تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

کیفیت آب مصرفی طیور

کیفیت آب مصرفی طیور

کیفیت آب مصرفی طیور یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر رشد و بازده طیور و سلامت آنها است. علاوه بر آن سلامت مصرف کننده گان گوشت مرغ نیز از سلامت آب و متقابلاً سلامت گوشت تأثیر می پذیرد. طیور به مقدار زیادی آب نیاز دارند و بیشتر وزن آنها (حدود 65 تا 70 درصد) را آب تشکیل میدهد. آب سالم موجب سلامتی مرغ شده و باعث مصرف کمتر آنتی بیوتیک ها (استفاده برای مدارای مرغ) می شود. تأمین آب سالم برای طیور موجب افزایش راندمان تولید شده و سود حاصل از پرورش طیور را دوچندان می کند.

کیفیت آب مصرفی طیور در کیفیت تخم گذاری آنها  بسیار با اهمیت است.

برای اینکه کیفیت آب طیور مشخص شود باید نمونه آب مصرفی در یک آزمایشگاه معتبر آنالیز شود. در کیفیت سنجی آب مصرفی طیور باید توجه شود که پارامترهای میکروبی، فیزیکی – شیمیایی و فلزات سنگین بررسی شده باشد. آب مصرفی طیور باید عاری از هر گونه میکروب مثل کل کلیفرم، کلیفرم مدفوعی و … باشد. از لحاظ فیزیکی و شیمیایی و همین طور فلزات سنگین نیز باید در رنج مشخصی قرار بگیرد. این امر موجب حفظ سلامتی طیور و افزایش بازدهی تولید و متقابلاً افزایش سود برای پرورش دهندگان طیور می شود.

در جدول زیر کلیه پارامترهایی که باید در یک نمونه آب مصرفی طیور باید اندازه گیری شود آورده شده است. در این جدول محدوده مطلوب و محدوده قابل قبول برای هر کدام از پارامترها بر اساس یکسری استانداردها نیز مشخص شده است. کیفیت آب طیور باید مطابق با محدوده هایی که جدول برای هر کدام از پارامترها مشخص کرده، باشد. اگر کیفیت خارج از محدوده های مشخص شده در جدول باشد موجب ایجاد عوارض بر روی گله طیور می شود. مثال: اگر pH  آب پایین باشد موجب اسیدی شدن آب شده و منجر به بروز ناهنجاری های استخوانی می شود. در صورت بالا بودن pH زمینه رشد و تکثیر برای بسیاری از باکتری ها و عوامل بیماری زا فراهم می شود.

شاخص های کیفی آب جهت مصرف در مرغداری ها

تمام پرورش دهندگان طیور به منظور اطمینان از کیفیت آب طیور باید آن را آزمایش کنند. آزمایش آب مورد استفاده باید توسط یک آزمایشگاه معتبر به صورت دوره ای و کامل انجام شود. شرکت آب راهبر محاسب به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست آماده انجام آزمایش کلیه پارامترهای آب برای مرغداری ها می باشد. اگر آب مورد نظر آب باکیفیتی برای استفاده طیور نباشد می توان از دستگاه های تصفیه استفاده کرد. دستگاه های تصفیه نیز بعد از انجام آزمایش و براساس نتایج بدست آمده طراحی می شوند. شرکت آبرام با استفاده از متخصصین مجرب کار طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه را نیز انجام می دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp