تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش آب چاه همدان

آزمایش آب چاه همدان

با توجه به افزایش تنش آبی در شهر همدان و کمبود منابع آب ، آزمایش آب چاه همدان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. شرکت آبرام مجهز به آزمایشگاه میکروبی و شیمی آب آشامیدنی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ( آدرس ) می باشد. برای انجام آزمایش آب چاه همدان باید نمونه برداری آب انجام شود و نمونه آب برای آزمایشگاه آب شرکت آبرام ارسال شود تا مراحل انجام آزمایش میکروبی و شیمی انجام شود. انجام آزمایش سلامت آب در شرکت آبرام با نهایت دقت و با تجهیزات به روز دنیا انجام می گردد.

روش نمونه برداری آب چاه

برای نمونه برداری از آب چاه و آزمایش آب چاه همدان بایستی ابتدا تجهیزات مورد نیاز برای نمونه برداری آماده شود و سپس عملیات نمونه برداری انجام شود. تجهیزات مورد نیاز برای نمونه برداری عبارتند از :

  1. ظرف استریل به حجم حداقل 100 سی سی برای آزمایش میکروبی آب
  2. بطری شیشه ای یا پلی اتیلنی به ظرفیت حداقل 1.5 لیتر
  3. پنبه الکلی  جهت استریل سازی خروجی شیر آب
  4. شعله آتش برای استریل لوله  آب

 

برای آزمایش آب چاه همدان چه پارامتر هایی باید انجام شود؟

  • آزمایش میکروبی آب

آزمایش میکروبی آب آشامیدنی شامل شاخص های توتال کلی فرم و کلیفرم مدفوعی می باشد.بر اساس استاندارد شماره 1011 این دو شاخص باید اندازه گیری شود. توتال کلیفرم شامل باکتری هایی هستند که عموما در خاک ها و یا در آب هایی که تحت تاثیر آب های سطحی و یا فضولات انسانی یا حیوانی قرار دارند ، یافت می شوند.  کلیفرم های مدفوعی هم گروهی از کل کلیفرم هایی هستند که به طور خاص در روده و مدفوع حیوانات خونگرم وجود دارند. این دو شاخص باید در آب های شرب انجام شود. این دو پارامتر باید در آب شرب مقدار آنها صفر باشد. مطابق جدول زیر این پارامتر ها اندازه گیری می شود. برای انجام این آزمایش حدودا 3 روز کاری زمان نیاز است.

آزمایش میکروبی آب آشامیدنی
  • آزمایش شیمی آب

آزمایش شیمی آب شرب شامل گستره وسیعی از کاتیون ها و آنیون ها موجود در آب می شود. این پارامتر ها به صورت عمده در آب وجود دارد و اجزای اصلی نمونه های آب می باشد. این شاخص ها شامل کاتیون های اصلی عبارتند از  کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم و آنیون های اصلی عبارتند از کربنات ، بی کربنات ، سولفات ، کلراید است.لیست کامل این پارامتر ها که در آزمایشگاه آبرام اندازه گیری همراه با مقادیر استاندارد آنها در جدول زیر آمده است.

محدوده قابل قبول پارامتر های شیمی آب آشامیدنی

 

  • آزمایش فلزات سنگین آب

مقادیر فلزات سنگین در نمونه های آب آشامیدنی با استفاده از  دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی اندازه گیری می شود. فلزات سنگین شامل پارامتر های سرب، کادمیوم، مس، روی، نیکل، کبالت، منگنز، آهن ، کروم و … با استفاده از تکنیک شعله AAS، یا با استفاده  از دستگاه ICP-MS اندازه گیری می شود. پارامتر های فلزات سنگین در آب آشامیدنی باید دارای مقادیر زیر باشد.

محدوده قابل قبول شاخص های فلزات سنگین شامل موارد زیر می شود :

پارامتر های فلزات سنگین و محدود مجاز آنها

 

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید :

نظرات بسته شده است.

whatsapp