تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایشگاه خاک کشاورزی در تهران

آزمایشگاه خاک کشاورزی در تهران

آزمایشگاه خاک کشاورزی در تهران کلیه پارامترهای مربوط به خاک کشاورزی را آزمایش می کند. آزمایش خاک کشاورزی یک قسمت اساسی در مدیریت زراعت در زمینه تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود.

آزمایش خاک کشاورزی
آزمایشگاه خاک کشاورزی در تهران

 

یک کشاورز بدون آزمایش خاک نمی تواند برنامه کود دهی مرتب و منظمی داشته باشد. در این صورت به دلیل استفاده کم یا زیاد از کود، از اهداف مالی که از کاشت محصول روی زمین داشته دور خواهد ماند و به آن نخواهد رسید. بعلاوه در صورت استفاده زیاد از انواع کودها، که معلوم نیست نیاز زمین است یا خیر، هزینه های خود را بالا می برد و متقابلاً با این عمل راندمان تولید نیز پایین خواهد آمد.

تجزیه و تحلیل و آزمایش خاک موقعی مؤثر خواهد بود که نمونه برداری آب مناسبی انجام شود. اگر نمونه برداری به درستی انجام نشود و نمونه برداشته شده فقط 10% از ویژگی های یک مزرعه را نشان دهد، فایده آنچنانی نخواهد داشت. توصیه آزمایشگاه خاک کشاورزی در تهران این است که از هر 10 هکتار زمین حداقل یک نمونه آزمایش شود.

در مدیریت زراعت و بهره برداری نه تنها آنالیز آب مورد استفاده برای آبیاری مهم است بلکه آنالیز خاک زمین نیز مهم می باشد. از طریق این آزمایشات می توان به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرد که به کشاورز امکان می دهد که بهترین برنامه آبیاری و کوددهی را انجام دهد. آزمایشگاه آب و خاک کشاورزی در تهران (آزمایشگاه شرکت آبرام) علاوه بر آنالیز خاک کشاورزی، آنالیز آب کشاورزی را نیز انجام می دهد.

 

در آزمایشگاه خاک کشاورزی در تهران چه پارامترهایی اندازه گیری می شود؟

اطلاعاتی که یک کشاورز باید قبل از تصمیم گیری در مورد برنامه کود دهی، آبیاری و کاشت نوع محصول بداند عبارتند از:

  1. بافت خاک: این پارامتر به کشاورز بهترین استراتژی آبیاری را برای بهره مندی بیشتر از آب موجود خواهد داد. از نظر تغذیه، به طور کلی محتوای نمک را نشان می دهد. بافت خاک در کل نشان می دهد که چه عناصری با چه دوزی باید اضافه شود و کدام روش کاربردی شیمیایی بیشتر توصیه می شود.
  2. pH خاک: pH خاک نشان دهنده اسیدی و قیلیایی خاک است. نتیجه این پارامتر احتمال وجود یکسری از عناصر محلول در خاک مثل فسفر و ریز مغذی ها را که به تغییرات این پارامتر حساس هستند را نشان می دهد.
  3. هدایت الکریکی (EC خاک): این پارامتر نشان دهنده شوری خاک می باشد. بسته به مقدار این پارامتر کشاورز می تواند نوع محصولی که می تواند این نوع خاک کشت شود و بهترین استراتژی کوددهی و آبیاری برای دستیابی به بهترین نتیجه را تشخیص می دهد.
  4. عناصر تغذیه ای موجود در گیاهان: چه عناصر تغذیه ای پر مصرف (نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و کلسیم) و چه عناصر تغذیه ای کم مصرف اصطلاحاً ریز مغذی ها (شامل آهن، بور، منگنز روی مولیبدن و مس) باید نسبت هر کدام از آنها را در خاک مشخص شود. با مشخص شدن نسبت هر کدام از عناصر تغذیه ای است که می توان کمبودهای خاک را تشخیص داد. در ضمن مقدار کلیه این مواد مغذی (نه مقدار یکی از آنها) باید مشخص شده و همین طور حداقل درصد محلول عناصر تغذیه ای به ریشه گیاه نیز پیدا شود.

 

زمان مناسب برای انجام آزمایش خاک کشاورزی

زمان مناسب برای انجام نمونه برداری و آزمایش خاک کشاورزی پس از برداشت محصول می باشد. با انجام آزمایش، وضعیت خاک ها برای سال آینده مشخص می شود. به علاوه کشاورز با انجام این آزمایش می تواند یک برنامه کوددهی صحیح و همین طور مدیریت محصول مناسب داشته باشد.

 

اهمیت تفسیر صحیح نتایج آزمایش خاک کشاورزی

تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج خاک نه تنها ظرفیت کود بستر خاک را برای کشاورز مشخص می کند. به علاوه تفسیر نتایج خاک به کشاورز اطلاعاتی در مورد عناصر پر مصرف و عناصر کم مصرف در دسترس خاک و همین طور pH، آهک فعال، بافت یا شکل مواد آلی می دهد.

به منظور بهبود نحوه استفاده گیاه از عناصر تغذیه ای خاک، بعد از اینکه دلایل تغذیه نادرست گیاه بعد از انجام آزمایش خاک مشخص شد، باید تغییرات لازمه را برای بهبود شرایط انجام دهیم. در زیر چند نمونه از از ایرادات خاک و نحوه بهبود آنها ذکر شده است:

pH بالا: در pH بالاتر از 8 بسیاری از مواد مغذی از جمله فسفر یا اکثر عناصر میکروبی وجود ندارند. بنابراین، برای کاهش pH پیشنهاد می شود که یا مواد آلی به خاک افزوده شود و یا اینکه محلول های مایع اسید یا فوق اسید اضافه شود.

خاک های اسیدی (با pH بین 4 تا 6): در این نوع خاک ها مقدار فسفر و عناصر ریز مغذی در خاک خوب است. با این حال، خاک دچار کمبود کلسیم و منیزیم است که مانع رشد مناسب محصول می شود. آزمایش خاک راه حل مناسبی برای پی بردن به مقدار دقیق کلسیم و منیزیم و همین طور محاسبه مقدار مورد نیاز خاک است.

خاک های شور و خاک هایی که شوری آنها منشا سدیم دارند: تنها راه مقابله با این مشکل ایجاد تعادل شیمیایی بین میزان هدایت الکریکی، یون سمی (کلراید و سدیم) با یون های غیر سمی (نیترات ها و بقیه کاتیون ها) است.

آزمایشگاه خاک کشاورزی در تهران (آزمایشگاه شرکت آبرام) کلیه دستگاه ها و تجهیزات لازم برای آنالیز خاک کشاورزی را دارد. در این آزمایشگاه کلیه آزمایش توسط یک تیم متخصص که اکثراً از فاراغ التحصیلان دانشگاه شهید بهشتی هستند انجام می شود. این آزمایشگاه در دانشگاه شهید بهشتی – پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور واقع شده است. برای مشاوره در زمینه نمونه برداری و نحوه ارسال نمونه قبل از ارسال نمونه با ما تماس بگیرید.

3.5/5 - (8 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp