تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آزمایشگاه آنالیز آب

آزمایشگاه آنالیز آب

آزمایشگاه آنالیز آب به منظور تعیین کیفیت آب از لحاظ میکروبی، فیزیکی- شیمیایی و فلزات سنگین ایجاد می شود. آنالیز آب با اهداف مختلفی از جمله حفظ سلامتی جامعه، حفاظت از محیط زیست، کشاورزی و … انجام پذیر است. در آزمایشگاه برای رسیدن به این اهداف آزمایش های مختلفی روی نمونه های مختلف آب قابل انجام است. مثلا برای تعیین کیفیت آب آشامیدنی آزمایش های میکروبی، فیزیکی- شیمیایی و فلزات سنگین باید انجام شود. برای سایر نمونه ها نیز بنابر نیاز، پارامترها مشخص شده و توسط آزمایشگاه آنالیز آب آزمایش می شود.

آزمایشگاه کیفیت آب دارای بخش های مختلف برای آنالیز انواع مختلف نمونه های آب و پساب می باشد. بخش های این آزمایشگاه ها به چند دسته کلی از جمله میکروبی، فیزیکی- شیمیایی و فلزات سنگین تقسیم می شود.  در هر کدام از این بخش ها پارامترهای مختلف مربوط به همان بخش با استفاده از تجهیزات مربوطه آنالیز می شود.

آزمایشگاه آنالیز میکروبی آب

آزمایشگاه آنالیز میکروبی آب یکی از بخش های بسیار مهم وحساس آزمایشگاه آب می باشد. یکی از مهم ترین پارامترها در بخش میکروبی کلیفرم گوارشی است که نشان دهنده آلودگی آب به مدفوع می باشد. کل کلیفرم، سودوموناس، استراپتوکوک مدفوعی، هترورتروف، استافیلوکوکوس، شمارش تخم انگل، TBC، SRB و … از دیگر پارامترهای میکروبی هستند. این پارامترها برای کلیه نمونه های آب از جمله آب آشامیدنی، آب استخر، دستگاه دیالیز و … انجام می شود. آنالیز میکروبی برای انواع نمونه ها بخصوص آب آشامیدنی نسبت به سایر آزمایشات اولویت دارد. چرا که اثرات میکروبی بودن آب روی بدن انسان به سرعت موجب بیماری های خطرناک و عفونی می شود.

آزمایشگاه آنالیز فیزیکی- شیمیایی آب

در آزمایشگاه فیزیکی- شیمیایی آب در کل پارامترهای فیزیکی آب، کاتیون ها و آنیون های آب آنالیز می شود. می توان گفت که آنالیزهای شیمیایی به دلیل اینکه اثرات آنها در بلند مدت بروز می کند در اولویت دوم قرار دارند. پارامترهایی که در بخش  فیزیکی آب انجام می شود عبارتند از: کدورت، رنگ، بو و pH. از آزمایشات شیمیایی، کاتیون های آب عبارتند از: سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آمونیاک و …. آنیون ها نیز عبارتند از: بی کربنات، کربنات، سولفات، سولفیت، سولفید، کلراید، فلوراید، نیرات، نیتریت، سیانید، فسفات، یدآید و بروم آید. پارامترهایی مثل قلیائیت، سختی، شوری و TDS را پارامترهای عمومی کیفیت آب در نظر گرفته می شوند.

آزمایشگاه آنالیز فلزات سنگین آب

در بخش آزمایشگاه فلزات سنگین آب نیز کلیه فلزات از جمله جیوه، مس، سرب و … آزمایش می شود. این آزمایش ها نیز برای انواع نمونه های آب از جمله آشامیدنی، صنعتی، کشاورزی، بتن و … انجام می شود.  وجود فلزات سنگین در آب آشامیدنی موجب اختلالات زیادی در بدن می شود و در مواقعی موجب مرگ نیز می شود. نمونه ای از این اختلالات عبارتند از: سرطان، اختلال در سیستم عصبی و دفاعی بدن، سندرم، اختلال در یادگیری و…. بالا بودن فلزات سنگین در آب بهداشت عمومی را به خطر انداخته و موجب آسیب دیدن محیط زیست می شود.

آزمایش انواع نمونه ها قبل از استفاده در مصارف خاص توسط آزمایشگاه کیفیت آب یک امر ضروری می باشد. در صورتی که پارامترهای آنالیز شده در محدوده مطلوب آن مصرف خاص قرار نگرفته باشد موجب مسائل بیشماری می شود. مثلاً بالا بودن نیترات در آب آشامیدنی اکسیژن رسانی به بدن را مختل می سازد. بعلاوه بعضی تحقیقات نشان داده که وجود نیترات در آب آشامیدنی موجب سقط خودبخودی جنین و نقص آن می شود. همچنین خوردن آب با میزان نیترات بالا برای افراد پیر و کودکان اصلاً مناسب نمی باشد. TDS بالا در آب نیز موجب تغییر طعم آب شده و تمایل مصرف کنندگان به استفاده از آب را کم می کند.

 

بعلاوه بالا بودن بعضی پارامترها از حدی معین، موجب رسوب گذاری در مخازن و لوله های انتقال آب می شود. این پارامترها عبارتند از: pH، اکسیژن محلول، کل جامدات محلول (TDS)، قلیائیت کل، سختی کل و کلر آزاد. همین طور وجود یکسری پارامترهای در آب اثر عکس روی تجهیزات گذاشته و خورندگی ایجاد می کنند. در هر دو حالت تجهیزات آسیب دیده و در صورت آسیب دیدن تجهیزات هزینه های سنگینی برای تعمیر و جایگزینی آنها نیاز خواهد بود. بنابراین قبل از هر اقدامی و برای جلوگیری از خسارت ها باید آزمایشات فوق در آزمایشگاه کیفیت آب آزمایش شود.

در کل برای استفاده از آب برای مصارف مختلف اول باید پارامترهای مورد نیاز توسط آزمایشگاه کیفیت آب آزمایش شود. بعد باید دید که آن پارامترها در محدوده مطلوب آن مصرف خاص قرار دارد یا خیر. مناسب یا نامناسب بودن آب در دسترس برای مصارف مختلف بعد از انجام آنالیز آب معلوم خواهد شد. در آزمایشگاه کیفیت آب شرکت آب راهبر محاسب کلیه پارامترهای میکروبی، فیزیکی- شیمیایی و فلزات سنگین آزمایش می شود. آزمایشگاه این شرکت در دانشگاه شهید بهشتی– پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور واقع شده و معتمد محیط زیست می باشد. برای درخواست آزمایش انواع نمونه های آب و مشاوره دراین زمینه با ما تماس بگیرید.

شرکت آب راهبر محاسب علاوه بر بخش آزمایشگاه آنالیز آب، بخش تصفیه آب و فاضلاب نیز دارد. در بخش تصفیه آب و فاضلاب خدمات مختلفی از جمله طراحی، ساخت، راهبری و نگهداری و مشاوره در زمینه تصفیه خانه انجام می شود. بعد از تصفیه فاضلاب، خروجی تصفیه فاضلاب را نیز باید آنالیز شود که آیا در رنج استاندارد قرار دارد یا خیر. خروجی تصفیه خانه های فاضلاب باید طبق استاندارد محیط زیست برای استفاده کشاورزی، آب های سطحی و چاه های جذبی باشد. در آزمایشگاه آب این شرکت علاوه بر نمونه آب، آب خروجی تصفیه خانه و همین طور دیگر مراحل تصفیه نیز آزمایش می شود. تأمین کلیه تجهیزات مربوط به تصفیه آب و تصفیه خانه های فاضلاب نیز از دیگر کارهای این شرکت است.

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp