشد که از تبخیر و نشر آن جلوگیری شود.

کلرزنی-مخازن-آب

هیپوکلریت کلسیم به شکل دانه ای و یا قرص های کوچک در دسترس است و حاوی تقریبا ۶۵ تا ۷۰ درصد وزنی کلر است. باید در محل خنک و خشک و و تاریک انبار شوند.

در کلرزنی مخازن آب که بعد از خاتمه عملیات بنایی شستشو داده شده و ضد عفونی کردن مخرن با استفاده از آب پاک با کلر فوق العاده زیاد انجام گرفته باشد، مشروط به اینکه طی ۴۸ ساعت توقف آب در مخزن ، اندازه گیری مرتب از کلر باقی مانده آب بعمل آید و کاهش شدید کلر باقی مانده ظرف آخرین فرصت ۲۴ ساعته مشاهده نشود. ، آب مخزن را تخلیه و آن را با آب شده با کلر باقی مانده متعارف پر می کنند و آزمایشگاه برای آزمایش میکروبی باید ۲بار نمونه برداری انجام دهد که فاصله نمونه برداری ۶ ساعت باشد و آب ۴۸ ساعت در مخزن باشد تا آب به مدت ۴۸ ساعت در مخزن نگه داری شود.

کلرزنی-مخازن-آب

 

 

5/5 - (5 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp