تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایشگاه تصفیه آب

آزمایشگاه تصفیه آب

در آزمایشگاه تصفیه آب شرکت آبرام، آزمایش های سلامت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب، آب شرب، آب چاه ، آب معدنی و … با تجهیزات روز دنیا انجام می گردد.   آزمایشگاه تصفیه آب در بخش میکروبی و شیمیایی قابلیت انجام آزمایش های سختی آب ، کلسیم ، منیزیم ، سدیم ، پتاسیم، کلراید، سولفات، نیترات، نیتریت و … تمامی شاخص هایی که مربوط به بررسی سلامت آزمایش های آب است.

آزمایشگاه-تصفیه-آب

در مطلب آزمایشگاه آب به تجهیزات بخش میکروبی آزمایشگاه تصفیه آب شرکت آبرام پرداخیتم. در ادامه به روش های استریلزاسیون می پردازیم چراکه مهمترین مورد در آزمایشگاه میکروبیولوژی رعایت کردن شرایط استریل است که به چند روش امکان پذیر است . حرارت مواد شیمیایی صافی ها  و پرتوها.

حرارت

استریلیزاسیون با حرارت بر دو نوع است :

حرارت خشک : به چند طریق انجام می گیرد و برای استریل کردن لوازم شیشه ای مانند پی پت ، پلیت و لوازم فلزی مانند پنس،قیچی و … به کار می رود . استریل کردن با استفاده از حرارت خشک به طریق زیر انجام می شود  :

  • سوزاندن : روشی است که برای استریل کردن سریع وسایلی که قابل سوزاندن می باشند مانند پنس، قیچی ريال سرفیلدوپلاتین و… به کار می رود .
  • شعله پاشیدن: در این روش با شعله دادن به دهانه ی لوله آزمایش ،بشر، ارلن مایر و …. که قبلا استریل شده اند از ورود آلودگی خارجی به درون آنها در حین کار جلوگیری می شود .
  • فور یا oven : فور دستگاهی است که از 3 جدار داخلی و خارجی فلزی ساخته شده و دارای ترموستات و ترمومتر قابل تنظیم می باشد . برای استریل کردن وسایل شیشه ای و فلزی، دمای 160-180 درجه به مدت 1-2 ساعت مناسب است.

حرارت مرطوب: در آزمایشگاه تصفیه آب حرارت مرطوب یکی از روش های استریل کردن است که خود به چند طریق انجام می شود.

  •  جوشانیدن : این روش یکی از راه های سریع ضد عفونی کردن است ، به صورت معمولی در ظرفی به نام پویلر حاوی آب، اشیاء مورد نظر را قرار داده به مدت 10 تا 20 دقیقه می جوشانند با این روش اشکال رویشی باکتری ها از بین رفته ولی اشکال مقاوم (اسپور) باقی می مانند .
  • تندالیزاسیون : این روش برای استریل کردن محلول های آزمایشگاهی استفاده می شود که در دمای بالاتر از 100 درجه خراب می شود که البته برای اطمینان از استریل بودن، در چند نوبت انجام خواهد شد . تندالیزاسیون در حرارت 56 درجه (برای مواد پروتئینی، واکسن ها، سرم ها و …) به مدت نیم ساعت در سه روز متوالی لنجام می شود . دمای انکوباسیون 37 درجه است و برای تحریک رشد اسپورها اعمال می شود.
  • پاستوریزاسیون : این روش بر اساس گرم و سرد کردن سریع در دمای 62 درجه به مدت 30 دقیقه استوار است . در این روش فقط میکروارگانیسم های بیماری زا کشنده می شوند . با افزودن دمای پاستوریزاسیون ، زمان کاهش می یابد . به عنوان مثال اگر از 72 درجه شروع شود زمان به 15 ثانیه کاهش می یابد . سپس دما را سریعا به 40 درجه کاهش می دهند.
  • اتوکلاو: دستگاهی است که در آن بخار آب تحت فشار نگه داری می شود . با این دستگاه وسایل و محیط های کشت در شرایط بخار با فشار 15 پوند و دمای 121 به مدت 15 الی 30 دقیقه استریل می شوند. در این روش تمام اشکال باکتری ها اعم از رویشی ها یا اسپوردار از بین میروند .

 

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp