تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

طرز تهیه پتاسیم یدید

طرز تهیه پتاسیم یدید

طرز تهیه پتاسیم یدید با روش های مختلفی قابل انجام است که یکی از روش ها این است که مقدار ۵۰ گرم پتاسیم یدید را در ۵۰۰ میلی لیتر آب حل کرده و حدود ۱۲۰ گرم جیوه یدید در آن حل شود و سپس به حجم ۱ لیتر رسانده شود. روش دیگر فایل ویدیو آن در ادامه آمده اس طرز تهیه پتاسیم یدید با استفاده از عنصر ید (I) و محلول پتاسیم هیدروکسید می باشد. که در فیلم در قسمت سمت چپ مقدار ۵ گرم از عنصر ید (I) و مقدار 2.2 گرم پتاسیم هیدروکسید که از لحاظ استوکیومتری واکنش مقادیر آنها تعیین گردیده است.

جهت مشاهده ویدیو مربوط به طرز تهیه پتاسیم یدید کلیک کنید.

اولین کاری که در ادامه باید انجام داد پتاسیم هیدروکسید را در محلول حل می نمائیم و نیازی به هیتر برای گرما دادن نیست.  چون واکنش آب با هیدروکسید به اندازه کافی گرما تولید خواهد کرد و یا حتی در برخی موارد  برای جوشاندن آب کافی خواهد بود. سپس باید ارلن را تکان دهیم تا کاملا واکنش اتفاق بیقتد.

بعد از اینکه نمونه به اندازه کافی گرم شد، مقدار باید عنصر ید (I) را به آرامی به محلول اضاف کنیم. و تیکه های ید (I) در محلول حل می شود.

 

اضافه کردن ید(I) به محلول و تغییر رنگ محلول

سپس ظرف شیشه را بر روی هیتر قرار داده و به محلول حرارت می دهیم. و شروع به اضاف کردن ید می نماییم تا کاملا حل شود. پس از گرما دادن به صورت کامل ید در محلول به طور کامل حل می شود. در نهایت دیده می شود که مقداری پتاسیم یدایت (potassium iodate) به صورت غیر محلول در انتها ظرف باقی می ماند که دیگر در ظرف قابل حل نیست. در حالی که پتاسیم یدید (potassium iodide) بسیار انحلال پذیری زیادی در آب دارد.  پس در گام بعدی به جداسازی می پردازیم.

در ادامه دوباره به اضافه کردن ید به محلول می پردازیم در حالیکه شعله محلول را گرم می نماید. و در نهایت محلول به رنگ روغنی و نفت مانندی در می آید. در نهایت رنگ محلول به شکل زیر خواهد بود.

 

رنگ نهایی محلول بعد از حل شدن تمامی ید در آن

با توجه به رنگ محلول و اینکه محلول دارای مقدار بیشتری ید می باشد پس باید مقدار پتاسیم هیدروکسید به نمونه اضافه شود و سپس حرارت داده شود. که درنهایت رنگ محلول شفاف تر خواهد بود. و در محلول یخ و آب قرار داده می شود تا دمای محلول کم شود.

بعد از سرد شدن محلول درست شده باید آنرا از کاغذصافی عبور داده تا ناخالصی های محلول پتاسیم یدید که تهیه می کنیم جدا شود.

عبور دادن محلول از کاغذ صافی برای جدا سازی ناخالصی ها

سپس محلول مورد نظر پتاسیم یدید که از کاغذ صافی عبور داده شده رو دوباره می جوشانیم. که درنهایت می توانیم محلول پتاسیم یدید که بصورت کریستال می باشد را ازمحلول جدا سازی کنیم.

 

 

2.2/5 - (4 امتیاز)

برچسب ها : , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp