تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

تجزیه بی هوازی

تجزیه بی هوازی

تجزیه بی هوازی شامل جدا کردن باکتری های بی هوازی مولد اسپور  مانند گونه های (clostridium) از نمونه های منبع آنها است. بیشتر باکتری های بی هوازی اجباری مولد اسپور به جنس کلاستریدیوم تعلق دارد بر حسب گونه بوتانل ،اسید بوتیریک، استون،اسیداستیک و ایزوپروپانل ممکن است توسط این باکتری ها تشکیل شود. در طول جنگ جهانی اول تخمیر صنعتی منبع مهمی برای تولید استون در مواد منفجره و بوتانول در رنگ ها بود .کلستریدیوم ها در تجزیه پکتین با داشتن آنزیم پکتیناز موثرند و برخی از گونه ها در تثبیت نیتروژن اتمسفر دخالت دارند. مانند گونه کلاستریدیوم پاستوریانوم.  بعضی نیز مانند کلاستریدیوم بوتولینیوم تولید سم می‌کنند و کلاستریدیوم تتانی عامل کزاز و کلاستریدیوم و پرفرینجنز (عامل قانقاریای گازی) بیماریزا می باشد.برای جدا کردن کلاستریدیوم ها از خاک می توان از یک محیط کشت غنی مانند محیط گلوکزپپتن آگار ،محیط کشت سیب زمینی، آبگوشت جگر و غیره استفاده نمود.

تجزیه بی هوازی

روش کار تجزیه بی هوازی

یک گرم خاک را در ۹ سی سی آب مقطر استریل وارد کرده خوب مخلوط کنید از این رقت 1 سی سی (10) در لوله ای که حاوی پنج سی سی آب مقطر استریل است وارد کنید و لوله را به مدت ۱۵ دقیقه در بن ماری ۸۰ سی سی قرار دهید. حال 0.5 سی سی از این سوسپانسیون را بر محیط کشت yeast agar حاوی 2% کلوکز و 5% کربنات کلسیم با روش استریل پخش کنید.  روی در پلیت یک برگ کاغذ صافی قرار داده و روی آن را با 0.5 گرم اسید پیرو گالیک و 0.20 گرم کربنات سدیم خالص و بی آب ریخته. کاملا مخلوط و سپس به طور یکنواخت روی کاغذ صافی پخش کنید حال پلیت کشت داده شده را به طور وارونه روی کاغذ صافی قراردهید و اطراف آن را با ریختن پارافین مذاب یا با پارافیلم بپوشانید تا از ورود هوا جلوگیری کند پلیت را در انکوباتور30 درجه قرار دهید به علت جذب اکسیژن داخل بوات تیره میشود کاغذ صافی نیز رطوبت محیط را جذب می کند به طوری که بعد از یک هفته کاغذ صافی خیس می شود. از کلنی های تک به روش استریل برداشت نموده با روش گرم رنگ آمیزی کنید به شکل باکتری ها و محل قرار گرفتن اسپور (اتنهایی یامرکزی) توجه کنید  برای مشاهده ی گرانول های ذخیره ای کربوهیدرات باکتری ها را با محلول ید (لوگل) رنگ آمیزی کنید.

 

2.8/5 - (6 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp