تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

ترکیبات شیمیایی فاضلاب

ترکیبات شیمیایی فاضلاب

ترکیبات شیمیایی فاضلاب شهری مشتکل از تمامی عناصر شناخته شده ی شیمیایی و حداقل هزار نوع ترکیبات آلی است که دلیل حضور این مواد، استفاده روزمره منازل و تولیدی ها از انواع ترکیبات نمکی، اسیدی ، قلیایی، مواد آٖلی سنتیک و غیر می باشد. در رابطه با غلظت مواد آلاینده موجود در فاضلاب شهری می توان مثال زیر را زد:

ترکیبات شیمیایی موجود در فاضلاب شهری

اگر بر روند تکاملی آنالیز فاضلاب در سال های گذشته مروری داشته باشیم ، خواهیم دید که سه روند اصلی قابل مشاهده است.

  1. استفاده هر چه بیشتر از روش های آنالیز خاص تعیین منفرد مواد موجود در فاضلاب
  2. استفاده هر چه بیشتر لوازم آزمایشگاهیی مجهز تر با دقت بالاتر
  3. استفاده هرچه بیشتر از روش های زیستی  مانند تست سمیت به کمک ارگانیزم ها

همانگونه که در جدول بالا مشاهده می شود، مقدار متوسط ماده ی خشک فاضلاب ،به تقریب  برابر  ۱گرم بر لیتر  می باشد. فاضلاب های دارای ماده خشک کمتر از 0.5 گرم بر لیتر به عنوان  رقیق و فاضلاب های دارای ماده ش خشک بیش از ۲ گرم بر لیتر به عنوان غلیط نامیده می شوند.

هیدروکربن های محلول و غیر محلول (ترکیبات قندی، نشاسته) ، ترکیبات پروتئین ، چربی ها و همچنین روغن ها که معمولا به صورت  امولوسیون موجود می باشند، از جمله  ترکیبات اصلی تشکیل دهنده فاضلاب های شهری هستند. مواد تشکیل دهنده شوینده های یعنی تنزاید ها، فسفات ها، پربرات ها، نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند. در جدول زیر ترکیبات شیمیایی فاضلاب بر اساس برخی شاخص های مهم نشان داده شده است.

ترکیبات-شیمیایی-فاضلاب

بررسی های متعدد در کشور های مختلف نشان می دهد که این موضوع  که به ازای هر نفر یک مقدار متوسط مواد آلاینده در محیط تخلیه می شود.  مقدار متوسط مواد آلاینده تخلیه شده به ازا هر نفر و در هر روز، معمولا بر حسب غلظت مواد آلاینده تعیین می گردد که بر اساس اکسیژن خواهی بیولوژیکی ۵ روزه نشان داده می شود. جدول زیر مقدار غلظت این آلاینده ها به ازا هر نفر را نشان می دهد.

ترکیبات شیمیایی فاضلاب

بر اساس جدول بالا ، مقدار بار آلودگی متوسط به ازای هر نفر در روز برابر 60 گرم bod ۵ روزه است. این مقدار را بار آلودگی جمعیت معادل می نامند. بر اساس غلظت مواد آلی ورودی به تصفیه خانه فاضلاب به طور روزانه می توان مقدار بار آلودگی جمعیت معادل را به ترتیب زیر محاسبه کرد:

 (60 گرم bod ۵  بر نفر در روز) /  (بار آلودگی BOD5 بر حسب(gr/d))

در صورتی که فاضلاب مورد بررسی ، مربوط به واحد تولیدی باشد، پس از محاسبه بار آلودگی BOD5 ، باید مقدار حاصل را در ۶۰ تقسیم کرد.

 

3/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp