تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

ترکیبات آلی فرار

ترکیبات آلی فرار

حدود ۲۰ درصد منایع آب زیز زمینی توسط ترکیبات آلی فرار مصنوعی (Volatile Organic Chemicals) آلوده شده اند که سلامت جامعه را تهدید می کند. زیرا که ۸۰ درصد منایع توزیع آب از طریق منایع آب زیر زمینی تامین می گردد و در مناطق روستایی ۹۵ درصد از آب های زیر زمینی استفاده می کنند.  مواد شیمیایی آلی فرار نیر به طور گسترده ای در فعالیت های صنعتی ، کشاورزی ، اقتصادی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

آلودگی های صنعتی آب ها باعث ترکیبات آلی فرار می شود.

با این حال ، فرض بر این است که بیشتر آلودگی های ناشی از ترکیبات آلی فرار آب های زیر زمینی دفع غیرصحیح ،نشت مواد و یا نفوذ فاضلاب های صنعتی است.

در برخی موارد ممکن است که ترکیبات آلی فرار (VOC) ، به عنوان محصولات جانبی کلرزنی وارد آب شوند یا برخی از لوله های پلاستیکی یا اتصالات آنها با کلر واکنش می دهند و تتراکلرید کربن تشکیل می دهند.

به محض اینکه ، ترکیبات آلی فرار وارد آبخوان شدند می توان آنها را به علت میل ترکیبی آنها با خاک، احتمال بخار شدن و احتمال کم تجزیه پذیری، به نقاط دور دست انتقال داد. ترکیبات آلی فرار بیشتر به شکل تری کلرورا اتیلن و یا تترا کلرواتیلن یافت می شود.

انواع ترکیبات آلی فرار

  • تری کلرواتیلن (TCE)
  • تتراکلرواتیلن (PCE)
  • تتراکلریدکربن
  • ۱و۱و۱-تری کلرواتان
  • ۱و۲ دی کلرواتان
  • کلرید وینیل
  • بنزن

تری کلرواتیلن (TCE)

تری کلرواتیلن یک مایع غیر قابل اشتعال و بوی آن شبیه بوی کلروفرم است. این ماده بیشتر به عنوان حلال در صنعت فلزات استفاده می شود. برخی از محصولات خانگی مثل لکه گیر ها، پاک کننده، قالیچه، پاک کننده های مایع و خشک و خنک کننده های هوا از این ماده تشکیل شده اند.

تتراکلرواتیلن

این نوع از ترکیبات آلی فرار بی رنگ ، غیر قابل اشتعال بوده و مایع سنگینی است که برای خاموش کردن آتش ، پاک کردن لباس ها ، ضدعفونی و نیز بعنوان حلال چربی ها استفاده می شود. کاربرد این ماده در سال ۱۹۷۰ برای مصرف کنندگان ممنون شده.

۱و۱و۱-تری کلرواتان

این ماده غیر قابل اشتعال است. در آب حل می شود و برای تمیز کردن فلز ها در حالت سرد به کار می رود. سایر کاربرد های این ماده عبارتند از تمیز کردن قالب ها و زهکش ها، دباغی چرم، تمیز کردن تانک های سپتیک و واکس کفش

۱و۲ دی کلرواتان

این نوع ماده شیمیایی یک واسطه در ساخت مونومر های کلرید وینیل و حلال های کلر مثل TCE و PCE است. این ماده به عنوان حلال برای تمیز کردن منسوجات، تجهیزات فرآیندی پلی وینیل کلراید (PVC) و مشابه آن به کار می رود. همچنین در ساخت رنگ، چسب و سایر مواد مشابه کاربرد دارد.

کلرید وینیل

این ترکیب ، یک گاز بی رنگ و قابل اشتعال است که در الکل، تتراکلرید کربن و بنزن و تا حدی نیز در آب حل می شود. کلرید وینیل  برای ساخت رزین های پلاستیک وپلی وینیل کلراید (PVC)  به کار می رود. از آنجا محصولات پلاستیک و پلی وینیل  کلرید به طور گسترده ای در کشور های توسعه یافته استفاده می شود.

Rate this post

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp