تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش آب صنایع غذایی

آزمایش آب صنایع غذایی

آزمایش آب صنایع غذایی نقش مهم در کیفیت مواد غذایی تولید شده و همین کارکرد دستگاه های فرآیند تولید دارد. چرا که اختلال در کیفیت آب باعث اختلال در کار تولید و یا تولید محصولات نامرغوب و غیر بهداشتی می شود. آب در صنایع غذایی به صورت های مختلف مثلا شستشوی مواد خام، ایجاد بخار برای مصارف پخت و غیره استفاده میشود. علاوه بر آن آب در صنایع به عنوان مواد تشکیل دهنده مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین آزمایش آب در صنایع و کارجانجات مواد غذایی به منظور اطمینان و مناسب بودن آن ضروری است.

آنالیز آب صنایع غذایی عامل مهمی در کیفیت مواد غذایی می باشد.

آنالیز آب صنایع غذایی یکسری پارامترهای فیزیکی – شیمیایی، میکروبی و فلزات سنگین را شامل می شود. آزمایش میکروبی آب صنایع غذایی شامل کلیفرم های مقاوم به حرارت و کل کلیفرم می باشد. کلیفرم های مقاوم به حرارت براساس استانداردهای سازمان جهانی باید در ml100 آب صفر باشد. کل کلیفرم آب  این صنایع نیز در 95 درصد نمونه های مورد آزمایش در طول سال باید منفی باشد. در مورد پارامترهای فیزیکی – شیمیایی و فلزات سنگین وزارت نیرو نشریه شماره 462 ارائه داده است. در این نشریه پارامترهای ذکر شده در جدول شماره 1 برای صنایع در دو گروه حساس و نسبتاً حساس ذکر شده است.

مصرف آب در صنایع بخصوص صنایع غذایی یکی از حساس ترین مصارف در هر اجتماع است. مصرف آب صنعتی در هر کشور یکی از شاخص های مهم توسعه صنعتی در آن کشور محسوب می شود. در کشور ما هم میزان آب مصرفی در صنایع 1- 2 درصد کل آب مصرفی است. با توجه به جدول محدوده مطلوب شاخص ها در آزمایش آب صنایع غذایی در حساسیت های مختلف متفاوت است. برای تأمین آب گروه حساس باید از روشهای پیشرفته تصفیه استفاده کرد بعد در موارد متخلف از آن استفاده کرد. حساسیت گروه نسبتاً حساس تقریباً مشابه با آب آشامیدنی است و با استفاده از روشهای معمول تصفیه به کیفیت مورد نظر می رسد.

کیفیت آب در مرغداری های تاثیر مستقیمی بر روی میزان شکننده بودن تخم مرغ ها دارد.

در آزمایش آب صنایع غذایی باید به نوع فرایندهای انتخاب شده توجه کرد چرا که نوع فرایند کیفیت آب را مشخص می سازد. اهم مصارف آب در صنایع غذایی متنوع است این مصارف عبارتند از:

  • شستشوی مواد اولیه خام،
  • نظافت وسایل و تجهیزات،
  • شستشو و نظافت سالن های مختلف،
  • سکوها و میزها و وسایل کار،
  • نظافت عمومی،
  • شرب و مصارف بهداشت فردی و عمومی کارگران،
  • ایجاد بخار برای مصارف گوناگون،
  • خنک کردن محصولات و تجهیزات و …

شرکت آب راهبر محاسب با توجه به تخصصی که در زمینه آب دارد می تواند آزمایش انواع آب صنعت مواد غذایی را انجام دهد. علاوه بر آن در صورت خام بودن آب، بعد از آنالیز پارامترهای ذکر شده می تواند مشخص کند آب شما در کدام گروه آب صنعتی قرار گرفته است. با مشخص شدن گروه آب صنعتی می توان میزان هزینه ای که برای تصفیه آب صنعتی مورد نیاز است را درآورد.

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp