تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

کیفیت آب شرب دام

کیفیت آب شرب دام

کیفیت آب شرب دام به طور مستقیم روی کیفیت گوشت و شیر دام تاثیر گذار است. کیفیت  آب مهم است اما بعضا نادیده گرفته می شود. میزان نیاز دام به آب به عوامل متفاوتی بستگی دارد ، این عوامل مانند سایز دام ، رژیم غذایی و شرایط محیطی می باشد. کیفیت آب مناسب و بهداشتو تمیزی محیط دام باعث افزایش راندمان در تولید دام می شود.

 

 

ترکیبات آب

کیفیت و کمیت آب به طر مستقیم روی دام تاثیر می گذارد. آب با کیفیت نامناسب باعث مصرف کم آب و خوراک توسط دام می شود. املاحی که باعث کاهش دلپذیری آب برای دام می شود متفاوت است. نمک های محلول در آب در مقادیر بالا ممکن است باعث مسمویت دام شود. املاحی که بدون تاثیر بر روی دلپذیری آب باعث نامناسب بود کیفیت آب می شود شامل نیترات ، فلوراید و همچنین شاخص های فلزات سنگین میباشند. سایر عواملی که باعث سمیت آب می باشند میکروارگانیسم های پاتوژن هستند.

کیفیت آب با توجه به منبع آب متفاوت است. آب های زیر زمینی دارای کیفیت نامناسب تری هستند نسبت به آب های سطحی. نمودار شکل زیر تفاوت مقدار TDS جامدات محلول در نمونه های آب های سطحی و آب های زیر زمینی را در فصل های مختلف نشان می دهد.  هوا هم بر روی کیفیت آب تاثیر گذار است.

 

شاخص TDS

آب شرب دام بایستی مطابق با استاندارد ها کیفیت آب باشد. آب با املاح بالا می ­تواند موجب مرگ و میر دام ها شود. تاثیرات TDS یا کل جامدات محلول بالا به طور معمول موجب بر هم خوردن تعادل آب می­ شود و کمتر به اثریون به خصوص ارتباط دارد البته برخی از یون ­ها می­ توانند مشکلات خاصی را به وجود آورند و جدول­ها زیر  میزان  T.D.Sآب و همچنین حد مجاز یون­ های مختلف برای آب آشامیدنی دام­ ها را نشان می­ دهد.

کیفیت آب شرب دام بر اساس TDS

 

pH آب

پی اچ نشانگر اسیدی یا بازی بودن نمونه آب است. شوری بودن آب به معنای قلیایی بودن آب نیست. PH=7  مقدار خنثی نمونه آب است.  اعداد بزرگ تر از 7 نشانگر قلیایی بودن و اعداد زیر 7 نشانگر اسیدی بودن آب است. قلیائیت کل یک شاخص در اندازه گیری آزمون های آب است. قلیائیت بالا در آب باعث مشکلاتی گوارشی در دام ها می شود.

 

حد مجاز فلزات سنگین در آب آشامیدنی دام ­ها

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :

نظرات بسته شده است.

whatsapp