تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش سمیت فاضلاب

آزمایش سمیت فاضلاب

آزمایش سمیت فاضلاب بر روی نمونه های جمع آوری شده از شبکه فاضلاب ، نمونه های ورودی به تصفیه خانه و یا پساب خروجی تصفیه خانه انجام می شود. این آزمایش ها با استفاده از گونه ای از سخت پوستان به نام DAPHINA یا با استفاده از ماهی قزل آلا انجام می شود. نمونه برداری برای اجرای آزمایش سمیت فاضلاب بسیار با اهمیت است. زیرا نمونه برداشت شده باید گویای واقعیت باشد و به عبارت دیگر باید نماینگر باشد.

برای آزمایش های سمیت حاد ، یک نمونه لحظه ای قبل و بعد از نقطه ورود به فاضلاب صنعتی با سایر انواع فاضلاب ها به داخل شبکه برداشت می شود. برای آزمایش سمیت مزمن از روش نمونه برداری مرکب ۸ ساعته استفاده می شود که باید از جریان فاضلاب صنعتی قبل از ورود به شبکه نمونه برای آزمایش سمیت فاضلاب برداشت گردد. برای نمونه برداری مرکب می توان هر یک ساعت یک لیتر نمونه را به داخل ظرف شیشه ای منتقل کرد. پس از ۸ ساعت از مجموعه گرد آوری شده یک لیتری را به آزمایشگاه منتقل کرد.

منظور محل قبل و بعد از نقطه ورود فاضلاب صنعتی یا سایر فاضلاب های نقطه ای است که در فاصله قطر ۳۰ از محل ورود فاضلاب قرار داشته باشد. D قطر لوله ای است به عنوان مثال اگر نمونه برداری از یک لوله با قطر ۶۰۰ میلی متر انجام شود خواهیم داشت :

۳۰×۰.۶= ۱۸ متر

۱۸ متر حداقل فاصله ای است که از محل نقطه ورود فاضلاب صنعتی با سایر فاضلاب ها می باشد. بنابراین نمونه برداری باید ار آدم رو پایین دست و بالا دست محل ورود فاضلاب که حداقل ۱۸ متر یا بیشتر قرار دارد انجام شود.

آزمایش سمیت فاضلاب با با استفاده از daphnia انجام می شود. daphnia از شاخه آرتروپودا ، کلاس سخت پوستان و روده آنت می باشد.

گونه daphnia برای آزمایش سمیت فاضلاب

این سخت پوست کوچک ساکن آب های شیرین است. جنس ماده دافنیا می تواند تا ۴ ماه در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد زندگی کند.  غذای آنها را باکتری ها، جلبک ها، مخمر ها، به همراه عصاره خاک و مواد آلی تشکیل می دهند. دو گونه اصلی دافنیا پولکس و مگنا می باشد. طول دافنیا پولکس حداکثر 3.5 میلیمتر و  طول مگنیا مگنا حداکثر ۶ میلیمتر است. برخی از زیست شناسان دافنیا پولکس را به علت اینکه دارای پراکندگی بیشتری است و کشت آن ساده است برای آزمایش سمیت فاضلاب ترجیح می دهند.

 

 

 

Rate this post

برچسب ها : , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp