تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

اندازه گیری سیلیس در آب

اندازه گیری سیلیس در آب

به دلیل اینکه سلیس به صورت آزاد در طبیعت وجود ندارد اندازه گیری سیلیس در آب یا سایر ترکیبات به صورت سیلیس آزاد (SiO2) در کریستال ها دانه درشت (کوارتز ، آمتیست و … ) و کریستال های ریز (فلینت،جاسپر و … )قابل اندازه گیری است. کوارتز ها تنوع زیادی دارند که سازنده اصلی ترکیبات شن و ماسه و تخته سنگ ها می باشند. سیلیکون ها (Si) در ترکیبات سیلیکات ها به همراه سایر فلزات به وفور یافت می شوند.  سیلیکات همچنین در سنگ هایی مانند گرانیت، بازالت و … وجود دارد. بنابراین سیلیکون Si همیشه به صورت (SiO2) در خاک، آب و رسوبات قابل اندازه گیری است. میزان حضور سیلیکات در سنگ های متفاوت از ۷ تا ۸۰ درصد می باشد.در خاک های معمولی از ۵۰ تا ۸۰ درصد و در آب های زیر زمینی به میزان حدود ۱۴ به اندازه میلی گرم بر لیتر وجود دارد. اندازه گیری سیلیس در آب به روش  Molybdosilicate Method بر اساس استاندارد متد قابل انجام است. 

سیلیس در آب به شکل H4SiO4 و H3SiO4 وجود دارد. سیلیس در حضور منیزیوم ممکن است تشکیل رسوب داده و در توربین های بخار یا بویلر ها ته نشین شود. سیلیس بعنوان یک فلز ردیابی شونده غیر ضروری در تمام کره زمین می باشد اما برای وجود در محیط حیوانات اندازه گیری سیلیس در آب و خاک و مواد غذایی شان و در بدن شان ضروری است زیرا فرم های از سیلیس سطانزا می باشد. استاندارد EPA  و سایر استاندارد ها میزان مشخصی را برای سیلیس در آب آشامیدنی ذکر نکرده اند.

انتخاب روش اندازه گیری سیلیس در آب

اندازه گیری سیلیس در آب به روش جذب اتمی به شماره روش 3113B استاندارد متد  یا بر اساس غلظت مورد انتظار در نمونه به یکی از روش های رنگ سنجی قابل انجام می باشد. اندازه گیری سیلیس همچنین با دستگاه ICP-MS بر اساس شماره روش 3125 نیز قابل انجام است که در این مورد نتیجه آنالیز دقت بالا و اعتبار بیشتری دارد اگر چه سیلیس به عنوان موضوع اصلی آنالیت مورد آزمایش قرار نمی گیرد.

روش های شماره 3120 و 3125 برای تعیین مقدار سیلیس کل مورد استفاده قرار می گیرد ولی در سایر روش های رنگ سنجی برای اندازه گیری سیلیس در آب مقدار مولبیدات سیلیس مورد آنالیز قرار می گیرد. که در این روش های رنگ سنجی به خصوص در روش شماره  4500SiO2.C   ممکن است سایر فرم های سیلیس به مولبیدات سیلیس تبدیل شده و سپس مورد آنالیز قرار بگیرد. در متد شماره 3111D بیشتر از یک فرم از سیلیس اندازه گیری می شود که شامل تمامی فرم های سیلیس محلول و تمامی حالات سیلس کلوئیدی پخش شده می باشد.

اندازه گیری میزان سیلیس ذره با دقت های پایین  به سایز توزیع و ترکیب و ساختار ذر نیز بستگی دارد. بنابر این نمی توان گفت که متد شماره 3111D مقدار سیلیس کل را اندازه گیری می کند. برای اندازه گیری غلظت سیلیس در نمونه های آب که میزان آن بین 0.4 تا 25 میلیگرم بر لیتر SiO2 باشد روش شماره  4500SiO2.C  توصیه می گردد. مانند تمامی روش های رنگ سنجی برای اندازه گیری سیلیس در آب ، بازه می تواند وسیع باشد که درصورت لزوم نمونه رقیق شود.

4.4/5 - (11 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp