تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایشات کیفیت آب

آزمایشات کیفیت آب

آزمایشات کیفیت آب عبارت است بررسی کیفیت آب از لحاظ  پارامتر های میکروبی آب و همچنین شاخص های شيميايي و فيزيكي آب. پارامتر های آب با توجه به كاربري هاي آشامیدنی ، کشاورزی و یا آبیاری و…  تعیین می گردد. آزمایشات کیفیت آب همواره جهت تعیین نوع آب اجرا می گردد. بر اساس نتیجه آزمایش آب می توان تشخیص داد که این آب قابل آشامیدن است یا خیر. این آزمایش ها در آزمایشگاه شرکت آبرام واقع در پارک فناوری دانشگاه شهید بهشتی قابل انجام است. پس از انجام آزمایش بایستی اعداد بدست آمده از نتیجه آزمایش را با مقدار استاندارد ارائه شده توسط سازمان ملی استاندارد مقایسه کرد.باید همواره دقت کرد که شاخص های کیفیت آب با دقت در آزمایشگاه بر اساس روش استاندارد انجام شود. مرجع انجام تمامی آزمون ها ، کتاب استاندارد متد و سازمان ملی استاندارد می باشد.

روش نمونه برداری آب (فیلم)

یک مرحله مهم در آزمایش آب ، نمونه برداری صحیح میکروبی و شیمیایی آب می باشد. در نمونه برداری میکروبی بایستی ظرف استریل تهیه گردد و سپس بر اساس فیلم زیر ، شیر محل نمونه برداری توسط مواد گندزدا مانند الکل یا کلر ضدعفونی شود. پس از آن در ظرف استریل مناسب نمونه جمع آوری شود و سپس جهت انجام آزمایش به آزمایشگاه آب شرکت آبرام ارسال گردد.

 

 

پارامتر های کیفیت آب شامل چه آزمایش هایی می شود ؟

پارامتر های میکروبی کیفیت آب

پارامتر های میکروبی کیفیت آب شامل شاخص هایی آلاینده آب می شود. معمولا آب باران یا برف که در روی سطح زمین جاری می گردد با حل کردن مقداری از املاح و مواد معدنی زمین ، موجب ایجاد آلودگی می شود. همچنین فاضلاب ها نقش زیادی در آلودگی میکروبی آب های سطحی دارند. بیش از نصف آب های سطحی دنیا آلوده و توسط فاضلاب ها آلوده شده اند. پارمتر های میکروبی آب شامل شاخص های جدول زیر می باشد .

پارمتر های بیولوژی آب شامل شاخص های جدول زیر می باشد .

پارامتر های شیمی کیفیت آب

پارامتر های شیمی کیفیت آب شامل کلیه کاتیون ها و آنیون های موجود در نمونه های آب می باشد. یون های اصلی (پر مقدار) که معمولا  به مقدر قابل توجهی درآب های طبیعی  یافت می شود عبارتند از کاتیون های کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و آنیون های بی کربنات ، کلرید و سولفات.

در جدول زیر پارامتر های شیمی کیفیت آب که در آزمایشگاه شرکت آبرام اندازه گیری می شود ، بیان گردیده است. این پارامتر ها بر اساس کتاب استاندارد متد اندازه گیری می شود.

جدول یک – پارامتر های شیمیایی کیفیت آب

 

جدول دو – پارامتر های شیمیایی کیفیت آب

 

پارامتر های فلزات سنگین کیفیت آب

پارامتر های فلزات سنگین شامل آرسنیک ، جیوه ، کادمیم ، باریم ، مس و … در آب سطحی  و زیر زمینی متفاوت است و به شرایط اقلیمی  و زمین شناختی بستگی دارد. حضور و یا تجمیع فلزات سنگین در بدن عوارض به شدت خطرناکی برای انسان دارد. حضور این شاخص های باعث انواع سرطان در بدن می شود.

همانطور که در جدول زیر ذکر گردیده است ، روش انجام آزمایشات فلزات سنگین به روش اسپکترومتریک و دستگاه جذب اتمی می باشد. البته روش های مدرن تری هم برای اجرا آزمایشات آب وجود دارد. از جمله اندازه گیری فلزات سنگین با ICP.

جدول یک – پارامتر های فلزات سنگین کیفیت آب

 

محدوده استاندارد آزمایشات کیفیت آب

پارامتر های اندازه گیری شده باید منطبق با استاندارد های سازمان ملی استاندارد باشند. استاندارد شماره 1053 سازمان ملی استاندارد حداکثر مقدار مطلوب و حداکثر مقدار مجاز برای شاخص های کیفیت آب را بیان کرده است که در جدول زیر این مقادیر بیان شده است.

 

استاندارد کیفی آزمایشات کیفیت آب
4.7/5 - (3 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :

با سلام
اینجانب همایون مقیمی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور هستم، سوالی داشتم: آیا شما آماری از آنالیز شیمیایی باران را دارید ویا کدام ارگان این آنالیزها را انجام می دهد. ممنون اگر همکاری بفرمایید.

سلام و وقت بخیر…
آنالیز آب باران در مناطق مختلف متفاوت است. و ما آنالیزی نداریم ولی احتمالا اداره محیط زیست یا شهرداری داشته باشن

whatsapp