تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

حجم لجن ته نشینی

حجم لجن ته نشینی

حجم لجن ته نشینی (SSV) حجمی است که یک لجن فعال ته نشین شده پس از گذشت زمان معین اشغال می کند. زمان ته نشینی بصورت ایندکس (برای مثال60 SSV نشان دهنده این است که مقدار گزارش شده در زمان60 دقیقه اندازه گیری شده است.) نشانداده میشود. حجم لجن ته نشین شده را می توان در هر فاصله زمانی اندازه گیری کرد با این وجود بیشترین زمان های قرائت 30 دقیقه و 60 دقیقه است. حجم لجن ته نشین شده را بصورت میلی لیتر لجن در لیتر نمونه (ML/L) و یا درصد حجم لجن ته نشین شده گزارش می کنند.

حجم-لجن-ته-نشینی

آزمایش ته نشینی امکان مشاهده و سنجش سرعت ته نشینی لجن را به بهره بردار می دهد. این آزمایش را می توان حتی برای هاضم هوازی بمنظور تعیین مدت زمان موردنیاز لجن برای ته نشینی و تغلیظ بکار برد.

وسایل مورد نیاز:

  • ساعت
  • ستلومتر یا ته نشین سنج لجن (Settelimeter) 2 لیتری و یا استوانه مدرج
  • همزن
  • کاغذ برای رسم گراف
  • دستکش محافظ لاتکس

ستلومتر 2 لیتری یک استوانه دهانه گشاد از جنس شیشه یا پلاستیک به قطر 10 سانتی متر می باشد. به دلیل قطر نسبتا بزرگ، این استوانه می تواند نقش ته نشینی ثانویه را بازی کند. با استفاده از این ستلومتر نتایج به دست آمده دقیق تر می باشد. در صورت فقدان این وسیله برای آزمایش حجم لجن ته نشینی می توان از استوانه 1000 میلی لیتری استفاده کرد. ستلومتر که حجم 2000 سی سی فاضلاب را در خود نگه می دارد، دارای مقیاسی است که با حجم استوانه همخوانی ندارد در عوض نسبت لجن به حجم کل بعنوان مقیاس بر روی ستلومتر مورد استفاده قرار گرفته است که برحسب CC/L اندازه گیری می شود.

حداقل دو نمونه از عمق 1 متری حوض هوادهی در ظروف پلاستیکی برداشت می شود و باید طی حداکثر 15 دقیقه به آزمایشگاه انتقال داده شده و آزمایش گردد. هرچقدر زمان آزمایش پس از نمونه برداری کوتاهتر باشد، نتایج آزمایش حجم لجن ته نشینی بیشتر به واقعیت نزدیک خواهد بود. پس از انتقال نمونه به آزمایشگاه باید به کمک همزن دستی آن را به آرامی هم زد. نمونه را تکان ندهید.

نمونه را به داخل ستلومتر بریزید. این کار باید به سرعت انجام شود تا از ته نشینی نمونه در ظرف نمونه برداری جلوگیری گردد.

نمونه داخل ستلومتر را به آرامی به کمک همزن دستی به هم زنید. کم کم سرعت هم زدن را آهسته کرده تا حرکت لجن نیز آهسته گردد. هنگامیکه لجن از حرکت ایستاد همزن را خارج کنید. در این حالت شروع به خواندن لجن ته نشین شده کنید. می توان لجن را در زمان های 5، 15، 30 و 60 خوانده و گزارش نمود.

حجم لجن ته نشینی
Rate this post

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp