تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش آب معدنی برای گرفتن مجوز

آزمایش آب معدنی برای گرفتن مجوز

آزمایش آب معدنی برای گرفتن مجوز بسته بندی آب معدنی اولین گام در این زمینه می باشد. شرکت آب راهبر محاسب یک شرکت آزمایشگاهی می باشد که کلیه پارامترهای مربوط به آب معدنی را آنالیز می کند. در واقع سازمان ملی استاندارد یک سری پارامترها را برای تعیین کیفیت و استاندارد بودن آب های معدنی تعیین کرده است. این پارامترها شامل پارامترهای میکروبی، فیزیکی – شیمیایی و فلزات سنگین می باشد. قبل از اقدام به گرفتن مجوز باید کلیه پارامترهای مربوطه را آزمایشگاه کرد تا پی به کیفیت آب برد.

آزمایش آب معدنی برای گرفتن مجوز

تأثیر املاح موجود در آب معدنی در بدن

آب معدنی آبی است که معمولاً از چشمه های طبیعی فوران می کند و آن را در همان سر چشمه در بطری های مخصوص ریخته و بسته بندی می کنند. آب معدنی به دلیل املاح بالایی که دارد نسبت به آب آشامیدنی محبوبت زیادی بین مردم پیدا کرده است. چرا که آب معدنی فواید زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد. از جمله این فواید می توان به تقویت استخوان ها و جلوگیری از استخوان پوکی به دلیل کلسیم بالا در آب معدنی اشاره کرد. وجود مواد معدنی به صورت یون در آب معدنی باعث می شود که بدن روزانه به مقدار بسیار زیادی کلسیم و منیزیم جذب کند.

به علاوه آب معدنی به دلیل وجود کلسیم و منیزیم موجود در آن باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین این آب ها به هضم غذا کمک کرده و پوست را سالم نگه می دارند. آب معدنی به بهبود روماتیسم و همین طور آرتروز کمک کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. آب معدنی به دلیل داشتن منیزیم به حفظ تعادل قند خون کمک می کند. این نوع آب ها الکترولیت ها را که به تنظیم عملکرد قلب، عصب و عضله کمک می کنند را نیز جبران می کنند. این عوامل باعث شده است که عده ای به دنبال گرفتن مجور برای بسته بندی آب معدنی به صورت استاندارد باشند.

مراحل گرفتن مجوز برای بسته بندی آب معدنی

برای گرفتن مجوز ابتدا باید آب مورد نظر در یک آزمایشگاه آزمایش شود. با آزمایش آب است که می توان پی به کیفیت آب برد و فهمید که آب مورد نظر در محدوده استاندارد آب معدنی قرار دارد یا خیر. اگر آب ویژگی آب معدنی را داشته باشد اقدام به اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت می کنند. در واقع اولین قدم مراجعه به وزارت صنت، معدن و تجارت می باشد. این وزارت خانه قبل از ارائه مجوز، درخواست کننده را برای اخذ مجوز به وزارت نیرو و ادارات مربوط به آن ارجاع می دهد. این ادارات عبارتند از سازمان آب یا دفاتر آب منطقه ای، محیط زیست، سازمان بهداشت، منابع طبیعی (جهت مشخص کردن میزان استخراج روزانه آب)، وزرات راه و ترابری، و …

درخواست کننده باید به هر کدام از ادارات ذکر شده در بالا مراجعه کرده و مجوز مربوط به درخواست بسته بندی آب معدنی را بگیرد. بعد از اتمام این مراحل، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مجوز ساخت کارخانه بسته بندی آب معدنی را صادر می کنند. بعد از گرفتن مجوز مراحل ساخت کارخانه شروع می شود.

قسمت های مختلف کارخانه بسته بندی آب معدنی

  • ساخت مخزن یا منبع آب برای ذخیره سازی آب:

برای ذخیره آب بعد از استخراج از چشمه باید مخزن یا منبع آبی وجود داشته باشد تا آب را در آن ذخیره کرد.

  • ساخت تصفیه خانه:

بعضی از املاح آب های معدنی مانند نمک، گوگرد، آهن، آرسنیک و … احتمال دارد بالاتر از رنج استاندارد برای آشامیدن باشد و یا از لحاظ رنگ و بو مشکلاتی داشته باشد. در این صورت برای پایین آوردن میزان این املاح از آب و همین طور بر طرف کردن مشکل رنگ و بوی آب، نیاز به تصفیه خانه الزامی می باشد. در واقع بغیر از پالایش فیزیکی یک سری از اجزای ناپایدار، سایر پالایش ها روی آب معدنی مجاز نمی باشد. مثل ترکیبات محتوای آهن،  منگنز، سولفور و آرسنیک. برای پالایش این اجزای ناپایدار می توان از روش دکانته کردن و یا صاف کردن و یا در صورت لزوم تسریع آن با عمل هوادهی استفاده کرد. استفاده از گندزداهای شیمیایی مانند ازن، کلر و یا اشعه فرابنفش برای از بین بردن میکروب ها مجاز نمی باشد.

 

  • محل شستشوی و انتقال بطری ها

در این محل دستگاه شستشوی بطری که یکی از دستگاه های مهم کارخانه بسته بندی آب معدنی است قرار می گیرد. به دلیل حساسیت بالای آب معدنی، باید بطری ها قبل از پر شدن چندین مرحله شسته شوند. در این مکان بطری با نظم خاصی توسط دستگاه شسته شده و به محل پرکن انتقال داده می شوند.

  • محل پرکن

محل پرکن همان محل ذخیره سازی آب معدنی است فقط در این محل دستگاه پرکن در قسمتی از محل ذخیره ساری قرار می گیرد. دستگاه پرکن خود یک مخزن خیلی بزرگ دارد که بطری ها به صورت ردیفی و به ترتیب و با حجم یکسان در این مکان پر می شوند.

  • محل بسته بندی بطری ها و ذخیره سازی آن ها

در این محل نیز دستگاه شیرینک وکیوم برای بسته بندی و ذخیره بطری ها قرار دارد. این مرحله آخرین مرحله خط تولید و بسته بندی آب معدنی می باشد.

  • آزمایشگاه

آزمایشگاه جزء اصلی یک کارخانه بسته بندی آب معدنی طبیعی می باشد. چرا که برای پی بردن به کیفیت آب به طور مستمر نیاز به چنین فضایی ضروری است. در چنین آزمایشگاه هایی پارامترهای فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و فلزات سنگین آب آزمایش می شود. در صورتی که در آزمایشگاه امکان آزمایش یک سری پارامترها نباشد مجموعه باید با یکی از آزمایشگاه های مورد تأیید اداره کل آزمایشگاه های غذا و دارو  قرارداد ببندد تا  آزمایش های مورد نیاز مجموعه را انجام دهد.

  • قسمت اداری مجموعه

در کارخانه بسته بندی آب معدنی فضایی برای انجام دادن کارهای اداری نیز نیاز است.

 

سازمان های نظارت کننده بر تولید آب معدنی

پیش تولید آب معدنی و ارائه آن به بازار سازمان استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی بر کیفیت تولید نظارت می کنند. چرا که برای تولید و بسته بندی هر نوع محصول بسته بندی شده ای، اخذ استاندارد اجباری می باشد. برای گرفتن مجوز استاندارد و برای درج علامت استاندارد روی محصول، باید محصول مورد نظر که در اینجا آب معدنی می باشد با 2 الی 3 بار آزمایش شود.

مرحله ثبت علامت تجاری برای آب معدنی

برای تولید آب معدنی ثبت علامت تجاری بر اساس مصوبه سوم اردیبهشت 1328 هیات وزیران ضروری است. یکی از شرایط اخذ علامت تجاری یا همان ثبت برند ارائه اظهارنامه مالیاتی به اداره ثبت الزامی می باشد.

آزمایش آب معدنی برای گرفتن مجوز

نوع ظرف برای بسته بندی آب معدنی

برای بسته بندی آب معدنی باید از ظروف تمیز و غیر قابل نفوذ استفاده کرد. ظروف شیشه مورد استفاده برای بسته بندی آب معدنی باید طبق استاندارد ملی ایران 1409 مطابقت داشته باشد. همچنین ظروف پلاستیکی مورد استفاده نیز باید از نوع مجاز برای برای بسته بندی مواد غذایی بوده و حداکثر سایر آنها نیاید بیشتر از 5 لیتر باشد.

تولید ظرف پلاستیکی برای بسته بندی آب معدنی:

تولید بطری با دستگاه بطری سازی یکی از ضروریات در زمینه بسته بندی آب معدنی می باشد و به شدت هزینه را پایین می آورد.

برچسب گذاری روی بطری های آب معدنی:

نوشته باید به زبان فارسی و در صورت صادرات محصول باید به زبان همان کشور که صادرات به آن انجام می شود، نوشت شود. یک سری آگاهی ها که باید روی برچسب بطری های آب معدنی نوشته شوند به قرار زیر هستند:

  • نام و نوع فراورده
  • نام و محل جغرافیایی سرچشمه
  • نام و نشانی کامل تولید کننده
  • نام تجارتی
  • جدول نتیجه آزمایش آب معدنی طبیعی
  • حجم برچسب سیستم متریک (SI)
  • شماره پروانه ساخت و سری ساخت
  • تاریخ تولید و انقضا

 

انواع آب های معدنی

  • آب معدنی طبیعی گازدار: آبی است که پس از تصفیه های مجاز، گاز موجود در آن به میزانی که سر چشمه وجود دارد به طور آشکار تحت فشار و دمای عادی و به همان مقدار در سرچمشه بسته بندی می شود.
  • آب معدنی طبیعی بدون گاز: آبی است که پس از تصفیه های مجاز، که فاقد دی اکسید کربنی است که به طور آشکار تحت فشار و دمای عادی متصاعد شود بسته بندی می شود.
  • آب معدنی طبیعی گاززدایی شده: آبی است که پس از تصفیه های مجاز موقع بسته بندی دی اکسید کربن آن حذف شده باشد.
  • آب معدنی طبیعی غنی از گاز (دی اکسید کربن): آبی است که پس از تصفیه های مجاز، موقع بسته بندی میزان دی اکسید کربن آن را به صورت طبیعی از همان منشاء آب معدنی بیشتر می کنند.
  • آب معدنی طبیعی گازدار شده: آبی است که پس از تصفیه های مجاز، گاز از منبع دیگری به آن اضافه شده و بعد بسته بندی می شود.

 

3.9/5 - (9 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp