تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

ظروف آزمایشگاه آب

ظروف آزمایشگاه آب

در سال های اخیر انواع ظروف آزمایشگاه آب عرضه شده، که برحسب ضرورت و امکانات مالی و نیروی انسانی موجود در آزمایشگاه،می توان انتخاب و مورد استفاده قرار داد. ظروف شیشه ای مورد استفاده معمولا از جنس پیرکس بوده و در مقابل مواد شیمیایی و حرارت مقاوم می باشند. بورت هایی که از طریق حجم سنجی برای اندازه گیری محلول های قلیایی به کار برده می شوند از جنس پیرکس است. از ظروف چینی، آهن، نیکل، پلاتین و فولاد زنگ نزن و سایر ظروف نیز برحسب ظرورت و توصیه کارخانجات سازنده، می توان استفاده نمود.

ظروف آزمایشگاه آب

ظروف شیشه ای معمولا با محلول های اسیدی شستشو داده می شوند و از مخلوط تمیزکننده سولفوکرومیک اسید (35 میلی لیتر محلول اشباع پتاسیم بیکرومات در یک لیتر سولفوریک اسید غلیظ) و یا از محلول پرمنگنات قلیایی و یا اکسالیک اسید استفاده می شود. لوازم شیشه ای آزمایشگاهی شامل بطری های نمونه برداری، لوله های آزمایش، انواع پی پت، بورت، بشر، ارلن مایر، بالن ژوژه، مزور و سایر لوازم است.

انتخاب پارامترهای مورد آزمایش بستگی به هدف برنامه مطالعاتی کیفیت آب، امکانات، تجهیزات، تسهیلات و اعتبارات دارد. تهیه دستگاه ها و لوازم آزمایش نیز بستگی به روش کار و شیوه های انتخابی برای انجام تجزیه های مختلف دارد. بطور معمول در هر آزمایشگاه تجزیه آب، به یک سری دستگاه های اولیه نظیر ترازو، آب مقطرگیری، گرمخانه، حمام آبی، کوره، اجاق الکتریکی، ظروف شیشه ای، انواع پی پت، بورت، همچنین بوته آزمایش، یخچال، اتوکلاو، محفظه کشت، تبخیرکننده سریع، گریز از مرکز، به هم زن و سایر دستگاه های کوچک و بزرگ برحسب ضرورت کار، موردنیاز است. در مرحله بعدی تعیین پارامترهای مورد اندازه گیری مطرح می شود و سپس نسبت به دستگاه های تجزیه و داروهای مورد نیاز اقدام می شود.

 

ظروف آزمایشگاه آب بر اساس برنامه آزمایش های و روش های آن قابل تهیه است. اولین مرحله برنامه ریزی برای مطالعه کیفیت آب، تصمیم گیری در مورد انتخاب پارامترهای مختلف فیزیکی و شیمیایی آب است. نوع و تعداد آنها برای آزمایش در آزمایشگاه باید تعیین گردد. آزمایشهای هدایت الکتریکی، PH، قلیاییت، سختی کل، رنگ، فلزات کمیاب، ممکن است در محل انجام شود. ولی سایر پارامترها نظیر یونها، مواد آلی و غیره در آزمایشگاه اندازه گیری می شوند.

امروزه با توسعه روشهای تجزیه آزمایشگاهی و ابداع دستگاههای اندازه گیری خودکار، پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه سرعت عملیات آزمایشگاهی و انجام آزمایشها در زمانهای کوتاه، حاصل گردیده به طوری که در یک آزمایشگاه آب قبل از اختراع دستگاه خودکار تعداد آزمایش یک پارامتر در سال 3000 تا 4000 بوده و سپس با استفاده از دستگاه های خودکار پیشرفته به 9000 تا 12000 رسیده است و این پیشرفت در اثر مهارت و تجربه کارکنان آزمایشگاه و نوع دستگاه حاصل شده و زمان آزمایش را کاهش داده است

1/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp