تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش آب شرب

آزمایش آب شرب :

آزمایش آب شرب در آزمایشگاه آب شرکت دانش بنیان آبرام انجام می شود که به صورت کلی شامل آزمایش میکروبی آب و آزمایش فیزیکی – شیمیایی آب می باشد. هر کدام از آزمایش های ذکر شده خود شامل چندین پارامتر می شوند. همین طور هر کدام از پارامترها ویژگی خاصی از آب را مشخص می کند. بنابراین برای مشخص شدن کیفیت آب باید تک تک آنها را آزمایش کرد. آزمایش آب شرب کیفیت آب را برای آشامیدن و پخت و پز را مشخص می کند. به علاوه با آزمایش آب شرب سطح آلاینده های موجود در آب و همین طور کیفیت زیبایی آن مشخص می شود.

 

 

در زمینه آزمایش آب شرب سازمان ملی استاندارد ایران دو نشریه منتشر کرده که هر دو راجع به کیفیت آب های آشامیدنی می باشند. نشریه 1011 که مربوط به ویژگی های میکروبی آب آشامیدنی و همین طور آب استخرهای شنا است.  نشریه 1053 نیز مربوط به ویژگی های فیزیکی – شیمیایی آب های آشامیدنی می باشد. در هر کدام از این نشریه ها، سازمان ملی استاندارد پارامترهای مربوط به آب آشامیدنی را مشخص کرده است. هر آزمایشگاه آبی برای آزمایش نمونه های آب شرب و سایر منابع آب که به مصرف شرب می رسد باید پارامترهایی که استاندارد در این دو نشریه مشخص کرده را مد نظر قرار داده و آنها را تست کنند.

آب یک ماده، یک نوشیدنی، یک ماده غذایی و یک منبع بالقوه از سایر مواد مغذی است. آب برای تمام اشکال زندگی ضروری می‌باشد و در عین حال د صورتی که کمیت آن کافی نباشد یا به عنوان ناقل برای پاتوژن‌ها و مواد شیمیایی سمی عمل نماید، با بیماری و مرگ همراه است.

همان طور که گفتیم آزمایش آب شرب شامل دو قسمت می باشد: آزمایش میکروبی و فیزیکی – شیمیایی آب شرب. در زیر به توضیح هر کدام می پردازیم:

 

آزمایش میکروبی آب شرب

آزمایش میکروبی آب شرب به منظور تعیین شاخص های میکروبی آب انجام می شود. شاخص های میکروبی آب شرب کلیفرم های گوارشی و کل کلیفرم ها می باشند (جدول شماره 1). در زیر به توضیح هر کدام از این شاخص ها می پردازیم:

کلیفرم های گوارشی

کلیفرم های گوارشی کلیفرم هایی هستند که در روده بزرگ انسان و حیوانات خونگرم رشد می کنند. دمایی که این میکروب ها می توانند رشد کنند بین 35 تا 37 درجه سلسیوس است. این میکروب ها در این دما قادرند قند لاکتوز را تخمیر و اسید و گاز تولید کنند. نوع دیگر کلیفرم های گوارشی، کلیفرم های گرمای پای هستند که تخمیر قند لاکتوز و تولید اسید و گاز را در دمای 44 تا 45 درجه سلسیوس انجام می دهند.

 کل کلیفرم ها

نوع دیگر این کلیفرم ها که اشرشیاکلی ها هستند. این نوع از کلیفرم ها در دمای 44 تا 45 درجه سلسیوس می توانند اندول از تریپتوفان تولید کنند.

کلیفرم های گوارشی و کل کلیفرم ها هر دو جزء میکروارگانیسم های بیماری زا هستند. این نوع میکروارگانیسم ها از طریق خاک، انسان یا حیوان وارد آب می شود. در صورت وجود این کلیفرهم ها در آب های، آشامیدنی موجب بیماری می شوند.

برای اینکه میکروبی بودن آب مشخص شود باید آب را در یک آزمایشگاه تست آب آشامیدنی آزمایش کرد. اگر مشخص شد که آب آلودگی میکروبی دارد باید قبل از مصرف آلودگی میکروبی آن را برطرف کرد. برای از بین بردن میکروب های آب آشامیدنی می توان از کلر، ازون یا از لامپ های UV استفاده می کنند. باید توجه داشت که در آب یکسری میکروارگانیسم های بیماری زا وجود دارند که به گندزدا هم مقاوم هستند (مثل اووسیست یا کیست تک یاختگان و تخم انگل های کرمی). در صورت مشاهده این نوع از میکروارگانسیم در آب باید تصفیه های خاصی روی آب انجام شود. به طور کلی آب های آشامیدنی باید عاری از هر گونه میکروب باشند چرا که وجود میکروب یا هر نوع ریز موجودات حتی به تعداد خیلی کم در آب سلامتی انسان را به خطر می اندازد.

آزمایش فیزیکی – شیمیایی آب شرب

آزمایش شیمیایی آب شرب نسبت به آزمایش میکروبی از طیف وسیعی برخوردار است. از پارامترهای شیمیایی (جدول شماره 2) که سازمان ملی استاندارد ایران در نشریه 1053 برای آب آشامیدنی ذکر کرده می توان به pH، TDS، سختی کل، کلراید، سولفات، نیترات، نیتریت، کلسیم، منیزیم، آمونیاک، سدیم و …  اشاره کرد. از شاخص های دیگری که لازم است در آزمایش آب شرب باید به آن توجه کرد فلزات سنگین (جدول شماره 3) می باشند. چرا که وجود این شاخص ها در آب شرب سلامتی انسان را به خطر می اندازد. برخی دیگر از شاخص فقط در طعم، بو و ظاهر آب تأثیر می گذارند که به آن ها ویژگی های زیبایی شناسی آب می گویند.

آزمایش فیزیکی – شیمیایی آب شرب

 

آزمایش فیزیکی – شیمیایی آب شرب

 

آزمایش pH آب شرب

 

بعضی مواقع ممکن است آزمایش های بیشتری برای آب شرب نیاز باشد. مثلاً هنگامی که ارزیابی جامع تری از کیفیت آب مورد نیاز باشد و یا اینکه تغییرات خاصی در حوضه آبریز رخ داده و کیفیت آب را تغییر داده باشد. در آن صورت باید پارامترها و شاخص های بیشتری را باید آزمایش کرد. از جمله شاخص هایی که می تواند کیفیت آب حوضه آبریز را تغییر دهد سموم (جدول شماره 4) استفاده شده در کشاورزی می باشد. در بعضی مواقع به دلیل استفاده بیش از حد وارد سایر منابع آب می شوند و آنها را آلوده می کنند.

 

آزمایش آب شرب

هزینه آزمایش آب شرب

هزینه آزمایش آب شرب بر اساس پارامترهایی که روی نمونه آب انجام می شود متفاوت است. برای دریافت قیمت پارامترهای ذکر شده برای آب شرب با ما تماس بگیرید.

 

اصول صحیح نمونه برداری از آب شرب و ارسال آن به آزمایشگاه

 برای نمونه برداری صحیح و اصولی قبل از گرفتن نمونه با آزمایشگاه تماس بگیرید تا ویژگی بطری هایی که برای نمونه برداری مناسب است را جویا شوید. همین طور اطلاعاتی در مورد روش صحیح نمونه برداری را کارشناسان آزمایشگاه بپرسید. اگر می خواهید نمونه شما اطلاعات دقیقی در مورد آب شما به شما بدهد باید یکسری اصول را در مورد نمونه باید رعایت کنید این اصول عبارت اند از:

  • بطری هایی که برای نمونه برداری استفاده می شود بطری مخصوص نمونه برداری باشد
  • حجم نمونه برای انجام همه تست های درخواستی کافی باشد
  • بعد از اینکه نمونه برداری انجام شد نمونه در دمای مناسب نگهداری شده تا به آزمایشگاه برسند
  • زمان نمونه برداری و ارسال نمونه به آزمایشگاه نباید زیاد طول بکشد و در زمان مناسب به آزمایشگاه برسد.
  • موقع نمونه برداری روش صحیح نمونه برداری را رعایت کرده باشید.

 

روش نمونه برداری از آب شیر

بايد در نظر داشت كه آيا آب لوله كشي كلرينه شده است یا خیر.  باید دقت کرد که نمونه برداري قبل و يا بعد از وارد شدن آب به شبكه توزيع اسـت. نحـوه نمونـه برداري جهت آزمايش باكتريولوژيك آب داراي اهميت بسياري است.

بایستی برای نمونه برداری جهت آزمایش آب شرب از ظروف تمیز و استریل استفاده کرد.

زمان دریافت نتایج آزمایش آب شرب

به طور کلی پس از پذیرش نمونه در آزمایشگاه آب شرکت دانش بنیان آبرام، نهایتاً 5 روز کاری طول می کشد تا نتایج آماده شود. البته انجام یکسری از تست ها زمان بر است که اگر تست های درخواستی شما جزء آن تست های زمان بر باشد و بیش از 5 روز طول بکشد متقابلاً به شما اعلام خواهد شد. برای گرفتن اطلاعات دقیق از زمان اعلام نتایج برای تست های مختلف آب می تواند با ما تماس بگیرید.

 

تفسیر نتایج آزمایش آب شرب

آزمایشگاه آب شرکت دانش بنیان آبرام قادر است نتایجی که برای آب شرب بدست آمده را برای مشتری های خود تفسیر کند. در بیشتر مواقع بعد از بدست آوردن نتایج، مشخص می شود که آب آلوده بوده و یا از لحاظ کیفی در سطح پایینی می باشد. در آن صورت این آزمایشگاه علاوه بر تفسیر نتایج می تواند مشاوره فنی در مورد تصفیه آب و نحوه بهبود کیفیت آن به مشتری های خود ارائه دهد.

 

انواع آب شرب :

آزمایش آب شرب تصفيه شده  :

(نمونه برداري در هنگام ورود به شبكه توزيع). به منظور آزمایش آب شرب باید آب تصفيه شده بايد فاقد كليفرم باشد. در مواردي كه اين نوع آب ها مورد آزمون قرار مي گيرند بايد آزمايشهاي تائيدي انجام گيرد. زيرا دربعضی موارد باسيلوس ها در محيط کشت لاكتـوز واكنـشي مـشابه كليفرم ها توليد كنند. همچنین بایستی آزمایش های شیمی و فیزیک نیز بر روی نمونه های آب انجام گردد. 

آزمایش آب شرب تصفیه نشده :

(نمونه برداري در هنگام ورود به شبكه توزيع). در اولين نمونه برداري آب يا در يك نمونه اتفاقي وجود سه باكتري كليفرم در 100 ميلي ليتر مي تواند مورد قبول قرار گيرد. در صورتي كه اشريشياكلي نباشـد و مـشروط بـر آنكه در نمونه برداري هاي بعدي تعداد كليفرم ها كمتر از 3باشد. چنانچه سه بـاكتري كليفرم ثابت ماند و يا افزايش يافت نشانه آن است كه اين نـوع آب جهـت آشـاميدن مناسب نمي باشد.

آب هاي تصفيه شده :

(نمونه برداري از داخل شبكه توزيع). در بسياري از موارد ممكن است آبي كه در هنگام ورود به شبكه توزيع از كیفیت خوبي برخوردار باشد. آب در اثر اشكالاتي نظير پس زدن آب و يا آب بندي نبودن محل هاي اتصال كه ممكن است آلوده شود.  در سيـستم توزيـع ممکن است باكتري هاي كليفرم در مسیر شکه آلوده کننده باشند. در صورتي كه به طور اصولي بايـد نمونه هائي كه از داخل شبكه توزيع از جمله منازل برداشت مي شـود عـاري از بـاكتري كليفرم باشد.

آب هاي لوله كشي نشده :


آب هایی از منابع آبي لوله كشي نشده مانند (چشمه، قنات، چاه).  تا حدودی با به سازي مثـل دور كردن منابع آلودگي و پوشانيدن سطح چاه هاي كـم عمـق، باید آلودگی را از بین برد. در اولين نمونه برداري يا در يك نمونه اتفاقي وجود تا 10 باكتري كليفرم در 100ميلي ليتر آب مشروط بر آنكه اشريشياكلي نباشد قابل قبول است. در نمونه برداري هاي بعدي بایستی تعداد باکتری های کلیفرم كمتر از 10 mpn به ازای 100 سی سی باشد.

حد مجاز شاخص های میکروبی توتال کلیفرم و کلیفرم گوارشی آب جهت آزمایش آب شرب.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :

با سلام و وقت بخیر… بله نمونه آب مورد نظر را ارسال نمایید به آدرس ما تا آنالیزهای میکروبی و شیمیایی سلامت آب بر روی نمونه آب اجرا گردد.

هزینه برای 6 ماه اول سال 1400 برای آنالیز میکروبی و شیمی آب آشامیدنی میشه 819 هزار تومان… جهت اطلاع دقیق تر به شماره 09390391606 واتساپ پیام بگذارید.

whatsapp