تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایش تصفیه آب خانگی

آزمایش تصفیه آب خانگی

یکی از راه های پی بردن به کیفیت آب تصفیه شده (البته مطمئن ترین راه) آزمایش تصفیه آب خانگی است. آزمایش تصفیه آب خانگی به این منظور انجام می شود که مشخص شود دستگاه تصفیه آب درست کار می کند یا خیر. برای انجام این آزمایش باید نمونه آب را به یک آزمایشگاه معتمد ارسال کرد تا آنالیزهای مربوطه انجام شود. آزمایشگاه آب شرکت آبرام کلیه پارامترهای مربوط به دستگاه تصفیه آب و آب آشامیدنی را انجام می دهد. این آزمایشگاه در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی-پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور واقع شده است.

آزمایشگاه مرجع آب و فاضلاب شرکت آب راهبر محاسب محل انجام آزمون های آب می باشد.

دستگاه های تصفیه آب به این منظور استفاده می شوند که کیفیت آب را به استاندارد آب آشامیدنی برسانند. بنابراین در آزمایش تصفیه آب خانگی باید استاندارد آب آشامیدنی مد نظر باشد. در ایران سازمان ملی استاندارد نشریه 1053 را در مورد استاندارد آب آشامیدنی منتشر کرده است. در این استاندارد یکسری پارامترهای فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و فلزات سنگین برای آب آشامیدنی مشخص شده است. همین طور محدوده مطلوب هر کدام از پارامترها برای آب آشامیدنی مشخص شده است.

استانداردهای آب آشامیدنی

پارامترهای فیزیکی آزمایش تصفیه آب خانگی عبارت اند از: کدورت، رنگ و بوی آب. پارامترهای شیمیایی شامل TDS، سختی، کلسیم، منیزیم، سولفات، کلراید، نیترات، نیتریت، فلوراید، COD و … می باشد. کلیفرم گوارشی و کل کلیفرم نیز پارامترهای میکروبی آب آشامیدنی و تصفیه شده هستند که حتما باید آزمایش شوند. علاوه بر پارامترهای ذکر شده، آنالیز پارامترهای فلزات سنگین نیز برای آب تصفیه شده مهم می باشد. چرا که این فلزات برای بدن بسیار مضر بوده و دفع آنها از بدن بسیار دشوار می باشد. مثلاً یون آلومینیوم اگر وارد بدن شود در مغز انسان رسوب کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را بیشتر می کند.

آزمایش تصفیه آب خانگی باید هر چند وقت یکبار بخصوص بعد از تعویض فیلترها آزمایش شود. چون وقتی فیلترهای دستگاه تعویض می شود احتمال اینکه فیلترها آب را بخوبی کار تصفیه را انجام ندهند وجود دارد. در طول استفاده از دستگاه تصفیه اگر تغییراتی در کیفیت آب احساس شد بلافاصله باید آب را آزمایش کرد. در بعضی مواقع ممکن است فیلترهای دستگاه تصفیه کلیه املاح موجود در آب را بگیرند. در آن صورت املاحی که برای بدن مفید هستند نیز از آب گرفته می شود و آب تقریباً بی خاصیت می شود. استفاده آب بی خاصیت نیز برای بدن اصلا مناسب نمی باشد و حتماً باید دستگاه دوباره تنظیم شود.

هر دستگاه تصفیه آب خانگی از چندتا فیلتر تشکیل شده است که هر کدام کارایی خاصی دارند. در کل وظیفه این فیلترها حذف ناخالصی های موجود در آب در سطح بسیار بالا است. فیلترها به صورت مرحله­ای عمل کرده و هر کدام قسمتی از ناخالصی­های موجود در آب را می گیرند (جدول 1). در مورد ضرورت آزمایش تصفیه آب خانگی باید گفت که آب شهری و لوله کشی حاوی مقداری کلر است. در صورتی که از آب حذف نشود خطر ابتلا به سرطان، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی را بیشتر می کند. برای گرفتن کلر از آب می توان از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کرد. بعد از تعبیه دستگاه با انجام آزمایش باید مطمئن شد که کلر به طور کامل از آب گرفته شده است. در مورد بقیه پارامترها نیز همین طور است در واقع باید توجه کرد که پارامترها در رنج استاندارد باشند.

جدول تعویض و سرویس فیلتر های تصفیه آب خانگی
5/5 - (2 امتیاز)

برچسب ها : , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp