تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آب پرورش زالو

آب پرورش زالو

برای سنجش کیفیت آب پرورش زالو آنالیزهای میکروبی، شیمیایی و فلزات سنگین آب انجام می شود. آنالیز شیمیایی شامل پارامترهای کلسیم، قلیائیت کل، سختی، منیزیم، سولفات، فسفر کل، آمونیاک، سولفید، نیتریت و دی اکسید کربن است. هزینه آزمایش پارامترهای شیمیایی ذکر شده در آزمایشگاه آب شرکت آبرام 3650000 ریال می باشد. آنالیز میکروبی شامل پارامترهای کل کلیفرم و کلیفرم گوارشی است که هزینه این دو پارامتر 1000000 ریال می شود. قیمت ها مربوط به سال 98 می باشد.

آآب پرورش زالو بایستی مطابق با استاندارد باشد در غیر اینصورت باعث عدم کارایی و رشد می گردد.

آزمایش فلزات سنگین نیز شامل پارامترهای آهن، مس، کادمیوم، نیکل، روی، کروم، سرب، جیوه و منگنز می باشد. هزینه پارامترهای فلزات سنگین نیز در این آزمایشگاه 5420000 ریال می باشد و جمع کل پارامترها 10700000 ریال می شود.

دمای آب پرورش زالو

آزمایش آب استخر زالو جزء کارهای مداوم و اولیه برای پرورش زالو است. در این میان دما تاثیر زیادی در رشد و سلامتی و همین در توقف رشد آنها دارد. در دمای زیر 15 درجه فعالیت زالو کم شده و مشکل هضم پیدا می کند. در دمای 20 درجه هم باکتری شرایط مناسبی برای رشد پیدا می کند. بنابراین به طور تجربی دمای 18 درجه، دما ی مناسبی برای رشد زالو است. دمای آب مناسب برای پرورش زالو بین 5 تا حداکثر 15 درجه سانتی گراد می باشد. و حداکثر دمای آب موقع تولید مثل زالو نباید بیش از 20 درجه سانتی گراد  باشد. سازمان ملی استاندارد دمای مطلوب برای پرورش زالو را 5 تا 7 درجه سانتی گراد تعریف کرده است.

اهمیت آزمایش آب پرورش زالو

آب استخر زالو نقش اساسی در رشد و سلامت زالوها دارد زیرا کیفیت آب تاثیر مستقیمی بر سلامت آنها دارد. در اینجا دلایل بعضی از بیماری های زالو که بر اثر کیفیت نامناسب آب بوجود می آید اشاره می کنیم. در اثر آمونیاک بالا ممکن است سر و بادکش های زالوها تورم می کند. میزان بالای نیترات و همچنین تغییر دمای آب باعث می شود که در سر زالوها لبه های قرمز ظاهر شود. بعضی مواقع پوست زالوها پوشش لزج سفید مانندی پیدا می کنند که این نشان دهنده بیماری قارجی است. نیتریت بالا باعث سفتی عضلات، در اثر عدم تعویض به موقع آب وآمونیاک بالا، آب بوی تعفن می گیرد. وقتی پوست زالوها حالت شل و آویزان و یا رنگ پریده شود دلیل آن می تواند بیماری باکتریایی  باشد.

 

کیفیت آب استخر زالو

ظبق استاندارد وزارت جهاد کشاوری- سازمان دامپزشکی کشور پارامتر های آزمایش آب پرورش زالو مطابق جدول زیر می باشد.

محدوده استاندارد کیفیت آب آزمایش آب پرورش ماهی

محل پرورش زالو

محل و موقعیت مرکز تولید زالو باید شرایط خاصی داشته باشد که رابطه مستقیمی با آب پوروش زالو دارد. مرکز تکثیر و پرورش زالو نباید در مسیر مسیل های شناخته شده باشد و حوادث طبیعی آن را تهدید نکند. مرکز پرورش زالو در مسیر قنات، چشمه های تامین آب شرب و مسیر آب شرب روستایی و شهری نباشد. به منظور حمل و نقل بهتر مرکز تولید زالو باید به راه های ارتباطی دسترسی داشته باشد. محل و موقعیت مرکز تولید زالو باید طوری باشد که امکان دسترسی به آب سالم و بهداشتی وجود داشته باشد.

ويژگي ها مخازن تكثير و پرورش زالو

  • از جنس بتن ، شيشه (آكواريوم) و يا فايبر گلاس و به شكل مستطيل باشند.
  • قابليت شستشو و ضدعفوني كردن را دارا بوده و مجهز به کانال يا لوله آبرسان مستقل اختصاصي،زهكش عمومي ومجراي تخليه آب باشند .
  • هر مخزن بايستي جهت پيشگيري از بيماري ها و درصورت نياز عمليات درماني داراي ورودي و خروجي جداگانه ايباشد.
  • شيب کف استخر ٢/٥درصد باشد.
  • شبكه هاي آبرساني بايد آب مورد نياز هريك از بخش هاي توليد را با كيفيت مناسب تامين كند .
  • کانال ورودي آب در مناطقي که محل گذر مردم يا مسافرين و يا عبور و مرور دام و نيز خطر ريزش کوه است،بايد سرپوشيده باشد.
  • كانال ها،لوله هاي انتقال آب و همچنين شيرها از جنس مناسب باشد تا در اثر تماس مستمر با آب دچار خوردگي وزنگ زدگي نشوند .
  • شبكه تخليه آب بايد به صورت كانال هاي سيماني براي جمع آوري آب خروجي از كليه بخش ها طراحي شوند.

 

استاندارد و آزمایش آب استخر زالو

 

استاندار میکروبی آب استخر زالو

استاندارد شیمیایی آب استخر زالو

 

معروفترین گونه زالو که پرورش داده می شود زالوی پزشکی (medical leech) است. این نوع زالو به دلیل  خواص درمانی زیاد، در خارج از کشور طرفداران بسیاری دارد. بیماریهای پوست-جوش، آرتوروز، رماتیسم مفصلی، بیماریهای چشمی، بیماری های دستگاه حرکتی و غیره بیماریهای قابل درمان با زالو هستند. افزایش استفاده طبی از زالو در ایران و در کشورهای دیگر باعث شده که مصرف استفاده از زالو نیز بالا برود. با افزایش مصرف زالو ارزش اقتصادی آن نیز افزایش یافته است (ارزش هر 4 زالو معادل یک بشکه نفت اوپک). شمال ایران زیستگاه مناسبی برای پرورش زالو است که می تواند در رونق اقتصادی تأثیر فراوان داشته باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :

با سلام و خسته نباشید خدمت شما و سایت خوبتون
یه سوال داشتم اینکه آیا میشه از آبی که از استخر و حوضچه پرورش زالو خارج میشه برای کشاورزی و کاشت سبزیجات استفاده کرد ؟؟

whatsapp