تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش آب آکواریوم

آزمایش آب آکواریوم

کیفیت آب آکواریوم بر اساس نوع ماهی هایی که در داخل آن نگهداری می شود متفاوت است. مثلاً ماهی های سرد آبی و ماهی های گرم آبی به آب با کیفیت مختلف نیاز دارد. ماهی های آب شرین نمی توانند در آب شور به دلیل شوری بالا و سایر ویژگی های آن زندگی کنند. در مقابل ماهی آب شور هم به دلیل برخی از ویژگی های آب شیرین توان رشد در آن را ندارند. با این حال برای نگهداری ماهی در اکواریوم باید کیفیت آب مورد نیاز ماهی ها آن را مشخص کرد. برای تعیین کیفیت آب آکواریوم مطمئن ترین راه آزمایش آب آکواریوم مورد نظر توسط یک آزمایشگاه معتمد است.

آزمایش آب آکواریوم شامل یکسری پارامترهای فیزیکی، شمیایی و فلزات سنگین می شود که باید آنالیز شود.  آزمایش فیزیکی آب آکواریوم شامل دما و شفافیت آب است که در شفافیت میزان کدورت آب را اندازه می گیرند. منظور از آزمایش شیمیایی هم پارامترهای اکسیژن محلول، قلیائیت کل، سختی کل، فسفات، نیترات، نیتریت، آمونیاک و … است. آزمایش فلزات سنگین آب نیز شامل آهن کل،  مس، روی، جیوه، کادمیوم و … می شود. در جدول زیر پارامترهای پیشنهادی سازمان ملی استاندارد برای ماهی های گرم آبی و سرد آبی نشان داده شده است.

 

کیفیت آب آکواریوم بایستی مطابق جدول باشد. 

 

کسانی که از آکواریوم برای تکثیر ماهی استفاده می کنند به دلیل حساسیت کارشان باید از کیفیت آب آکواریوم باخبر باشند. این امر ضرورت آزمایش و تست مداوم آب آکواریوم را برای این دسته از افراد مشخص می کند. منبع آبی که برای اکواریوم استفاده می شود نیز مهم است مثلا آب شهری برای آکواریوم بهتر است. ولی باید توجه داشت که در آب شهری برای از  بین بردن میکروبی های موجود در آب از کلر استفاده می شود. کلر برای ماهی ها بسیار مضر است و باید مراقب بود که کلر آن به ماهی های آسیبی نرساند. بهتر است آب شهری را قبل از ریختن در اکواریوم به مدت 42 ساعت در ظرف در باز نگه داشت.

پارامتر دیگری که باید در بررسی کیفیت آب اکواریوم حتماً به آن توجه شود آمونیاک موجود در آب  است. آمونیاک علاوه بر اینکه احتمال دارد در منبع تأمین باشد، توسط خود ماهی ها به آب اضافه می شود. ماهی ها از طریق ادرار آمونیاک را به آب وارد می کنند که برای آنها خیلی سمی و مضر است. آمونیاک بر اثر اکیسژن محلول در آب ابتدا تبدیل به نیتریت و بعد تبدیل به نبترات می شود. نیترات نیز باعث مرگ و میر ماهی ها شده و از تولید مثل انها جلوگیری می کند.  اگر میزان نیترات ها در آب زیاد نباشند می توانند توسط گیاهان داخل آکواریوم جذب و مصرف شوند.

از دیگر پارامترهای بسیار مهم در تعیین کیفیت آب اکواریوم و موثر در زنده ماندن ماهی ها اکسیژن محلول است. ماهی ها مانند سایر موجودات زنده به اکسیژن نیاز دارند که آن را به صورت محلول در آب دریافت می کنند. در اکواریوم برای تامین اکسیژن محلول مورد نیاز ماهی ها از پمپ های هوا استفاده می شود. میزان pH از دیگر پارامترهای مهم آب اکواریوم است که میزان اسیدی و قلیایی بودن آب را نشان می دهد. برای ماهی های اکواریوم نه آب خیلی قلیایی و نه آب خیلی اسیدی می تواند مناسب باشد. pH مناسب برای همه ماهی ها pH هفت (محدوده خنثی) یا نزدیک به این محدوده است.

 

3.6/5 - (20 امتیاز)

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp