تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

نمونه برداری آب دیگ بخار

نمونه برداری آب دیگ بخار

نمونه برداری آب دیگ بخار به دلیل حساسیتی که در نگهداری و راهبری دیگ بخار دارد بسیار مهم است. نمونه برداری به عنوان یکی از الزامات اولیه در نتایج آزمایش های انجام شده نیز می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. اگر نمونه برداری به صورت صحیح انجام نشود احتمال دارد نمونه گرفته شده معرف کل وضعیت آب موجود نباشد. در این صورت امکان دارد قسمت های مختلف دیگ بخار بر اثر خورندگی یا رسوب گذاری صدمات جبران ناپذیری ببیند. نمونه برداری صحیح آب بویلر یکی از مراحل مهم نگهداری و راهبری صحیح سیستم های دیگ بخار است.

نقاط مشخص شده برای دریافت آب جهت آنالیز آب

برای نمونه برداری آب بویلر از میله های مخصوص نمونه برداری استفاده می شود. نمونه برداری آب بویلر در هر حالت باید با سرعتی برابر با جریان سیال، وارد دهانه میله نمونه برداری شود. علاوه بر آن باید توجه داشت که نقاط دقیق نمونه برداری دقیقا کجا باید باشد. توصیه می شود نمونه برداری در حد امکان در زمان فعالیت عادی بویلر انجام شود نه موقعی که دیگ از مدار خارج است. در صورت امکان نمونه ها باید از سامانه های سیال و دارای جریان برداشته شود. برای نمونه برداری آب بویلر بعضی مواقع از خنک کننده استفاده می شود. در این صورت اگر دمای نمونه به صورت دائم از 50 درجه سلسیوس پایین باشد می توان خنک کننده را از سیستم حذف کرد.

تجهیزات نمونه برداری آب دیگ بخار

از تجهیزات نمونه برداری بویلر می توان به میله نمونه برداری اشاره کرد که درون پیکره ای از آب فرو برده می شود. تجهیزات دیگر شامل خط نمونه برداری (متشکل از چند شیر و اتصالات)، خنک کننده و نطقه تحویل نمونه است. تجهیزاتی که برای نمونه برداری آب بویلر استفاده می شود باید از نجس فولاد زنگ نرن یا 18c18Ni باشد. برای نمونه برداری از آب دیگ های کم فشار می توان از آلیاژ مس استفاده کرد. در کل جنس تجهیزات باید متناسب با کاربرد آنها باشد و تداخلی با اجزای شیمیایی نمونه نداشته باشد. برای آنالیز میکروبی ظروف استریل، برای آنالیز اکسیژن محلول و مواد آلی ظروف شیشه بور سیلیکاتی استفاده شود. برای آنالیز گونه های یونی ظروف پلی اتیلنی یا پلاستیکهای مشابه مورد نیاز است.

نقاط نمونه برداری آب دیگ بخار

برای تعیین نقاط نمونه برداری آب دیگ بخار باید توجه شود که در کدام قسمت چرخه نیاز به تعیین ترکیب یا تغییر آب داریم. بر اساس این منطق می توان نقاط نمونه برداری را به راحتی تعیین کرد و عملیات نمونه برداری را انجام داد. تعداد این نقاط مطابق شکل 1 شامل یازده نقطه می باشد که برای هر نقطه پارامترهای مشخصی را آنالیز می کنند. نقطه نمونه برداری باید حداقل در فاصلۀ 150 میلی متر پایین تر از سطح کاری عادی دیگ قرار داده شود. در نمونه برداری از آب بویلر باید توجه شود که نمونه برداری به روش سرعت یکنواخت انجام شود. علاوه بر آن در نمونه هایی که دمای آنها بالاتر از 50 درجه است باید از خنک کننده استفاده کرد.  عموماً دمای پایانی نمونه های با دمای بالا بین 25 تا 30 درجۀ سلسیوس حفظ می شود.

در موقع گرفتن آب برای  بویلر به دلیل متغیر بودن ترکیبات داخل آن باید با دقت انجام شود. در اصل باید دقت شود که آب تغذیه ورودی به دیگ یا بخار جدا نشده، روی نمونه تأثیری نداشته باشد. محل نمونه گیری از بویلر های دارای سامانه گردش طبیعی آب، لوله پایین آورندۀ دیگ است. محل نمونه گیری در دیگهای دارای سامانه گردش آبی تحت فشار، محل تخلیۀ گردش آب در حین کار می باشد. نمونه گیری از آب میعان برگشتی باید در خط برگشت اصلی آن و در خط برگشت از هر یک از دستگاه ها انجام شود.

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp