تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری

اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری

اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری بوسیله دستگاه اسپکتروفتو متر ساخت شرکت Hach  مدل Dr2800 قابل انجام است. برای اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری باید موارد آزمایش را تهیه کرد، ابتدا بستگی به نوع دستگاه های اسپکتروفتومتر نحوه اندازه گیری نیترات نیز متفاوت است.ما در اینجا از دستگاه اسپکتروفتومتر Hach  مدل Dr2800  استفاده م کنیم. که در این مدل دستور  کار به شرح زیر است.

فیلم روش آزمایش نیترات آب

  1.  ابتدا به نمونه های آب یا پساب را از کاغذ صافی عبور داده تا ناخالصی های موجود که ممکن است برای  اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری مزاحمت ایجاد کند از بین برود
  2. سپس نمونه را بر حسب کیفیت ظاهری نمونه درصورت لزوم رقیق کرده تا در خواندن دستگاه اشکالی ایجاد نشود. معمولا نمونه های غلطت املاح محلول در آنها بیشتر باید به تعداد بیشتری رقیق بشود تا نمونه را با دقت خوبی بتوان خواند. لازم به ذکر است پس از رقیق سازی، تعداد بار هایی که نمونه رقیق می شود را یادداشت میکنیم(مثلا ۱۰ بار) تا پس از اینکه نتیجه اندازه گیری مشخص شد، غلظت نمونه در تعداد بارهایی که رقیق شده ضرب گرددو غلظت نمونه محاسبه گردد.
  3. غلظت نیترات در آب آشامیدنی باید کمتر از ۵۰ میلیگرم بر لیتر باشدو در نمونه های فاضلابی که به رودخانه یا برای مصرف کشاورزی استفاده می شود نیز غلظت نیترات بیاید کنتر از ۵۰ میلیگرم بر لیتر باشد.
  4. پس از رقیق سازی و صاف کردن نمونه، باید یک نمونه شاهد در نطر گرفته و یک نمونه را نیز بعنوان نمونه اصلی که غلظت نیترات را به ما نشان می دهد در نظر گرفت.
  5. پس دو عدد سل را آماده میکنیم و سپس به میزان ۱۰ سی سی از نمونه در این دو سل ریخته می شود. که یکی از این دو نمونه شاهد ونمونه دیگری نمونه اصلی ما می باشد.
  6. سپس به نمونه در اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری باید ری ایجنت های که خود شرکت HACH برای اضافه کردن به نمونه در بازار موجود می باشد را به نمونه اضافه نمود. بمنظور اینکه واکنش کامل بین ری ایجنت ها و محلول مورد نظر اتفاق بیفتد بمدت محدودی که به صورت تجربی تعیین می گردد(و برای هر آزمایشگاه متفاوت است ولی خود کمپانی هک عدد ۶ دقیقه را تعیین کرده) را روی چرخانند می گذاریم تا واکنش ری ایجنت با نمونه کامل اتفاق بفیتد.

    اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری
  7. سپس نمونه را از روی چرخاننده پایین آورده و ۵ دقیقه منتظر میمانیم تا موادی که به صورت شناوری هستند ته نشین شده و واکنش به صورت کامل اتفاق بیفتد سپس نمونه آماده قرار گذاری در دستگاه می باشد.
  8. ابتدا نمونه بلنک یا شاهد را در درون دستگاه قرار داده و دکمه ZERO را فشار می دهیم سپ نمونه را در دستگاه قرار داده مقدار اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری مشخص می گردد.

    اندازه گیری نیترات به روش اسپکتروفتومتری

 

4.3/5 - (16 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :

با سلام
سوال بنده در مورد ترکیبات اب معدنی هست
باتوجه به میزان ترکیباتی که روی اب های معدنی در شرکتهای مختلف بسته بندی زده می-شود ازمایشهایی که روی این نمونه اب معدنی ها صورت گرفت کاملا مغایرت دارد چه عاملهایی ممکن است باعث خطا باشند ؟ تشکر

سلام
عوامل محتلفی تاثیر دارد. معمولا ممکن است بالا دست آب برداشتی تغییر کیفیت داشته باشد و مغایرتی نسبت به برگه روی آب معدنی ایجاد نماید.

سلام
خیر…اسید نیترات ، اسید نیتریک نیست. اسید مربوط به تست نیترات می باشد. اسید استفاده شده در تست نیترات ، سولفوریک اسید می باشد. برای مقدار غلطت مراجعه کنید به کتاب استاندارد متد.

مواردی که باید چک بشه اینه که دما خیلی تاثیر داره که به درستی اجرا بشه… و اینکه تکرار پذیری در این روش خیلی مهم است.

whatsapp