تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

سختی آب در مرغداری ها

سختی آب در مرغداری ها

کنترل سختی آب در مرغداری ها برای رسیدن به بازدهی مطلوب و جلوگیری از خسارت بسیار مهم است. سختی آب در مرغداری ها موجب رسوب گذاری در سیستم آبرسانی مرغداری ها شده و موجب افت فشار آب می شود. سختی آب علاوه بر ایجاد رسوب در تجهیزات آبرسانی مرغداری ها، مشکلات دیگری را نیز به بار می آورد. به همین دلیل سختی آب در مرغداری ها را قبل از ایجاد مشکلات و به بار آوردن خسارت باید برطرف شود. برای این کار باید آب منبع اصلی و آب خروجی از لوله ها مرتب توسط یک آزمایشگاه معتمد آزمایش شود. آزمایشگاه آب شرکت آبرام که معتمد محیط زیست می باشد آماده خدمات رسانی در زمینه آزمایش و تصفیه آب به مرغداری ها می باشد.

حداکثر سختی در مراکز نگه داری طیور بایستی 200 میلیگرم بر لیتر باشد.

سختی کل آب در مرغداری ها همان طور که گفته شد موجب مشکلات زیادی در مرغداری ها می شود. یکی از این مشکلات پایین آمدن حلالیت آب است که موجب حل نشدن کامل داروها در آب می شود. این امر هم باعث هدر رفتن دارو ها شده و هم اینکه باعث رسوب دارو در ته تانکر می شود. به علاوه این رسوبات  موجب ایجاد رسوب در لوله ها و مسیرهای انتقال آب و دارو به طیور می شود.  در این صورت بر اثر افت فشار ایجاد شده، آب و دارو به اندازه کافی به طیور نمی رسد. این امر علاوه بر کاهش تأثیر دارو و هدر رفتن آنها، موجب کاهش راندمان تولید نیز خواهد شد.

سختی کل  در مراکز نگه داری مرغ تأثیرات منفی بر روی طیور داشته و موجب عوارض و بیماری هایی در آنها میشود. سختی آب در واقع همان کلسیم و منیزیم موجود در آب است. اگر اختلالی در کاتیون ها و آنیون های طیور ایجاد شود موجب اختلال در بدن طیور می شود. این ختلال تاثیر مستقیم بر استخوان های طیور دارد و موجب شکستگی استخوان در طیور خواهد شد. علاوه بر آن سختی زیاد در آب موجب دفع بیشتر آب توسط طیور شده و باعث مرطوب شدن سوله میشود. در صورت مرطوب شدن سوله، انواع میکروب ها در آن رشد کرده و موجب رشد انواع میکروب های بیماری زا می شود. این میکروب خود باعث بیماری هایی مانند کوکسیدیوز شده و رشد طیور را کاهش می دهد.

تعیین میزان سختی یک امر ضروری در مدیریت مراکز نگه داری مرغ برای مرغداران است. در کل سختی آب در واقع همان مواد معدنی و کاتیون ها و آنیون های موجود در آب است. در آبرسانی شهری و صنعتی ، آب را با توجه به میزان سختی آنها طبقه بندی می کنند. بنابراین اتفاق نظر در مورد طبقه بندی آب ها بر حسب میزان سختی وجود ندارد. در مزارع طیور سختی کمتر از mg/L 100 برای مرغداری ها بدون مشکل است. سختی بیشتر از mg/L 110 نیز برای سلامت طیور مشکل ایجاد نمی کند اما ممکن است با مواد ضدعفونی کننده و داروها تداخل ایجاد کند. سختی تا mg/L 150 هم قابل قبول است اگر بالاتر از آن باشد باید تصفیه شود.  در جدول زیر دو نوع طبقه بندی متداول آب، بر حسب میزان سختی، ارائه شده است:

اگر سختی در مراکز نگه داری مرغ بالا باشد برای جلوگیری از بروز مشکلات، باید آن را تصفیه کرد. در صورت بروز مشکل و گرفتگی لوله ها برای باز کردن آنها باید هزینه های گزافی صرف شود. از آنجایی در مراکز نگه داری مرغ اکثرا از آب  چاه استفاده می شود بنابراین تصفیه آن یک امر ضروری است. به علاوه تحقیقات نشان داده که استفاده از آب تصفیه شده میزان مرگ و میر طیور را کاهش می دهد. شرکت آبرام واقع در دانشگاه شهید بهشتی (پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور) در زمینه تصفیه آب نیز فعالیت دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :

سلام. خسته نباشید، ببخشید داخل جدول دو طبقه بندی متفاوت داریم یکی از این طبقه بندی ها مربوط به WHO هست و دیگری EPA؟ اگر اینطور هست میشه طبقه بندی مربوط بهWHO را مشخص کنید؟ ممنون

whatsapp