تهران، حکیمیه، دانشگاه شهید بهشتی، پردیس شهید عباسپور، ساختمان دکتر حسابی، پارک علم و فناوری، شرکت دانش بنیان آبرام تلفن : 09127628430 - 73932113(021)

آب مناسب برای پرورش ماهی

آب مناسب برای پرورش ماهی

آب مناسب برای پرورش ماهی ، آبی است که ماهی و آبزیان بتوانند در آن زنده بمانند و رشد کنند. کیفیت آب پرورش ماهی بر اساس شاخص های شیمی و فیزیک و فلزات سنگین سنجیده می شود.  آب مطلوب و مناسب پرورش ماهی آب زنده یا قابل زیست می­ باشد زیرا دارای موجودات زنده بوده و تولیدات طبیعی آن صرف تغذیه ماهی می­ گردد ولی آبی که از چاه عمیق برداشت می­ گردد آب زنده نیست زیرا بدون موجودات زنده است و صرفا املاح معدنی دارد. بهترین کیفیت آب برای پرورش ماهی مطابق جدول زیر می باشد.

جدول استاندارد آب مناسب برای پرورش ماهی

عواملی مانند دما ، جرم مخصوص ، کدورت آب ،  رنگ آب در استخر پرورش ماهی و همچنین گاز­های محلول در آب مانند اکسیژن ، گاز کربنیک ، گاز متان ، گاز هیدروژن سولفوره  و املاح محلول در آب شامل نیترات ، نیتریت ، آمونیاک ، سولفید ، سولفات ، فلوراید ، آهن ، منگنز و … همگی در زندگی ماهی اثر های متقابلی دارند که نقش حیاتی در زندگی ماهی دارد.

گاهی تغییرات ناگهانی در اثر کود دهی موجب مرگ و میر و تلفات شدید در استخرها می ­گردد و برعکس با یک برنامه و شیوه صحیح افزایش می ­توان رشد مطلوب را در استخرهای پرورش ماهی مشاهده کرد. شناخت آب­ های مختلف در کاربرد آنها جهت تولید ماهی بسیار مهم می ­باشد و هر منبع آب مستلزم بررسی یک سری فاکتورهای فیزیکی شیمیایی و بیولوژیکی می ­باشد تا بتوان از آن بهره برداری نمود.

به هرترتیب لازم است که کیفیت آب مورد استفاده در تمام طول سال متناسب با نیازهای استخرهای پرورش ماهی باشد. آب­های زیرزمینی مانند چاه و چشمه معمولا دارای کیفیت ثابت می ­باشند ولی کیفیت آب­های جاری و سطحی متغیر می ­باشند . آب رودخانه ­ها نبایستی به طور مستقیم وارد استخرها شوند.

محدوده استاندارد پارامتر های آب مناسب برای پرورش ماهی

  • مناسب­ ترین دمای آب برای ماهیان گرم آبی مانند کپور حدود  15-25 درجه سانتیگراد می باشد و برای ماهیان سرد آبی مانند ماهی قزل آلا  15-18 درجه سانتی گراد می ­باشد.
  • منبع آب نبایداز مواد کارخانه های صنعتی در آن باشد و مواد مسموم کننده نداشته باشد.به مزارع برنج که محتوی سموم می ­باشند نباید ارتباط داشته باشد و از فاضلاب محل نیز باید دور باشد.
  • pH آب در حدود 8-7 مناسب است.
  • اکسیژن محلول در  آب برای ماهیان خاویاری نباید از شش گرم در لیتر و برای ماهیان کپوری از چهار میلی گرم در لیتر کمتر باشد.
    دمای آب مناسب برای پرورش ماهی بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد.

     

  • اکسیژن ازهشت میلی گرم در لیتر به بالا نشان­دهنده اکسیداسیون شدید (مخصوصا در دمای بالا) است که نتیجه رشد سریع فیتوپلانکتون است و ممکن است در طول شب به دلیل مصرف زیاد اکسیژن توسط پلانکتون­ها و ماهی­ها اکسیژن در نزدیکی­های صبح بسیار کم شود و ماهی­ها با کمبوداکسیژن روبه رو شوند.

  • گاز کربنیک هرچه کمتر باشد بهتر است (به ویژه برای ماهی­های سرد آبی). وجود گاز کربنیک در استخرهای ماهی­های گرم آبی که pH آن بالا است موجب کاهشpH می ­شود . به هر ترتیب میزان گاز کربنیک نباید از پنج میلی­گرم در لیتر تجاوز کند.
  • میزان گاز هیدروژن سولفوره باید در استخر پرورش ماهی صفر باشد وجود گاز هیدروژن سولفوره نشان دهنده آلودگی در کف استخر می­ باشد که در این حالت باید لجن­زدایی گردد.
  • میزان آهن باید کمتر از یک میلی­گرم بر لیتر باشد.
  • میزان ازت باید دو تا سه میلی­گرم بر لیتر باشد.
  • میزان فسفر نباید از نیم میلی­گرم بر لیتر بیشتر باشد.
  • شوری آب استخر­ها بستگی به نوع ماهی آب شور یا آب شیرین دارد. ولی برای ماهی­های آب شیرین نباید از سه هزار میلی­گرم بر لیتر بیشتر شود.
  • سختی آب در حدود دویست میلی­گرم بر لیتر مناسب می­ باشد.
  •  T.D.S آب حدود دو هزار میلی­گرم بر لیتر مناسب می ­باشد ولی به دلیل انحلال خاک در آب گاهی به حدود هشت هزار میلی­گرم می رسد که قابل قبول است ولی لازم است تعویض آب به طور مناسب انجام پذیرد.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

برچسب ها : , , , , ,

به اشتراک بگذارید :
whatsapp