تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

مواد آلی در آب

 مواد آلی در آب

منظور از مواد آلی در آب ، به گروه وسیعی از ترکیبات شیمیایی گفته می شود که حاوی کربن باشند. به استثنای ترکیبات معدنی کربن دار مانند مونوکسید کربن ، کربن دی اکسید ،کربنات ، بی کربنات و سیانید.  مواد آلی آب ها از مواد آلی طبیعی (natural organic matter) ،مانند مواد گیاخاکی تا ترکیبات آلی سنتزی مانند شوینده ها، آفت کش ها ،علف کش ها و حلال ها گسترده و متنوع است. ترکیبات آلی به روش های مختلف روی کیفیت آب تاثیر می گذراند.مثلا تولید رنگ ، بو و طعم در آب، کاهش اکسیژن محلول آب های سطحی  ، تداخل در بعضی از فرآیند های تصفیه آب و تشکیل محصولات جانبی  گندزدایی آب.

مواد آلی در آب

منشا ترکیبات آلی در آب

منشا ترکیبات آلی در آب عبارتند از :

  1. واپاشی بقایایی گیاهی و جانوری
  2. زه آب های کشاورزی
  3. فاضلاب ها و پساب های شهری و صنعتی
  4. رواناب های شهری و پسماند ها

از نظر ساختار مولکولی ، ترکیبات آلی به سه گروه اصلی تقسیم می شوند. آلیفاتیک ،آروماتیک و ناجورحلقه. ترکیبات آلیفاتیک حاوی زنجیر های کربن مستقیم یا شاخه ای ، ترکیبات آروماتیک حلقه ای حاوی حلقه های شش کربنه و ترکیبات ناجوحلقه با یک (یا بیشتر) اتم عنصر غیر کربنی (N -O-S) هستند.ترکیبات آلیفاتیک خود به دو گروه تقسیم می شوند. یکی ترکیبات اشباع شده (حاوی کربن های تک پیوندی ، مثل آلکان) و ترکیبات اشباع نشده (حاوی 2 یا چند کربن 2 یا سه پیوندی مثل آلکن هاو آلکین) تقسیم می شوند.

شاخص های اندازه گیری مواد آلی در آب و فاضلاب

یکی از شاخص های که به طور عمومی بیانگر مواد آلی آب می باشد شاخص TOC می باشد. یکی دیگر از این شاخص ها اکسیژن خواهی شیمیایی (COD)  می باشد. COD بیانگر مقداری از اکسنده می باشد که در شرایط خاص به نمونه افزوده می شود تا مواد آلی و معدنی موجود در نمونه را اکسید نماید.  که مبنای محاسبه آن بر اساس مصرف پتاسیم دی کرومات است که جهت اکسید کردن این مواد بکار گرفته می شود.

5/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp