تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

دی اکسید کلر

دی اکسید کلر

در کشور های اروپایی از دی اکسید کلر در بسیاری از سیستم­ های بزرگ دی ­اکسید کلر (2CLO) به عنوان ماده گندزدای اولیه استفاده می ­شود. اما در ایالات متحده کاربرد آن به عنوان مادۀ گندزدا محدودیت­هایی دارد؛ و در مرحلۀ اول به عنوان وسیله ­ای برای کنترل بو و طعم، اکسیداسیون آهن و منگنز  کنترل کل­ تری ­هالومتان ­ها (TTHM) و هالواستیک ­اسید (HAA) استفاده میشود. واکنش پایه پایه تهیه دی­اکسید کلر به صورت زیر است:

دی اکسید کلر

دی­اکسیدکلر قدرت اکسیداسیون زیادی دارد. این ماده، گندزدای خوبی است و قدرت از بین بردن میکروارگانیسم ­های آن برابر با اسید هیپوکلرو و حتی بهتر از آن است. برای مثال، در مقایسه با کلر آزاد، دی­ اکسیدکلر در از بین بردن باکتری­ های و ویروس­ ها در محدودۀ PH بالا (5/8 تا 9) خیلی موثرتر از 7 = PH است. از مزایای دیگر دی ­اکسیدکلر این است که به آب فیلتر شده با PH بیش از 8 نیاز دارد.

بنابراین موجب کاهش خوردگی سرب و سایر فلزات می ­شود که با قوانین قبلی سازمان حفاظت محیط زیست (EPA) نیز مطابقت دارد. همچنین در این دامنۀ فرایند گندزدایی با فرایند سختی­زدایی هماهنگ است. مزیت دیگر دی­اکسیدکلر این است که می­تواند تا مدت بسیار طولانی در سیستم توزیع بماند.

 

عیب دی اکسید کلر هزینه ­های زیاد راهبری آن (2.2 دلار به ازای هر پوند کلرید سدیم) نسبت به کلر (0.13 دلار به ازای هر پوند کلر) است (هزینه­ ها بر اساس سال 1990 است). علاوه بر این هر وقت برای اطمینان از اینکه واکنش کلریت سدیم کامل انجام بشود مقدار کلر زیادی استفاده کنیم، این کلر اضافی، سبب تشکیل تری­ هالومتان (THM) و محصولات جانبی نامطلوبی م­شود. این روش در ایالات متحده برای تولید دی اکسید کلر استفاده شد.

از آنجاکه بر اساس قوانین سازمان حفاظت محیط­ زیست (EPA) مقدار دی اکسید کلر باقی­مانده باید کمتر ازmg/L 0.8  و مقدار ماکزیمم آلودگی (MCL) آن برای کلر باید mg/L 0.1 باشد. هر وقت از دی اکسید کلر و بهینه کردن کارایی آن باید بسیار توجه کنیم. دی ­اکسید کلر ماده­ای قابل انفجار است بنابراین نباید آن را در مخزن­ های زیر فشار نگه داری کنیم، بلکه باید آن را در محل بسازیم. بعضی از کارخانه­ های سازنده، پکیج ­های دی ­اکسیدکلر نیز تولید می­ کنند.

 

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp