تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایشگاه آب کرج

آزمایشگاه آب کرج

تمامی آزمایش های آب و خاک و فاضلاب در شعبه آزمایشگاه آب کرج شرکت آبرام (آب راهبر محاسب) قابل انجام است که این آزمایش ها به دو بخش کلی آزمایش های میکروبی و شیمیایی تقسیم بندی می شود. آزمایش های شیمیایی شامل تعیین کردن کاتیون و آنیون های مانندپارامترهای نیترات ، سولفات ، فسفات ، سدیم ، شوری ،

نیتریت ،آمونیاک ، سختی کل ، کلسیم، منیریم، کربنات ، بی کربنات ، قلیائیت کل ، سولفید ، کلراید ،چربی و روغن، فلوراید، BOD ، COD ، TSS و …  که بر اساس روش های استاندارد اندازه گیری می شوند.

 

آزمایشگاه آب کرج

آزمایش های میکروبی آب

آزمایش های میکروبی آب ، شامل توتال کلیفرم ، کلیفرم گوارشی ، باکتری های هتروتروف ، باکتری های استافیلوکوکوس و … می باشد. در بخش میکروبی آزمایشگاه آب کرج شرکت آبرام به منظور اندازه گیری دقیق و سریع ، وسایل و تجهیزات زیر موجود می باشد :

لوله کشت

در آزمایشگاه برای رشد میکروب ها در محیط های کشت از لوله استفاده می شود. محیط کشت یک ماده مغذی حاوی مواد لازم برای رشد میکروب ها است. لوله آزمایش می تواند دارای محیط های کشت مایع (برات) ، نیمه جامد (مدیوم) و یا جامد (آگار)باشد. از محیط های جامد برای کشت به دو صورت استفاده می شود: ایستاده و مورب. در لوله های کشتی که در آزمایشگاه آب کرج بعد از ریختن محیط های کشت با پنبه بسته می شود. بعضی از لوله ها درپیچ دار هستند تا از آلودگی خارج مصون بمانند.

آزمایشگاه-آب-کرج

پتری دیش یا پیت

ظرف های کوچکی از جنس شیشه یا پلاستیک هستند که از دو قسمت بشقاب مانند کوچک و بزرک تشکیل شده اند. قسمت بزرگتر حکم در را دارد و روی قسمت کوچکتر قرار می گیرد.این ظرف ها به منظور کشت میکروب ها به کار می روند و تفاوتی که با لوله های کشت دارند سطح بزرگتر آنها است که برای ایزولاسیون و خالص کردن باکتری ها از آنها استفاده می شود. درون پتری دیش ها معمولا بین 20-15ml محیط کشت می ریزند و بعد از کشت دادن آنها را به طور وارونه در انکوباتو قرار می دهند.

پی پت

لوله هایی از جنس شیشه هستند که برای انتقال مقدار معین یک مایع به یک محیط دیگر به کار می روند در میکروبیولوژی در  بیشتر موارد از پی پت های استریل (عاری از میکروب ) استفاده می شود. پی پت ها دارای حجم های متفاوتی هستند که بر حسب نیاز از آنها استفاده می شود. یک سمت پی پت استریل که نوک آن باریک است وارد مایع استریل شده و سمت دیگر با دهان مکیده می شود. پی پت با حجم 1ml  دارای درجه بندی های 0.1ml  – 0.01 بوده و هنگامی که مقدار 1ml  یا کمتر لازم باشد از آن استفاده می شود پی پت 10ml  نیز برای مقادیر بیشتر به کار می رود و دارای تقسیمات 1ml – 0.1 می باشد.

فیلدوپلاتین یا لوپ

فیلدوپلاتین دارای یک میله فلزی و یک سیم نازک از جنس گرم ،نیکل یا پلاتین است که برای انتقال یک میکرووارگانیسم از محیطی به محیطی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام برداشت باکتری مورد نظر باید انتهای سیم آن را که صاف یا خمیده است با قرار دادن روی شعله آبی رنگ تا حد سرخی نگه داشت تا استریل شود دمای شعله c400 و زمان نگه داشتن سیم روی آن حداکثر 20 ثانیه است زیرا با افزایش زمان سیم به مرور خراب خواهد شد.

انکوباتور

انکوباتور دستگاهی است که درجه حرارات های مناسب رشد میکروارگانیسم ها را افزایش می آورد.بیشتر میکروارگانیسم ها در دمای حدود 37 – 35 درجه قادر به رشد هستند . البته در مواردی که به دماهای بالاتر از 47 درجه احتیاج است می توان از وسیله دیگری به نام بن ماری استفاده کرد که حرارت مورد نظر را همراه با رطوبت تامین می کند.

استریلیزاسیون

مهمترین مورد در آزمایشگاه میکروبیولوژی آزمایشگاه آب کرج شرکت آبرام رعایت کردن شرایط استریل است که به چند روش امکان پذیر است . حرارت مواد شیمیایی صافی ها  و پرتوها.

 

1/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp