تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

بیماریهای استخر شنا

بیماریهای استخر شنا :

بیماریهای استخر شنا شامل بیماری های پوستی و تنفسی و بعضی عفونت ها می شود. آب استخرهاي شنا سریعا بوسيله استفاده کنندگاني (شناگران) که آلودگي هایي شامل چربي ومواد دفعي بدن مانند ترشحات بيني، بزاق دهان، عرق بدن، مواد مدفوعي، ادرار، کرم ها و لوسيون ها مختلف بدن را در آب استخر وارد مي کنند، همچنين به همان ميزان مو و گردوغباری که از طریق باد و موادي که از اطراف استخر رو باز وارد آن مي شوند آلودگي را افزایش مي دهند، آلوده مي گردند.

در این راستا آلودگی های استخرهای شنا به  سه گروه تقسيم می می شوند:

  • آلودگی های فیزيکی و بیماریهای استخر شنا : مواد نامحلول و کلویيدی که توسط شناگران و از فضای اطراف وارد آب استخر می شود، موجب کدورت آب می گردد و غذای ميكروارگانيزم ها را تامين می کند.
  • آلودگی های شیمیايی و بیماریهای استخر شنا : آلودگي شيميایی آب استخرهای شنا شامل مواد شيميایی مورد استفاده در تصفيه آب استخر، مواد حاصل از واکنش این مواد، بخصوص گندزداها با مواد آلی و معدنی موجود در آب خام و مواد دفعي آزاد شده از شناگرها شامل ترشحات (بيني، حلقي، پوستي)کرمها و پمادها و سوسپانسيون {تراشههاي پوست، مو و چرك ،گریس ، روغن ها} و… که مواد انتقال یافته توسط شناگران به استخرهای شنا می باشد.
  • آلودگی های میکروبیولوژی و بیماریهای استخر شنا: استخرهای خصوصی و عمومی محل مناسبی برای رشد ميكرواورگانيزم های بيماریزا می باشند که توسط بعضی شناگران به آب منتقل شده و در داخل آب و یا در بيوفيلم ها رشد و تكثير می نمایند. احتمال انتقال بيماریهای عفونی از طریق استخرها امكان پذیر است، بنابراین افرادی که دچار بيماری هستند، نباید به این مكانها رفت و آمد کنند. از بين بيماری های منتقله از طریق آب شناگاه ها به تب تيفوئيد، دیسانتری، تراخم، ليپتوسپيروزیس، انتقال کرم های حلقوی و دیگر عفونت های پوستی، شيستوزوميازیس، خارش شناگران، بيماری دستگاه تنفسی ، بيماری گوارشی حاد و…. را نام برد. این عوامل بيماریزا را بصورت آميب و پروتوزوآ، باکتری، ویروس، قارچ و کرم انگل می توان در اکثر استخرهایی که فاقد سيستم هاي تصفيه بهداشتي مي باشند، مشاهده نمود .در ادامه تعداد ی ميكروارگانيزم شناخته شده که باعث بيماری های عفونی در شناگران می شوند معرفی شده اند. اکتريهاي موجود ویروس ها ، پروتوزوئر ها ،قارچ ،کرم ها و تک یاخته ها در ادرارو مدفوع شناگران که وارد آب استخر ميشوند، ميتوانند از طریق پوست خراشيده وارد بدن شوند و ایجاد عفونت کنند. عوامل ایجادکننده زرد زخم و کورك (استرپتوکوك و استافيلوکوك) نيز ميتوانند از طریق آب آلوده استخر، منتقل شوند.

شایع ترین علائم بیماری های استخر شنا:

شایع ترین علائم بیماری های استخر شنا اسهال، بثورات، گوش درد، سرفه و چشم درد می باشد. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از آلودگی آب استخر شنا می توان pH آب استخر را اندازه گرفت و آن را متعادل نگه داشت و همچنین به صورت صحیح  و منظم آب را کلرزنی کرد. برخی از عوامل بیماریزا مانند بعضی از انواع تک یاخته ای های خطرناک به کلر مقاومت نشان داده و با کلرزنی از بین نمی روند، به این منظور و برای حصول اطمینان از امنیت آب از لحاظ میکروبی، باید آب استخر به صورت دوره ای و منظم در یک آزمایشگاه آب آزمایش شود. بخش میکروبی شرکت آب راهبر محاسب با سابقه چندین ساله در زمینه آزمایش انواع آب و پساب و غیره آماده خدمات رسانی به مشتریان می باشد. برای گرفتن مشاوره و ارسال نمونه آب استخر با ما تماس بگیرید.

نحوه انتشار بیماری های استخر شنا:

بیماری های استخر شنا در صورت بلعیدن آب استخر شنا، تماس یا تنفس در مه یا آئروسل از آب آلوده به میکروب می تواند به شناگر منتقل شود. به علاوه تماس با مواد شیمیایی موجود در آب و یا تبخیر از آب و تبدیل آن به گاز در هوا نیز بیماری قابل منتقل می باشد. اسهال شایع ترین بیماری استخرهای شنا می باشد. افرادی که قبلاً به اسهال مبتلا شده اند، می توانند هنگام ورود به آب استخر، آن را به دیگران منتقل کنند.

سایر بیماری های استخر شنا (مانند بیماری های پوستی، گوش درد، تنفسی، چشمی و سایر عفونت ها) می تواند توسط میکروب هایی که به طور طبیعی در آب و خاک زندگی می کنند، ایجاد شوند. اگر از ماده های گندزدا (مثل کلر) به اندازه کافی برای از بین بردن میکروب ها در استخر استفاده نشود و میکروب ها کامل از بین نرود، در این صورت میکروب ها تکثیر یافته و موجب انتقال بیماری ها به شناگر می شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر بیماری های استخر شنا قرار دارند؟

کودکان، زنان باردار و افرادی که مشکل سلامتی دارند و بیمار می باشند و یا داروهایی مصرف می کنند که توانایی بدن آنها را در مبارزه با میکروب ها و بیماری ها کاهش می هد – مانند افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل سرطان، پیوند عضو یا HIV ضعیف شده است – بیشتر در معرض خطر هستند. افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می باشد باید توجه داشته باشند که آب استخر ممکن است به کریپتوسپوریدیوم آلوده باشد. این میکروب می تواند سلامتی این افراد را به صورت جدی تهدید کند.

شناگران چگونه می توانند از خود و دیگران در برابر بیماری های استخر شنا محافظت کنند؟ 

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری های استخر، وارد نکردن میکروب به آب می باشد. به این معنی که اگر شما در دو هفته گذشته مبتلا به بیماری اسهال و یا بیماری قابل انتقال شده اید نباید وارد استخر شوید. پس شناگران برای محافظت خود در برابر بیماری های استخر شنا مواظب باشند آبی وارد دهانشان می شود را قورت ندهند و بعد از شنا نیز حتماً گوش های خود را خشک کنند. همچنین اگر در بدن خود زخم های رو باز دارند نباید وارد آب شوند. به علاوه بهداشت را رعایت کرده و قبل و بعد از شنا دوش بگیرند.

راه های احتمالی آلوده شدن آب استخر:

  • پر کردن استخر از آب آلوده و یا تأیید نشده بدون تعبیه سیستم تصفیه مناسب
  • عدم گندزدایی یا گندزدایی نامناسب بخش های مختلف استخر
  • در صورتی که سیستم فیلتراسیون و تجهیزات گندزدایی عملکرد مناسبی نداشته باشند.
  • شکستگی و یا عدم وجود سیستم شبکه فاضلاب در استخر
  • ورود انواع باکتری ها بخصوص پاتوژن ها توسط شناگران به آب که احتما خطر عفونت را برای شناگران به همراه دارد.
5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید :
whatsapp