تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایشات کنترل کیفی آب

آزمایشات کنترل کیفی آب

آزمایشات کنترل کیفی برای آب های مختلف در مراحل مختلف یک امر ضروری محسوب می شود. در کل برای آنالیز کنترل کیفی آب شامل آزمایش های فیزیکی – شیمیایی، میکروبی، بیولوژیک و فلزات سنگین می شود. هر کدام از این آزمایشات شامل پارامترهای مختلفی می باشد که در اینجا به ترتیب به آنها اشاره می کنیم. از آزمایشات کنترل کیفیت فیزیکی آب می توان به پارامترهای کدورت، رنگ، بو و pH آب اشاره کرد. آزمایشات شیمیایی کنترل کیفی آب شامل کلیه کاتیون ها و آنیون های موجود در آب می باشد.

از آزمایشات کنترل کیفی آب کاتیون های آن عبارتند از: سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آمونیاک و …. آنیون ها نیز عبارتند از: بی کربنات، کربنات، سولفات، سولفیت، سولفید، کلراید، فلوراید، نیترات، نیتریت، سیانید، فسفات، یدآید و بروم آید. پارامترهایی مثل قلیائیت، سختی، شوری و TDS را پارامترهای عمومی آزمایشات کنترل کیفی آب در نظر گرفته می شود. پارامترهایی که برای کنترل کیفی بیولوژیک آب در نظر گرفته می شود عبارتند از:  دیاتومه، کلروفیسه، سیانوفیسه، پروتوزوا، روتیفر، و…. از پارمترهای فلزات سنگین نیز می توان به آهن، منگنز، آلومینیوم، روی، مس، جیوه، نقره، کروم، نیکل و … اشاره کرد.

کمی یا زیادی هر کدام از پارامترهای ذکر شده در بالا بنا به نوع مصرف باید مشخص شده و آزمایش شوند. چون با انجام آنالیز کنترل کیفی آب در یک آزمایشگاه معتمد است که می توان پی به کیفیت آب برای مصرف خاص برد. مثلاً بالا بودن نیترات در آب آشامیدنی اکسیژن رسانی به بدن را مختل می سازد. بعلاوه بعضی تحقیقات نشان داده که وجود نیترات در آب آشامیدنی موجب سقط خودبخودی جنین و نقص آن می شود. همچنین خوردن آب با میزان نیترات بالا برای افراد پیر و کودکان اصلاً مناسب نمی باشد. TDS بالا در آب نیز موجب تغییر طعم آب شده و تمایل مصرف کنندگان به استفاده از آب را کم می کند.

بعلاوه بالا بودن بعضی پارامترها از حدی معین، موجب رسوب گذاری در مخازن و لوله های انتقال آب می شود. این پارامترها عبارتند از: pH، اکسیژن محلول، کل جامدات محلول (TDS)، قلیائیت کل، سختی کل و کلر آزاد. همین طور وجود یکسری پارامترهای در آب اثر عکس روی تجهیزات گذاشته و خورندگی ایجاد می کنند. در هر دو حالت تجهیزات آسیب دیده و در صورت آسیب دیدن تجهیزات هزینه های سنگینی برای تعمیر و جایگزینی آنها نیاز خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از این خسارت ها باید آزمایشات کیفی آب، توسط یک آزمایشگاه باید انجام شود.

آزمایش اسیدیته آب

در کل برای استفاده از آب برای مصارف مختلف اول باید پارامترهای مورد نیاز آن آنالیز شود. بعد باید دید که آن پارامترها در محدوده مطلوب آن مصرف خاص قرار دارد یا خیر. مناسب یا نامناسب بودن آب در دسترس برای مصارف مختلف بعد از انجام آزمایشات کیفی آب معلوم خواهد شد. بعلاوه آنالیز کنترل کیفی آب برای انواع نمونه ها باید به صورت دوره ای انجام شود. تعیین دوره نیز به نوع مصرف و پارامترهایی که قرار است برای در نظر گرفته شود متفاوت است. مثلا برای آب صنعتی یکسری از آزمایشات کنترل کیفی (نه همه) باید روزانه انجام شود. برای کنترل کیفی آب استخر، پارامترهای pH و کلر آزاد باید به صورت روزانه چک شود ولی برای پارامترهای میکروبی باید به صورت ماهانه توسط یک آزمایشگاه معتمد آنالیز شود. پارامترهای شیمیایی نیز باید حداقل سه ماه یکبار آنالیز شود.

آنالیز کنترل کیفی آب باید در آزمایشگاه کنترل کیفی آب و دارای تجهیزات مجهز آزمایشگاهی انجام شود. در آزمایشگاه شرکت آبرام کلیه آنالیز کنترل کیفی آب از جمله آب آشامیدنی، چاه، کشاورزی، صنعتی و… آزمایش می شود. این آزمایشات براساس کتاب استاندارد متد و توسط نیروهای مجرب این شرکت انجام می شود. آزمایشگاه این شرکت در دانشگاه شهید بهشتی- پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور واقع شده و معتمد محیط زیست می باشد. برای درخواست آزمایش انواع نمونه های آب و مشاوره دراین زمینه با ما تماس بگیرید.

3.2/5 - (4 امتیاز)

برچسب ها : , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp