تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

میزان آب مصرفی در مرغداری

میزان آب مصرفی در مرغداری

میزان آب مصرفی در مرغداری یک مسئله مهم و حیاتی در بازدهی آنهاست که متاسفانه کمتر به توجه می شود. آب از جمله مواد غذایی بسیار مهم مورد نیاز بدن طیور است که به مقدار زیادی مورد نیاز است. به دلیل تشکیل شدن بیش از 60 درصد بدن طیور از آب، میزان آب مصرفی مرغداری اهمیت پیدا می کند. تأثیر آب در افزایش راندمان تولید بسیار بوده و اگر آب کافی در دسترس نباشد راندمان تولید پایین می آید. زنده ماندن طیور بدون غذا تا یک هفته امکانپذیر بوده ولی بدون آب بیش از یک روز نمیتواند زنده بماند.

مقدار آب آشامیدنی طیور

میزان آب مصرفی در مرغداری ها باید همه روزه ثبت شده و یکسری از ویزگی های آن کنترل شود. زیرا کاهش ناگهانی میزان آب مصرفی مرغداری ها می تواند دلیلی بر بروز بیماری طیور در مرغداری باشد. یا اینکه این تغییر ناگهانی می تواند از تغییر کیفیت آب در سالن باشد. آب در بدن طیور وظایف مختلفی از جمله هضم غذا، دفع مواد زاید و تنظیم درجه حرارت بدن را دارد. به طور متوسط70 % وزن طیور و 65 % وزن تخم مرغ از آب تشکیل شده است. طیور 30 % آب مصرفی را جذب، 20 % از طریق تنفس تبخیر و 50% همراه مدفوع دفع می کنند.

در حالت کلی مقدار آب آشامیدنی طیور در دمای 20 درجه سانتیگراد حداقل دو برابر خوراک  آنهاست. در صورت افزایش دمای محیط میزان این مصرف دو تا چهار برابر می شود. وسعت دامنه این تغییرات به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از این عوامل وزن و سن پرنده است. با افزایش سن و وزن طیور در مرغداری ها میزان مصرف آب آنها نیز به مرور بالا می رود. برخی از جیره های غذایی مانند ملاس و نمک  مقدار آب آشامیدنی طیور  افزایش می دهد.

افزایش دمای محیط میزان مقدار آب آشامیدنی طیور را به شدت تحت تأثیر قرار داده و بالا می برد. با افزایش دمای سالن از 25 درجه به بالا میزان آب مصرفی طیور 5- 2 برابر بالا می رود. طیور در مرغداری ها در دما ͦ 31 حدوداً دو برابر دمای ͦ 15 درجه آب مصرف می کنند. دلیل آن هم این است که مرغ برای خنک کردن بدن خود از آب استفاده می کند. آب با دمای خیلی پایین و خیلی بالا برای نوشیدن طیور مناسب نیست، دمای مناسب بین 14- 10 درجه است. دمای پایین تر از 5 درجه و بالاتر از 30 درجه برای مصرف مرغداری ها مناسب نمی باشد.  طیور آب با دمای 44 درجه سانتیگراد و بالاتر را نمی نوشند.

به علاوه با افزایش دما، مقدار آب آشامیدنی طیور با مصرف خوراک نیز افزایش می یابد. اما با افزایش درجه حرارت در سوله میزان خوراک مصرفی طیور نیز به شدت کاهش می یاد. در واقع با افزایش دمای محیط میزان مصرف آب افزایش یافته و متقابلاً مصرف خوراک کاهش می یابد. با افزایش دما از 20 به بالا به ازای هر 1 درجه دما 1.23 درصد از خوراک مصرفی پایین می  آید. در نتیجه الگوی مصرف آب از دمای محیط  و دمای خود آب تبعیت می کند.

کیفیت آب مصرفی و استاندارد بودن آن یک امر خیلی مهم در میزان آب مصرفی در مرغداری هاست. اگر کیفیت آب خوب و استاندارد نباشد تأثیر مستقیم بر سلامت طیور و راندمان تولید خواهد گذاشت. کیفیت آب علاوه بر تأثیر در میزان آب مصرفی مرغداری ها بر تغذیه طیور نیز تأثیر می گذارد. به طور مثال استفاده از آب شور باعش کاهش خوراک طیور و همین کاهش راندمان تولید می شود. برای اطمینان از کیفیت آب مصرفی مرغداری باید سالی حداقل دوبار آب مورد استفاده توسط یک آزمایشگاه معتمد آنالیز آب شود. شرکت آبرام به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست آماده انجام کلیه آزمایش های درخواستی مرغداری ها است. برای درخواست آزمایش آب مرغداری و مشاوره و اطمینان از کیفیت آب مصرفی در مرغداری با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp