تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

کیفیت آب آشامیدنی تهران

کیفیت آب آشامیدنی تهران

کیفیت آب آشامیدنی تهران با آزمایش یکسری از پارامترهای میکروبی، فیزیکی – شیمیایی و فلزات سنگین مشخص می شود. در آزمایشگاه آب شرکت آب راهبر محاسب به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست کلیه پارامترهای مربوط به آب آشامیدنی آنالیز می شود. این شرکت در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی – پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور واقع شده است.

 

کیفیت آب آشامیدنی تهران

در کیفیت آب آشامیدنی شهر تهران منابع تأمین کننده آب تصفیه خانه های آب تأثیر مستقیم دارد. چرا که اگر آب کیفیت و استاندارد مورد نظر برای تأمین منابع آب آشامیدنی را از دست بدهد استفاده کمی خود را نیز از دست می دهد. آب آشامیدنی شهر تهران از رودخانه کرج، سد لتیان، سد لار، همین طور از چاه های جاجرود، سد امیرکبیر و سد ماملو تأمین می شود. به گفته مسئولان مربوطه کیفیت آب این منابع در رنج استانداردهای ایران و جهان قرار دارد.کیفیت آب آشامیدنی تهران به طور منظم مورد پایش قرار می گیرد و آبی که به دست مردم می رسد آب استاندارد می باشد.

کلان شهر تهران دارای 7 تصفیه خانه می باشد که آب آنها از اطراف شهر تهران تأمین می شود. در زیر به هر کدام اشاره می شود.

 

تصفیه خانه شماره 1 تهران (فاطمیه):

کار این تصفیه خانه در سال 1320 توسط یک شرکت فرانسوی به نام شرکت دگرمونت و به مشاوری سر الکساندر گیپ شروع شد. این تصفیه خانه در سال 1334 به بهره برداری رسید. تصفیه خانه شماره 1 تهران یکی از قدیمی ترین تصفیه خانه های ایران محسوب می شود. آب این تصفیه خانه از رودخانه کرج تأمین می شود و در محله فاطمی (منطقه 6 تهران) واقع شده است. آب این تصفیه خانه ابتدا قبل از ورود آب به لوله انتقال به تصفیه خانه کلرزنی شده و اجسام موجود در آب از جمله شن، ماسه، شاخه، برگ و … از آب حذف می شود. در این تصفیه خانه از کلرورفریک به عنوان منعقد کننده، از آهک برای تنظیم pH و از کلر به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود.

 

تصفیه خانه شماره 2 تهران (کن):

تصفیه خانه شماره 2 تهران به عنوان بزرگترین تصفیه خانه آب در ایران در منطقه 5 تهران (شهرزیبا) واقع شده است. آب تصفیه خانه کن از رودخانه کرج و سد طالقان تأمین می شود. این تصفیه خانه شامل دو بخش می باشد که توسط شرکت فرانسوی (دگرمونت) و به مشاوری سر الکساندر گیپ ساخته شده است. بخش قدیم این تصفیه خانه در سال 1342 و بخش جدید آن در سال 1349 به بهره برداری رسید. آب این تصفیه خانه قبل از ورود به لوله های انتقال کلرزنی شده و ذرات معلق درشت آن گرفته می شود. در این تصفیه خانه نیز از کلروفریک به عنوان منعقد کننده، از آهک برای تنظیم pH و از کلر به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می کنند.

 

تصفیه خانه های آب شماره 3 و 4 تهران (تهرانپارس):

این تصفیه خانه در منطقه چهار تهران و در ابتدای محله حکیمیه واقع شده است. آب این تصفیه خانه ها از سد لتیان تأمین می شود. این دو تصفیه خانه نیز توسط شرکت دگرمونت فرانسه و به مشاوری سر الکساندر گیپ ساخته شده است. تصفیه خانه 3 در سال 1346 و تصفیه خانه 4 نیز در سال 1363 به بهره برداری رسید. در این تصفیه خانه ها نیز مثل تصفیه خانه های 1 و 2 از کلروفریک به عنوان ماده منعقد کننده، از آهک برای تنظیم pH و از کلر به عنوان ماده ضد عفونی کننده استفاده می شود.

 

تصفیه خانه شماره 5 تهران (سوهانک):

تصفیه خانه شماره 5 در شمال شرق تهران (سوهانک) واقع شده است. آب این تصفیه خانه از سد لار و جاه های جاجرود تأمین می شود. کار ساخت این تصفیه خانه توسط دو شرکت پیمان آبگیران و ماشین سازی ویژه در سال 1379 شروع شد. بعد از چهار سال یعنی سال 1383 این تصفیه خانه به بهره برداری رسید. تصفیه خانه شماره 5 توان تأمین بیش از 25 درصد آب تهران را دارد. در این تصفیه خانه نیز مثل سایر تصفیه خانه ها از کلروفریک به عنوان منعقد کننده، از آهک برای تنظیم pH آب و از کلر به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می کنند.

 

تصفیه خانه شماره 6 تهران:

تصفیه خانه شماره 6 تهران در شمال غرب تهران در منطقه لتمان کن واقع شده است. آب این تصفیه خانه از سد امیر کبیر واقع در کرج تأمین می شود. فاز اول این تصفیه خانه در هشتم آبان ماه سال 1399 افتتاح شد. این تصفیه خانه قرار است به مناطق گسترش یافته شمال و شمال غرب تهران آبرسانی کند. این تصفیه خانه توسط شرکت سابیر ساخته شده است.

 

تصفیه خانه شماره 7 تهران:

تصفیه خانه شماره 7 تهران در پاکدشت واقع شده و از شد ماملو تغذیه می کند. این تصفیه خانه در نهم بهمن ماه سال 1398 به بهره برداری رسید. این تصفیه خانه قرار است آب آشامیدنی جنوب تهران خاوران، شوش، یافت آباد و نازی آباد و شهرهای جنوب شرق استان تهران از جمله قیامدشت، خاورشهر، پاکدشت، قرچک، ورامین، باقرآباد، خیرآباد و پیشوا را تأمین کند.

 

4.8/5 - (58 امتیاز)

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp