تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

روش جلوگیری از رشد جلبک در استخر

روش جلوگیری از رشد جلبک در استخر

روش جلوگیری از رشد جلبک در استخر به این طریق باید عمل کرد که آب استخر را توسط یک شوك ناگهانی با تزریق کلر به ميزان 3.5ميلی گرم در ليتر قرار داد. پاشيدن کلر خشک به قسمت هایی که جلبک ها حضور دارند بصورت بذر پاشی نيز در این حالت توصيه می گردد. نباید فراموش کرد که در این حالت به دليل افزایش غلظت کلر در آب شنا کردن و استفاده از استخر خطرناك بوده و احتمال بروز بيماري های پوستی، سوزش چشم، حساس شدن مخاط بينی، سر دردهای شدید و رنگ بری از مایو های شنا و حتی بی رنگ شدن رنگ موی استفاده شده توسط بانوان وجود دارد. به تلاطم درآوردن آب استخر و یا پاشيدن آب توسط شلنگ و یا استفاده از پمپ های جارو برای کم کردن ميزان کلر آب، پيشنهاد می گردد. استفاده از اسيد جلبک که ماده ای شيميایی است و خاصيت اسيدی دارد به عنوان کشنده جلبک ها یک روش جلوگیری از رشد جلبک در استخر می باشد.البته این درحالی است که سبز شدن آب استخر معمولا دلایل متفاوتی دارد.


از آنجایي که جلبک ها در استخرهای شنا به سرعت تكثير می گردند و گاها در اثر ميزان ثابتی از کلرین آزاد، جلبک ها نسبت به این مقدار کلر مصونيت یافته و مقاوم می شوند، با رشد و تكثير در استخر باعث ایجاد لایه های لزج و لغزنده جلبكی در دیواره ها و کف استخر می گردند. رشد جلبک ها در استخر،کاهش شفافيت آب، افزایش مصرف کلر، توليد بوهای نامطبوع درآب را، در پی
خواهد داشت. در اینصورت کف دیواره ها و یا کنج های استخر سرعت تغيير رنگ داده و نشانه هایی از تكثير جلبک را در استخر به نمایش می گذارند.

کلریناسيون مازاد یک روش جلوگیری از رشد جلبک در استخر است که معمولاً ترجيح داده می شود، نگهداری کلر باقيمانده بين 3تا1 ميلی گرم در ليتر همراه با بازچرخش و فيلتراسيون در جلوگيری و تخریب رشد های جلبكی در استخرهای شنا مؤثر می باشد .سولفات مس زمان زیادی است که بعنوان عامل دارای توانائی کنترل رشد جلبک ها، شناخته شده است. اکثر جلبک ها توسط سولفات مس به اندازه  0.6Kg  در ۱۰۰۰ m3 را از بين می روند. بلورهای سولفات مس براحتی می توانند در آب استخرهای شنا حل گردند. بلورهای سولفات مس را در یک کيسه پارچه ای از جنس کرباس می ریزند و در پيرامون استخر حرکت می دهند. خطراتی در رابطه با استفاده از سولفات مس همراه با بعضی از آبها وجود دارد، اگر آب دارای قليائيت بالا باشد، رسوبی شيری رنگ شكل می گيرد. همچنين در آبهای دارای سولفور یاسولفيد هيدروژن واکنش نموده و توليد رنگ سياه می نماید. بنابراین آب استخرهایی که غلظت زیاد سولفات مس دارند باید رقيق گردد.

بهترین روش جلوگیری از رشد جلبک در استخر این است که از توسعه رشد آن با حفظ کلر باقيمانده آزاد در حد 0.6 ميلی گرم در ليتر ممانعت به عمل آید. چنانچه رشد جلبک در استخر مشكل آفرین گردد برای درمان راه های متعددی وجود دارد از جمله افزودن سولفات مس، سوپر کلرزنی و تخليه استخر و سپس شستشوی دیواره و کف آن با برس نایلونی و برس فلزی ضد زنگ و کاربرد سود با احتياط و یا در هر صورت مجموعه از کاربری های فوق الذکر، سولفات مس به ميزان 2ميلی گرم در ليتر قادر به کشتن جلبک ها می باشد.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید :
whatsapp