تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

کیفیت آب کشاورزی

کیفیت آب کشاورزی :

کیفیت آب کشاورزی بسیار در رشد گیاه و درخت تاثیر گذار است. به همین دلیل باید با انجام آزمون های تجزیه شیمیایی ، نمونه آب آنالیز شده و نتیجه آزمایشات با مقادیر استاندارد مقایسه و از استاندارد بودن کیفیت آب اطمینان حاصل شود. آب ، مهمترین منابع آب شرب شهرها، روستاها و فعالیت های کشاورزی و صنعتی محسوب می شوند. آب تهیه شده از این منابع باید از نظر بهداشتی کاملاً خالص و مواد محلول و عناصر آن استاندارد باشند. در آب ­های کشاورزی شاخص های زیر در کیفیت آب­ های مورد مصرف در کشاورزی دارای اهمیت می ­باشند :

میزان SAR سدیم موجود در آب نسبت به سایر کاتیون ­ها.

نسبت مقدار سدیم به مقدار کاتیون­ ها در آب کشاورزی می ­تواند بررشد گیاهان موثر باشد. تاثیرات مستقیم آن به دلیل انباشت آن درگیاه است. دراثر عبور آب با غلظت سدیمppm  120 از خاک،  آثار خسارت روی گیاه ظاهر می­شود. یون سدیم به طور معمول در ریشه و بخش­های پایین درختان مجتمع می­نمایند و پس از سخت نمودن این بخش ها آزاد می­گردد و پس از رسیدن به برگ­ها موجب سوختگی آنها می­ شود.

میزان یون­ های کلرید در آب  

یون­های کلرید به وسیله ریشه جذب و به بخش­ های مختلف گیاه می ­رسند و مانند سدیم در برگ جمع می ­گردد. علامت سمیت کلرید در گیاه با علامت­ های سمیت سدیم تفاوت دارد. در مسمومیت ایجاد شده توسط یون ­های کلرید سوختگی و خشکیدگی نوک برگ ­های مسن و در اثر شدت بیشتر در حاشیه برگ­ها پیشرفت می ­نماید و در سوختگی شدید موجب ریزش زودرس برگ ها می­ گردد. در تجزیه شیمیایی برگ معمولا حد مجاز یون کلرید در برگ خشک گیاهان 0.3  الی 0.5  درصد می­باشد که برحسب گیاهان مختلف متفاوت می ­باشد و هرگاه از این مقدار تجاوز کند مسمومیت شروع می شود . گاهی دم برگ برخی از گیاهان مانند درخت مو را برای تجزیه شیمیایی استفاده می­نمایند. جدول زیر تحمل گیاهان مختلف را در برابر یون­ های کلرید موجود در شیره اشباع خاک در حالتی که به دور از بروز سوختگی­ های برگ مورد نظر باشد نشان می­ دهد.

حداکثر مقدار مجاز برای شاخص کلراید برای محصولات مختلف

میزان ترکیبات بور B در آب

بور B  به میزان نسبتا کم مورد نیاز گیاه می ­باشد و عناصر اساسی رشد گیاه است ولی هرگاه میزان آن زیاد شود در گیاه ایجاد مسمومیت می­ نماید. تعداد کمی از نهرهای سطحی با مشکل بور B  روبرو هستند و غلظت آن بیشتر در آب چاه ­ها و چشمه ­های آب گرم و یا در نزدیکی ­های شکاف ­های زلزله یافت می ­گردد. در بسیاری از گیاهان حساس هنگامی که میزان بور B  در پهنک برگ ازppm 300-250   بر مبنای وزن خشک بیشتر شود علامت ­های مسمومیت مشاهده می ­شود.

            تحمل تعدادی از گیاهان در برابر ترکیبات بور موجود در آب

میزان ازت نیتراتی و آمونیاکی در آب

ازت اعم از فرم نیتراتی یا آمونیاکی به طور معمول موجب رشد گیاه می ­گردد ولی هرگاه میزان آن به مقدار زیاد موجود باشد موجب تولید مشکلات در گیاه می ­گردد. ازت موجود در آب آبیاری مشابه ازت موجود در کودهای شیمیایی می­ باشد.هرگاه میزان ازت در آبیاری بیشتر ازppm 30 باشد موجب مشکلات زیاد در گیاهان حساس به ازت می گردد ولی در گیاهان متحمل ­تر، بیشتر از مقدار بالا موجب تولید یک محصول کیفی و کمی خواهد شد . به هر ترتیب با استفاده از اطلاعات موجود لازم است که میزان ازت برای هرگیاه مشخص شود.

 

pHآب

pH آب میزان اسیدی یا قلیایی بودن آن را تعیین می ­کند. به طول معمول دامنه تغییرات pH مناسب آب آبیاری از 6.5 تا 8.4 می­باشد و در این دامنه گیاه از رشد مناسبی برخوردار می ­باشد. برای بهبود بخشیpH پایین یا مشکل اسیدیته آب یا خاک از آهک و برای بهبود بخشی pH بالا یا مشکل قلیایی بودن خیلی زیاد از گوگرد گچ و سایر مواد اسیدی می­ توان استفاده کرد.

 

                                                                       

لیست پارامتر های آزمایش آب کشاورزی و محدوده مناسب آنها.
3.1/5 - (14 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp