تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش کیفیت آب دستگاه‌های آب شیرین کن

آزمایش کیفیت آب دستگاه‌های آب شیرین کن

امروزه تولید آب شیرین به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است. با توجه به رشد جمعیت در جوامع، پیش بینی می‌شود که تقاضای آب از منابع موجود بیشتر شود. بیش از 1 میلیارد نفر از مردم جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و تقریباً 2.3 میلیارد نفر (41% از جمعیت جهان) در مناطقی زندگی می‌کنند که این مناطق با کمبود آب مواجه هستند. در اغلب موارد راه حل‌هایی مانند صرفه جویی در مصرف آب، انتقال آب از یک منطقه پر آب به منطقه کم آب و ساخت سد جهت تأمین آب در مقابل افزایش جمعیت و تأمین آب مورد نیاز آنها کافی نمی‌باشد. بعلاوه منابع آب شیرین موجود در طبیعت از جمله دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی نیز بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه این منابع نیز در حال کاهش و شور شدن هستند. جهت بر طرف کردن این مشکل، راه حل نمک زدایی و شیرین کردن آب به عنوان یک کلید اساسی برای تأمین آب و حفظ نسل‌های آینده در سراسر جهان پدیدار شده است.

دستگاه آب شیرین کن
دستگاه آب شیرین کن

تأمین آب آشامیدنی شهری و همین طور صنایع به صورت گسترده‌ای برای پاسخگویی به نیازهای روزانه خود وابسته به آب شیرین می‌باشد. تأمین آب شهری به دلیل اینکه به مصرف ساکنین می‌رسد اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و باید به طور مداوم بر کیفیت آن نظارت شود تا اطمینان حاصل شود که الزامات کیفی را برآورده می‌کند. به علاوه صنایع نیز در فرآیندهای تولیدی خود از آب استفاده می‌کنند. اگر آب صنایع بی‌کیفیت باشد بر کیفیت تولید آنها تأثیر گذاشته و حتی به آنها آسیب رسانده و زیان‌های زیادی به آن وارد می‌کند.

مصارف شهری و صنایع هر دو به آب با کیفیت بالا، قابل اعتماد و پایدار در طول زمان وابسته هستند. این مسئله در قسمت های جنوبی کشور که با کمبود آب شیرین مواجه هستند نسبت به جاهای دیگر پررنگ‌تر است. به همین دلیل راه‌اندازی کارخانه‌های آب شیرین کن در قسمت‌های جنوبی برای تأمین آب شرب ساکنین و صنایع یک امر الزامی می‌باشد. یک کارخانه آب شیرین کن برای اینکه بتواند آب خروجی با کیفیت بالا را در اختیار شهروندان و صنایع قرار بدهد پروسه‌های مختلفی دارد. هر کدام از این بخش‌ها و پروسه‌ها آب را به کیفیت خاصی می رسانند.

با توجه به توضیحات بالا، امروزه تصفیه آب با استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن به یک منبع مهم برای تولید آب آشامیدنی و آب مورد نیاز در صنایع و کشاورزی تبدیل شده است.

آزمایش آب تغذیه دستگاه آب شیرین کن

در مورد دستگاه‌های آب شیرین کن یا اسمز معکوس RO علاوه بر اینکه کیفیت آب تولید شده نهایی مهم است بلکه کیفیت آب تغذیه که وارد دستگاه تصفیه می‌شود نیز مهم می‌باشد. چرا که هر گونه تغییر در کیفیت آب تغذیه می‌تواند در عملکرد دستگاه آب شیرین کن و همین طور کیفیت و ظرفیت آب تولید شده تأثیر بگذارد. با آزمایش و کنترل کیفیت آب تغذیه دستگاه‌های آب شیرین کن می‌توان عملکرد دستگاه و ظرفیت تولید را پیش بینی کرد.

پارامترهایی که باید روی آب تغذیه (ورودی) دستگاه‌های تصفیه کنترل و آزمایش شوند عبارت‌اند از: دما، کدورت، هدایت الکتریکی (EC)، کل کربن آلی (TOC)، pH، کل جامدات محلول (TDS)، سختی، کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، سولفات، کلراید و … می‌باشد (جدول 1).

آزمایش پارامترهای مربوط به کیفیت آب نهایی (تولید شده) در دستگاه آب شیرین کن:

بعد تولید آب نهایی باید به صورت پیوسته آب آزمایش شود تا از کیفیت آب تولید شده اطمینان حاصل شود. البته یکسری از پارامترها مثل هدایت الکتریکی، pH و TDS به صورت لحظه‌ای و آنلاین توسط پراب‌های مخصوص آزمایش می‌شوند. ولی باید پارامترهای میکروبی، شیمیایی، فیزیکی، فلزات سنگین و غیره با رعایت استاندارد مربوط به آزمایش آب دستگاه‌های آب شیرین کن به صورت دوره‌ای توسط یک آزمایشگاه آب قابل اعتماد آزمایش شود. آزمایشگاه آب شرکت دانش بنیان آبرام (آب راهبر محاسب) به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست و دارنده گواهینامه ISO/IEC 17025 از سازمان ملی استاندارد با تجربه چندین ساله در این زمینه، کلیه پارامترهای مربوطه را آزمایش می‌کند. جهت گرفتن مشاوره و ارسال نمونه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

جدول 1- پارامترهای آب تغذیه و تولید نهایی دستگاه‌های آب شیرین کن‌

پارامترهای آب تغذیه و تولید نهایی دستگاه‌های آب شیرین کن

مراحل مختلف دستگاه آب شیرین کن یا اسمز معکوس RO

  • فیلتر شنی و کربنی مولتی مدیا
  • فیلتراسیون میکروبی: این نوع از فیلترها کارتریج های رسوب گیری هستند که برای حذف رسوب، شن، خاک و کل و لای تا اندازه 5 میکرون طراحی می شوند. آب از دیواره عبور کرده و ذرات و میکروارگانیسم ها در دیواره فیلتر به دام می افتند.
  • ممران:

– ممبران نوع حلزونی، TFC

– ممبران در واقع فیلترهای اصلی دستگاه تصفیه آب می باشد و باعث کاهش کل جامدات محلول (TDS) آب می‌گردد.

  • سیستم تزریق آنتی اسکالانت: تزریق اسکالانت توسط پمپ انجام می‌شود. آنتی اسکالانت مواد شیمیایی ضد رسوبی است که برای جلوگیری از گرفتگی و ایجاد رسوب روی ممبران استفاده می شود. مقدار آنتای اسکالانت تزریق شده در آب خام ورودی بین 3 تا 5 ppm می‌باشد. این کار باعث افزایش طول عمر ممبران می‌شود.
  • سیستم شستشوی دوره‌ای: دستگاه دارای سیستم اتوفلاش می باشد بطوريكه مخزن cip زمان کارکرد دستگاه با آب تصفیه شده پر و هنگام خاموش شدن دستگاه آب با TDSپايین وارد ممبران شده و جايگزين آب خام در ممبران شده و از گرفتگی رسوب جلوگیری می کند.
  • سیستم گندزدایی با UV
5/5 - (6 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp