تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایشگاه آب

آزمایشگاه آب

در آزمایشگاه آب شرکت آبرام تمامی آنالیزهای مربوط به آب شامل میکروبی، شیمیایی، فیزیکی، فلزات سنگین و بیولوژیکی آزمایش می شود. این آزمایشها برای انواع آب شامل آشامیدنی، آب معدنی، استخر، چاه، بتن، صنعتی، کشاورزی و … اجرا می گردد.

در آزمایشگاه آب، آنالیز کیفیت آب اجرا می گردد.

در آزمایشگاه آب قبل از انجام هرگونه آزمایشی، لازم است ابتدا نکات ایمنی و ضوابط مربوط به حضور در آزمایشگاه را مطالعه کرد. سپس با وسایل و دستگاه های موجود و روش انجام آنالیز آب و کاربرد هر یک از آنها آشنا شد.  بدین ترتیب اولا با یادگیری و اجرای کامل نکات ایمنی سلامت کارکنان در محیط آزمایشگاه حفظ می شود. هم اینکه با نحوه کار دستگاه ها و روش انجام آنالیزها و کاربرد هر کدام از آنها آشنا می شوند.

حد مجاز پارامتر های کیفی آب

حد مجاز پارامترهای موجود در آب

در یک آزمایشگاه آب برای اندازه گیری پارامترهای مختلف آب از دستگاه ها و تجهیزات مختلفی استفاده می شود. بخشی از این دستگاه ها و تجهیزات برای آنالیز شیمیایی ، فیزیکی، میکروبی و فلزات سنگین آب استفاده می شود. علاوه بر دستگاه ها و تجهیزات یک سری شیشه آلات و دستگاه های جانبی نیز در آزمایشگاه آب مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها و تجهیزات در آزمایشگاه آب عموماً به شرح زیر می باشد:

دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاه های آب عموما به شرح زیر است:

اسپکتروفتومتر:

دستگاه اسپکتروفتومتر، جهت اندازه گیری آلاینده های موجود در آب، پساب و خاک می باشد. اندازه گیری آلاینده های همچون کاتیون ها و آنیون ها و سایر پارامتر های آنالیز آب.  مانند: سولفات، فسفات، نیترات، کدورت،BOD,COD,TDS,TSSو دما، رنگ، شوری، پتاسیم،سدیم، سولفات، سولفید، نیتریت،کلراید ، کلسیم، منیزیوم، سختی کل، چربی و روغن و فلوراید و…

اسپکتروفتومتر جذب نور را بوسیله یک ماده مایع، در طول موج های گوناگون  اندازه گیری می کند. بدین وسیله اجزای یک ماده مجهول را در آزمایشگاه آب می توان مشحص کرد.

بن ماری در آزمایشگاه آب:

بن ماری یکی دیگر ازوسایل آزمایشگاه آب است. که کاربرد گسترده ای در آزمایشگاه های مختلف همچون مراکز تحقیقاتی، کلینیکی  و آموزشی دارد. از بن ماری به منظوری گرم گردن معرف ها و ذوب کردن نمونه ها نیز استفاده می شود. محدودیت دمایی بن ماری اگرچه به طور طبیعی و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد از دمای اتاق تا 200 درجه سانتیگراد است و لازم یه ذکر است که بن ماری های قادر به تولید دمای 100 درجه سانتی گراد هستند.

انکوباتور:

ایجاد دمای مناسب در مواد آزمایشگاه آب چهت کشت میکروبی جهت اندازه گیری تست های کل کلی فرم و کل فرم میکروبی است.

آزمایشگاه.آب
آزمایشگاه.آب

ترازو:

ترازو با دقت یک ده هزارم گرما برای اندازه گیری های دقیق کاربرد دارد.

ترازو با دقت 0.001گرم برای اندازه گیری تا حدود 600 گرم

ph متر:

یک سلول سا پیل الکتروشیمیایی سات که پیل ها از 2 الکترود تشکیل شده اند. و در پی هاش متر دو الکترود عبارتند از یک الکترود مرجع کامل و یک الکترود شیشه ای.

BODمتر در آزمایشگاه آب:

اندازه گیری BOD  در نمونه های آب و پساب،BOD نرخ مصرف اکسیژن در داخل آب توسط میکروارگانیزم ها است که اگر BOD کم باشد، آب فاقد ارگانیسم و پاک است.BOD ، مقدار اکسیژن لازم برای ثبات بیولوژیکی است و اندازه تاسیسات تصفیه بیولوژیکی در میزان هوادهی فاضلاب در حوضچه های هوادهی با معیار BOD محاسبه می شود.

جذب اتمی در آزمایشگاه آب:

دستگاه جذب اتمی برای اندازه گیری فلزات سنگین در نمونه های آب و فاضلاب و نمونه های خاک هضم شده است و پارامتر هایی که توسط آن اندازه گیری می شود شامل آلومینیوم، نقره، مس، کروم، کادمیوم، آهن، منگنز،نیکل و … است.

آزمایشگاه.آب
آزمایشگاه.آب

فلیم فتومتر:

برای تعیین کمی و کیفی چندین نوع کاتیون، به ویژه فلزاتی که به آسانی تحریک می شوند و یا دمای شعله نسبتا کم به سطوح انرژِی بالا  می روند مانند سدیم، پتاسیم،کلسیم، باریم، سزیم،روبیدیوم و مس مناسب است.

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp