تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

محیط کشت میکروبی

محیط کشت میکروبی

هنگام تهیه محیط کشت میکروبی باید  ذخیره سازی پودر مدیا دی هیدراته در ظروف بسته در محیط تاریک در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد باشد و محیط های کشت در فضای دارای رطوبت کمتر از اتمسفر نگه داری شود. از این محیط کشت ها نباید زمانی که به صورتی کیکی شکل در آمده اند استفاده کرد و یا زمانی که خاصیت پودر گونه خود را از دست داده اند استفاده کرد. پودر های دی هیدارته که بمنظور رشد میکروبی از آنها استفاده می شود برای محیط کشت استفاده می شود را در مقیاس کوچک تهیه شود به اندازه که درب های باز شده این محیط کشت ها بیشتر از ۶ ماه باز نمانند.

 

توزیع محیط کشت میکروبی در پلیت های رشد میکروبی

بعلاوه از محیط کشت های دی هیدراته شامل مواد انتخابی مانند سدیم آزاید ، نمک بایل و مشتقات آن ، آنتی بیوتیک ها ، آمینو اسید های دارای سولفور و … استفاده می شود. کشت به روش های مختلفی از جمله پور پلیت یا تخمیر چند لوله ای قابل انجام است.

بهینه است که محیط کشت میکروبی در بسته های یک دست انتخاب شود تا که در طول مدت یک هفته مصرف شود. اگرچه محیط های کشت در بسته های در دار تهیه شود به مدت ۳ ماه نیز می توان از آنها استفاه کرد. مواد مدیا نباید در تماس مستقیم نور آفتاب یا در تماس با رطوبت قرار داشته باشند.

محیط کشت های مایع که در لوله های تخمیر برای آزمون های میکروبی مانند توتال کلی فرم و کلیفرم گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد ، ممکن است هوای کافی در لوله تولید کنند مادامیکه در دمای ۳۵ درجه سانتیگراد رشد انجام شود. که در اندازه گیری توتال کلی فرم در محیط کشت های مایع لاکتور تولید حباب و کدورت در لوله ها نشانه رشد باکتری های می باشد.لوله های تخمیر برای رشد که در دمای پایین نگه داری شده اند در یک روز قبل که لوله های دارای حباب و کدورت باشند.

لوله های تخمیر ممکن است تقریبا در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد رشد کنند. اما ممکن است در تحت شرایط این دما ، مه و بخار در این شرایط تولید شوند. به همین دلیل نباید در این دما نباید محیط کشت ها را قرار داد.

تاثیر PH بر محیط کشت میکروبی

محیط کشت ها درمحیط های دارای PH متغیر واکنش نشان داده و منجر به تبادل یون هیدروژن می شود. کاهش پی اچ در طول زمان استریل کردن باعث تغییر به آرامی در استریل شدن می شود. واکنش اولیه نیاز به گرفتن نتیجه اولیه و ثانویه از محیط کش دارد. کاهش PH معمولا به اندازه 0.1 تا 0.2 است اما بعضی اوقات تغییر 0.3 ممکن است تاثیر بیشتری در محیط کشت ایجاد کند.

Rate this post

برچسب ها : , , , , , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp