تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

کیفیت آب دیگ بخار

کیفیت آب دیگ بخار

کیفیت آب دیگ بخار به دلیل آسیب پذیری بالای دیگ بخار تاثیر مستقیم در راهبری آن دارد. اگر کیفیت آب دیگ بخار مناسب نباشد موجب خورندگی و رسوب گذاری در آن شده و خسارت های جبران ناپذیری را به بار می آورد. آب ورودی دیگ بخار باید طوری باشد که به دیگ بخار آسیب نرساند و موجب رسوب گذاری و خورندگی نشود.  علاوه بر آن کیفیت آب باید طوری باشد که بتوان چندین بار و به دفعات مختلف از آن استفاده کرد.

کیفیت آب عامل مهمی در عمر تاسیسات آب می باشد.

انجام آزمایش آب دیگ بخار به منظور اطلاع از کیفیت آب موجود در آن انجام می شود و یک امر ضروری برای ارتقای کیفی آن انجام می شود. در بعضی صنایع برای آنالیز کیفیت آب دیگ  از کیت استفاده می شود. از آنجایی که نتایج حاصل از این کیت ها زیاد دقیق نمی باشد باید هر 1 الی سه ماه یک بار نمونه آب ورودی و آب داخل دیگ بخار توسط یک آزمایشگاه معتمد آنالیز شود. شرکت آبرام به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست دارای نیروهای مجرب و متخصص و تجهیزات آزمایشگاهی بروز دنیا است. این شرکت کلیه آزمایش های مربوط به آب دیگ بخار و سیستم های مربوط به آن را انجام می دهد.

برای آزمایش  آب دیگ  آزمایش یک سری از پارامترها ضروری می باشد. این پارامترها عبارتند از: PH، TDS، سختی، هیدرازین، قلیائیت، اکسیژن محلول، کلراید، آهن، سولفیت، مس و فسفات. بالا یا پایین بودن هر کدام از پارامترهای ذکر شده بر شاخص های کیفی آب تاثیر دارد. تغییر کیفیت آب بویلر نیز همان طور که گفته شد موجب خسارت های شدید و حتی جبران ناپذیر می شود. این مسایل اهمیت آنالیز دوره ای و به موقع آب ورودی و داخل دیگ های بخار آب توسط آزمایشگاه معتمد را روشن می سازد. در جدول ریز تاثیر هر کدام از پارامترها بر دیگ بخار و محدوده قابل قبول هر کدام آورده شده است.

نمونه برداری از آب دیگ  و سیستم های حرارتی وابسته به آن به منظور راهبری صحیح بسیار مهم و حساس است. نمونه برداری باید به گونه ای انجام شود که دقیقا از همان آب دیگ  باشد. اگر نمونه از قسمت های دیگر سیستم برداشته می شود باید فشار آن مساوی با فشار دیگ باشد. در غیر این صورت و با تغییر فشار اصلا نمی توان اعتماد کرد که نمونه همان نمونه مد نظر ما (دیگ بخار) است.

نمونه برداری آب

بهترین محل برای نمونه برداری لوله B.D مداوم قبل از گذر آب از هر اوریفیس یا شیر خفه کننده است. برای گرفتن نمونه از دیگر بخار بهتر است از  سمپل کولر که نمونه را در دما و فشار بالا می گیرد استفاده شود.  تعداد دفعات نمونه برداری و وسعت انجام آزمایشها بستگی به اندازه، نوع و میزان فشار دیگ بخار دارد. در هر صورت برای کنترل کیفی آب، بهتر است نمونه های زیر تهیه و آزمایش شوند:

  • آب خام
  • آب تصفیه شده (بعد از دستگاه سختگیر)
  • آب کندانس (قبل از پیوستن به آب تصفیه)
  • آب تغذیه (آب ورودی به دیگ بخار)
  • آب دیگ بخار (زیر آب دیگ بخار)

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp